Jump to content
  • 0

FM7 en Business Tracker !!! Automatische update van stock ?

artwprjct

Question

Posted

Ik heb bovengenoemde toepassing eens goed uitgeprobeerd en die is perfect bruikbaar alleen....

Net zoals alle andere voorbeelden ik reeds in alle vroegere versies getest en bekeken heb, is er weer geen automatische aanpassing van de Stock in de Products ????

Voor een bedrijf is dat een hoogst noodzakelijke informatie. Ik heb dat in filemaker 6 nog kunnen maken maar het was, alhoewel het goed werkte, nogal omslachtig en het gebeurde niet automatisch.( men moest op een knop klikken) In de 7 versie zou ik dat nu anders willen aanpakken !

Wie kan en wil me daarbij helpen? ( ik zou dus de business tracker willen bijwerken)

THX

8 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted
Sorry hoor, maar aan de respons te zien zijn er hier weinig of geen mensen die filemaker professioneel gebruiken ???

Dan kan toch niet...

De contradictie tussen het eerste en het tweede zinnetje wijst m.i. op een perceptie- en een communicatieprobleem: waarom heeft poster die indruk? en wat wilde hij precies?

• 0
Posted

Als je het zo wil zien,ok, maar toch opvallend, geen hulp bij mijn (reeds lang) bestaand probleem.

Ik zal dan wel geen crack zijn in het werken met filemaker, maar daar is dit forum toch voor of zie ik dat verkeerd.

Citaat uit het help gedeelte van de BT:

"Note: In Stock levels do not automatically adjust when an invoice is shipped, and so must be changed manually or scripted."

Kijk, dat kan ik dus niet alleen!

• 0
Posted

Wie kan en wil me daarbij helpen? ( ik zou dus de business tracker willen bijwerken)

THX

Het gaat vooral om het onderlijnde woord, denk ik. Niet iedereen heeft tijd en zin om Business Tracker te gaan uitvlooien om een oplossing op jou vraag te verzinnen. Ik weet trouwens niet of het zo'n goed idee is, een bestaande applicatie van iemand anders te gaan ombouwen. Ik zou het in ieder geval nooit doen. Van 0 beginnen is de boodschap en je zult er veel meer mee leren. Spieken mag natuurlijk.

Om kort te antwoorden op je vraag hoe je een stockbeheer opbouwt. Ik zie het zo:

Je hebt minstens 5 tabellen nodig:

artikelen

aankoop

aankoopdetails (1 lijn per aangekocht artikel)

verkoop

verkoopdetails (1 lijn per verkocht artikel)

Door de relaties artikelen-aankoopdetails en artikelen-verkoopdetails kun je op ieder moment de stock weten per artikel.

Merk op dat al het voorgaande nog los staat van facturatie. Veel bedrijven factureren namelijk 1x/maand/klant. Maar dat is dan weer een ander verhaal.

Er zijn ongetwijfeld nog talloze andere manieren om dit te behandelen. Dit is er één van.

BTW, ik ben niet professioneel met filemaker bezig. (Maar ik heb wel al toepassingen gemaakt die professioneel gebruikt worden). :wink:

• 0
Posted
Als je het zo wil zien,ok, maar toch opvallend, geen hulp bij mijn (reeds lang) bestaand probleem.

Het hangt ervan af, denk ik, wat je hulp noemt. Ik neem aan dat, wanneer je een van de FileMaker-bedrijven contacteert, ze je meteen verder helpen. Hier, op Clarify, ben je natuurlijk aangewezen op de gratis hulp van vrijwilligers. Als er geen reactie komt, dan zit je blijkbaar met het juiste probleem op de verkeerde plaats. Ik neem aan dat je graag met FileMaker werkt. Wij ook, natuurlijk. Er zijn er zelfs heel wat die daarvan hun job gemaakt hebben en die daar dus van leven, samen met hun gezin. Je kan moeilijk verwachten dat die professionele insteek hier gratis weggegeven wordt. En toch, en toch gebeurt dat, en zelfs veel, je oneindig veel meer dan je normaal zou verwachten. Deze keer krijgt je dus weinig of geen reactie. Je vraag is dus waarschijnlijk te complex en te professioneel om hier behandeld te worden door de vrijwilligers. Ik zie geen andere verklaring.

• 0
Posted

Bedankt allemaal,

Ik vind het alleen sneu dat Filemaker pretendeerd een kant en klare oplossing ter hand te stellen om dan te merken dat het, naar mijn inziens meest essentiële, ontbreekt.

Ok dan maar zelf aan de slag...

Waar vindt ik eventuele docu over dit onderwerp?

• 0
Posted
Ik vind het alleen sneu dat Filemaker pretendeerd een kant en klare oplossing ter hand te stellen om dan te merken dat het, naar mijn inziens meest essentiële, ontbreekt.

Ok dan maar zelf aan de slag...

Waar vindt ik eventuele docu over dit onderwerp?

Ik denk dat je toch even voortgeholpen moet worden met het juist inschatten van een aantal dingen. FileMaker presenteert zich nog altijd als een end user database tool (zie het fameuze WZSG-artikel elders op dit forum). Bij de software zitten een aantal voorbeeldfiles, die geenszins pretenderen te zijn wat jij denkt dat ze zijn... Het zijn voorbeeldjes van wat zoal mogelijk is, meer niet, en dus zeker geen kant en klare oplossingen voor alle gebruikers.

Verder wil ik nog even de schijnwerper richten op de woorden "mijns inziens" hierboven. Dat is pertinent: het gaat om jouw inzicht, maar FileMaker deelt dat niet (en anderen misschien evenmin).

Dan de slotvraag: waar vind je documentatie daarover? Als je bedoelt dat die ook FileMaker-gerelateerd moet zijn, dan denk ik dat je die nergens vindt. Zeker niet in de computerboekenafdeling van onze grote boekhandels. Daar is het woord FileMaker zelfs helemaal onbekend.

Je zal het dus nogmaals moeten hebben van een vrijwilliger hier, of te rade gaan bij een of ander bedrijf.