Jump to content
  • 0

waarschuwing weergeven

bartje

Question

Posted (edited)

Hier ben ik nog eens ivm met mijn database voor de speelotheek. Ik heb eigenlijk 3 hoofddatabases : klant, speelgoed en fiche. In de eerste verzamel ik alle info over de klanten, in de tweede alle info inzake het beschikbaar speelgoed en in de derde verzamel ik per keer dat iemand iets ontleend de gegevens van de ontlener en van het speelgoed dat die meeneemt.

De speelgoedgegevens in de ontlenersfiche worden in een portaal verzameld omdat men meer dan 1 stuk per keer kan ontlenen.

ik zou nu graag het volgende voorzien : wanneer ik in de ontlenersfiche (database 3)een speelgoed invul dat wordt ontleend zou men in de speelgoedfiche (database 2) moeten kunnen zien dat dit ontleend is.

Als men een speelgoed reserveert, duidt men dit aan in database 2. Als men alsnog in database 3 dan toch dit stuk speelgoed zou aanduiden, zou een waarschuwing moeten komen dat het geereserveerd is.

Hoe los ik dit op ?

Edited by Guest

9 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Elk stuk speelgoed heeft uiteraard een SpeelgoedID.

Naast die ID maak je een calc field dat diezelfde ID als resultaat geeft indien de statusvlag Ontleend op "Ja" staat.

Op de speelgoedfiche zet je het gerelateerde veld met de Datum van ontlening, waarbij die relatie gebaseerd is op het ID-veld van de speelgoedfiche en de calc ID van de ontleningsfiche. De datum zal dan zichtbaar zijn als er een ontlening is, anders niet.

Capito?

• 0
Posted

Niet helemaal :oops: .

Het is mij niet helemaal duidelijk wat ik in welke database moet maken.

Hoe omschrijf ik dergelijk calcfield ?

Wat bedoel je met "indien de statusvlag op "ja" staat ?

• 0
Posted (edited)

Ik heb nog ruimte in mijn klas....

Inschrijven voor cursus is gratis.....

Ik denk dat André méér dan duidelijk is met zijn antwoord (as always)...

...er ontbreekt ergens anders iets...

Plaats de velden die aangeven of iets uitgeleend werd, door middel van een relatie ( die je ondertussen al wel zult hebben, in gelijk welk bestand...

Edited by Guest
  • 0
Posted

He Jean, blij je nog eens te horen.

Ik denk dat Mexico wat ver is voor Bart. Maar ik denk ook dat zijn probleem ondertussen al zo goed als opgelost is.

Jammer dat je zo ver zit: we gaan je zaterdag missen op de confituursessie. Maar beloofd: er komen foto's en we zetten een stuk van de taart opzij!

• 0
Posted

Hé André,

Ik dacht effe terug aan de steeds terugkomende verzuchting van velen op dit (en andere forums), waarom lezen ze niet....

Ik volgde het verloop van de voorbereidingen voor de confi sessie, en inderdaad, vrij spijtig vwb de afwezigheid... :cry:

Wat ik zeker zal missen is de technische uitleg...geen mogelijkheid om daar een compilatie van te maken ?

• 0
Posted
Wat ik zeker zal missen is de technische uitleg...geen mogelijkheid om daar een compilatie van te maken ?

Een goed idee. Ik leg dit meteen voor aan het "bestuur" (deze keer is het de man van de ligfietsen die de teugels (??) in handen heeft).

• 0
Posted

Om weer even terug te komen op het onderwerp: ik zou eigenlijk alle actie's die qua uitlenen van de voorwerpen te maken hebben, zoals uitlenen, terugontvangen, reserveren, ophalen en ga maar door, in scripts plaatsen. Waarschijnlijk via de methode van invoeren van de gegevens in globals.

Een script geeft je praktisch volledige controle over de handeling. Je kunt dus een strak plan volgen en op alle mogelijke valkuilen checken voor je tot de werkelijke uitvoering overgaat.

Een ander voordeel is dat wanneer je de inhoud van de globalen naar de diverse bestanden of tabellen wegschrijft, de informatie in de tabellen geïndexeerd is. De meeste gegevens in de tabellen zou ik dan beschermen, zodat wijzigen hiervan alleen weer mogelijk is door een vaste procedure.

Rechtlijnige handelingen werken ook prettig voor de medewerkers. Zij hoeven veel minder zelf op te letten of ze wel alles gedaan hebben, zij hoeven tijdens het handelen niet met de aandacht bij de computer te zijn: de procedure neemt die verantwoordelijkheid van hen over, zodat zij zich kunnen richten op de dienstverlening en het contact met de klant.

Ken je dat? Dat je geholpen wil worden maar dat degene die je kan helpen voornamelijk met een vage uitdrukking naar het beeldscherm aan het staren is?

Door de handelingen strak te houden zou ik er voor zorgen dat de gegevens in de toepassing heel veilig zijn, en daardoor uiterst betrouwbaar. Niets zo erg als een biblio/media/spelotheek-bestand waarvan je van de helft van de voorwerpen niet zeker meer weet of het wel klopt.

Zoals ik hierboven beschrijf, zo werkt het in elk geval in een bibliotheek-toepassing van een van mijn klanten: draait op 3 locaties met rond de 20.000 tot 30.000 items in de bibliotheek.

De toepassing is gemaakt door een zeer gewaardeerde collega en wordt door mij onderhouden.

Afijn, zo zou ik het dus aanpakken. Maar het is voor mij niet mogelijk om dat hier, op een forum, in detail te gaan beschrijven. Dus blijft de vraag: wat kan ik wel voor bartje doen?

En dat vind ik een beetje lastig, omdat de vraag zo veelomvattend is.

Dus bartje, misschien kun je vertellen in welke hoek je zelf de oplossing aan het zoeken bent, dan kan ik je wellicht van wat meer tips voorzien.

En mocht je in de gelegenheid zijn om naar een Clarify-meeting te komen, dan is het daar ook mogelijk om te kijken naar je huidige opzet en wat mogelijke oplossingen te vertellen.