Jump to content
  • 0

jaarvorderingsplan van bereikte doelen?

Stubru

Question

Posted

Ik had graag het volgende gewenst: ik beschik als leerkracht over een lijst met doelstellingen die ik in mijn leerjaar moet realiseren. Uit die lijst (het bestand doelen.FP5) pluk ik voor elke les een aantal doelen. Deze komen in een apart bestand (agenda.fp5) terecht, samen met het lesonderwerp, tijdstip, werkvormen, etc. Heel wat doelen komen in meerdere lessen terug.

Ik had nu graag gehad dat ik via een script vanuit het 2de bestand (agenda.FP5) kon terugkoppelen naar het 1ste bestand (doelen.FP5) welke doelen al gerealiseerd zijn. Dit zou bijvoorbeeld aangegeven kunnen worden door automatisch een kruisje te plaatsen in een selectievakje naast elk doel.

Heeft er iemand een idee hoe ik dat precies kan aanpakken? Of zijn er betere mogelijkheden om een lijst te maken waarop ik tussentijds kan zien welke doelen al gerealiseerd werden en belangrijker, welke doelen nog te realiseren vallen? Alvast bedankt!

5 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Je vraagstelling bevat niet alle info die we nodig hebben, maar het vermoeden rijst toch al dat je met een many to many relationship moet werken. Een leerdoel kan immers in meerdere leersituaties en in meerdere klassen voorkomen. Ik denk dat er diepere analyse vereist is.

• 0
Posted

Ik geef les in 1 klas, dus het is niet nodig om rekening te houden met meerdere klassen. Ik hoef eigenlijk ook geen overzicht van wanneer ik precies aan een bepaald doel gewerkt heb, want dat kan ik opzoeken in mijn agenda.

In een aparte database zitten alle leerdoelen voor het 6de leerjaar. Ze hebben allemaal een unieke code. In een andere database, nl. mijn agenda, haal ik via een eenvoudige relatie bepaalde doelen op. Na het geven van een les zou ik die doelen die gerealiseerd willen zijn, willen "doorboeken" naar een nieuwe database, nl. jaarvorderingsplan. Tot hiertoe is dit heel eenvoudig en geen probleem om te maken. Maar ik had het graag wat anders gewild: mijn idee was om in een lijst met alle doelen naast elk doel te kunnen zien of ik het in de loop van het jaar al gerealiseerd heb. Ik hoef er geen datum of lesonderwerp bij. Het doel zou gewoon aangestipt moeten worden, ongeacht het aantal keer dat ik het realiseer. 1x aanstippen zou voldoende zijn. Mijn bedoeling is gewoon om tussentijds dan te kunnen kijken welke doelen nog niet gerealiseerd werden. Op het eind van het schooljaar zouden dan normaalgezien alle doelen aangestipt moeten zijn. En elk schooljaar opnieuw begin ik met een niet-aangestipte lijst doelen.

Is er iemand die een globaal idee heeft hoe ik dat kan aanpakken? Ik heb er zelf gewoon geen zicht op hoe ik dat zou moeten aanpakken. Mocht je nog aanvullende info nodig hebben, dan hoef je maar te vragen wat je precies wil weten?

• 0
Posted
Ik geef les in 1 klas, dus het is niet nodig om rekening te houden met meerdere klassen. Ik hoef eigenlijk ook geen overzicht van wanneer ik precies aan een bepaald doel gewerkt heb, want dat kan ik opzoeken in mijn agenda.

In een aparte database zitten alle leerdoelen voor het 6de leerjaar. Ze hebben allemaal een unieke code. In een andere database, nl. mijn agenda, haal ik via een eenvoudige relatie bepaalde doelen op. Na het geven van een les zou ik die doelen die gerealiseerd willen zijn, willen "doorboeken" naar een nieuwe database, nl. jaarvorderingsplan. Tot hiertoe is dit heel eenvoudig en geen probleem om te maken.

Goed, ik ga er vanuit dat je dit dan ook draaiende hebt (of gaat hebben)

mijn idee was om in een lijst met alle doelen naast elk doel te kunnen zien of ik het in de loop van het jaar al gerealiseerd heb. Ik hoef er geen datum of lesonderwerp bij. Het doel zou gewoon aangestipt moeten worden, ongeacht het aantal keer dat ik het realiseer. 1x aanstippen zou voldoende zijn.

maak dan een veldje aan dat de status 1 krijgt bij aangevinkt en status 0 bij niet aangevinkt. op die manier kan je later een zoek doen op status 1 om alle afgewerkte doelen te vinden en vice-versa.

Mijn bedoeling is gewoon om tussentijds dan te kunnen kijken welke doelen nog niet gerealiseerd werden. Op het eind van het schooljaar zouden dan normaalgezien alle doelen aangestipt moeten zijn. En elk schooljaar opnieuw begin ik met een niet-aangestipte lijst doelen.

zoals ik al zei

• 0
Posted

Als je het aanvinken wil automatiseren op het einde van de dag, kan je dat doen via een script in je agenda dat alle doelen van die dag doorloopt in je doelenbestand en daar de status omzet van 0 naar 1.

• 0
Posted
In een aparte database zitten alle leerdoelen voor het 6de leerjaar. Ze hebben allemaal een unieke code. In een andere database, nl. mijn agenda, haal ik via een eenvoudige relatie bepaalde doelen op. Na het geven van een les zou ik die doelen die gerealiseerd willen zijn, willen "doorboeken" naar een nieuwe database, nl. jaarvorderingsplan. Tot hiertoe is dit heel eenvoudig en geen probleem om te maken.

En als er nu een relatie tussen leerdoelen en jaarvorderingsplan komt te liggen op de unieke code van de leerdoelen?

Dan kan je bij de leerdoelen de gerealiseerde zien of een berekening maken die controleert of het leerdoel in het jaarvorderingsplan voorkomt en dus op 'gehaald' kan komen te staan.

rmw