Jump to content
  • 0

Get(RelatedRecordCount)?

Dr_Flash

Question

Posted

Dat zou ik graag willen, zo'n functie. Zodat je bovenaan je portal al in een soort headertje (een tekstvak met een samenvoegveld) kan aangeven: "X gerelateerde records". Dat moet toch geen probleem zijn? Maar ik kan die functie niet vinden......

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted (edited)

Flash, gebruik de count-functie. Maak een calculatie met de count-functie in bestand A, waar de portal op een layout staat.

Wat count je dan?

Je count het veld waarop je de relatie hebt gelegd, in het andere bestand.

Het ziet er dan uit als:

Count(RelatieNaam::GerelateerdVeld)

Is niet specifiek voor FMP7 want kan als sinds FMP3 (uh, dat is toch de versie waarin relaties werden geïntroduceerd?)

Edited by Guest
  • 0
Posted

Ben ik dan weer een domme vraag aan het stellen? Of heb ik gewoon meer moeite dan ik me bewust ben, met de FileMaker Way of Doing Things?

Maar goed, ik ga het proberen. Dank je wel Sanne :)

• 0
Posted

Weet je wat mij zo opvalt in jouw vraag? Dat jij er van uit gaat dat het niet mogelijk is. Dat je niet werkt vanuit de veronderstelling dat het waarschijnlijk WEL mogelijk is, maar dat JIJ nog niet weet hoe.

-----------------------------------

Domme vragen bestaan niet.

• 0
Posted

Oow dan heb ik mijn vraag wellicht niet nauwkeurig geformuleerd :oops: Ik ben inmiddels ten volle overtuigd van de veelzijdigheden van FMP. Alleen, ik vond de gewenste functie niet op de plaats die *mij* logisch leek, en ik was al bang dat er voor zoiets (op het oog) simpels, een of ander soort workaround nodig was. Vandaar dat

Of heb ik gewoon meer moeite dan ik me bewust ben, met de FileMaker Way of Doing Things?

Bovendien, zeker toen je signature nogeens las, dacht ik "ik vraag het gewoon" :)

• 0
Posted

Sorry Flash, dan heb ik het absoluut mis gehad. Je had je vraag handig verpakt! En ik ben nooit anders dan overtuigd van jouw goede bedoelingen geweest.

Kijk, mij lijkt een functie als [Get(RelatedRecordCount)] volledig overbodig en zelfs nodeloos ingewikkeld wanneer de functie [Count(Veld)] al precies doet wat je wilt. Ik denk dan ook niet dat dit een "FileMaker workaround" is, maar gewoon: dit is de manier waarop dit stukje gereedschap werkt.

Proberen om FileMaker jouw logica op te leggen kan alleen maar leiden (lijden?) tot het blijven stoten van je hoofd tegen (zelf gemaakte) muren.

Neemt niet weg dat ik wel kan begrijpen dat men een aantal methoden in FileMaker "workarounds" noemt.

• 0
Posted

Toch weer wat geleerd :) Ik was inmiddels misschien een beetje te "gewend" geraakt aan het concept van Workarounds. Ik heb wel heel even met de Count-functie gespeeld, maar dergelijke spielereien zijn mijn schedeldak niet ontstegen. Ik nam eigenlijk voetstoots aan "Ja ik kan wel gaan counten, maar dan zie ik alleen maar hoeveel records er zijn" wat niet erg zinvol zou zijn, omdat je dan voor ieder record dezelfde waarde krijgt. En daar hebben we al globaaltjes en summaries voor. Ik had dus even verder moeten denken en dan was ik wel gekomen tot iets als "naaah dat zal het dus wel niet wezen....." Maar goed, het werkt inderdaad precies zoals je voorspelde :)