Jump to content
  • 0

Verwijderen van record niet toestaan

Wim Bongertman

Question

Posted

Beste mensen,

Ik heb het volgende probleem. sommige records mogen niet worden verwijderd uit de database. Ik heb dat inmiddels via een scriptje voor elkaar. Indien het record voldoet aan een bepaalde waarde mag hij worden verwijderd, anders niet. Dit werkt prima. In de runtime versie van het programmma heb ik de windows navigatie balk uitgeschakeld, dus ook daar geen probleem meer. Via deze navigatiebalk kunnen zelfs in een muisklik ALLE record worden verwijderd en dat is nu ook opgelost. Maar als de gebruiker de rechter muisknop gebruikt komt er een klein menuutje tevoorschijn. Hierin heeft de gebruiker de keuze aanmaken-verwijderen-Duplicate etc. En daar is het probleem dus weer, opnieuw kan de gebruiker records verwijderen. Is dit ook te voorkomen/uitschakelen?? Ik kan het niet vinden.

22 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Wim, je zou je eens kunnen verdiepen in het record-locking wat je via een wachtwoord kunt vastleggen.

File > Access privileges > Passwords ...

Je ziet dat je aan een wachtwoord kunt vertellen of dit wachtwoord een record mag verwijderen. In de uitklaplijst die daarachter staat kun je kiezen voor All of Limited... Als je kies voor Limited, dan kun je daar de voorwaarde waaronder het record verwijderd (of niet) mag worden, vertellen.

Wanneer de gebruiker dan opent met dat wachtwoord, en je hebt de voorwaarde voor verwijderen goed ingesteld, dan is het onmogelijk om dat record te verwijderen, rechterklik of niet!

• 0
Posted
In de runtime versie van het programmma heb ik de windows navigatie balk uitgeschakeld, dus ook daar geen probleem meer.

Wim,

waarschijnlijk heb je de kiosk-mode geaktiveerd om dit te bewerkstelligen ?

Als dat zo is, is het niet voldoende qua beveiliging.

Ik denk dat je de draad van Sanne eens wat dieper moet bekijken. Want daar zit de oplossing voor jouw probleem.

• 0
Posted

Ik ga de aangedragen oplossing eens goed bekijken, maar om meteen antwoord te geven op enkele vragen.

Ik heb inderdaad een wachtwoord toegevoegd aan alle bestanden, zelfs meerdere.

Ik bedoelde dus de filemaker menubalk, alleen wist ik niet zo snel hoe ik hem moest noemen.

Heel erg bedankt voor jullie reacties, ik denk dat ik zo een heel eind verder kom.

• 0
Posted

Ik heb de aangedragen oplossing vanuit het wachtwoorden menu eens goed bestudeerd. Na twee avonden exporimenteren geef ik het op en kom met de volgende vraag.

Wachtwoord -> delete record -> Limited (beperkt tot?) en dan de formule die deze beperking activeerd. De uitkomst moet BOLEAN zijn - 1 is toestaan verwijderen / 0 of leeg is niet toetaan verwijderen

Ik heb een veld gemaakt welke ik heb genoemd delete. De inhoud is 1 of 0

Hoe moet nu de formule er uitzien? Het lukt mij niet de delete opdracht te vergrenderen in het record waarin de waarde van het veld delete 0 is

• 0
Posted

Volgens mij is dit weer een mooi voorbeeld van het verschil tussen een "ontwikkelaars-beperking" en een "gebruikers-beperking" :idea: Ik heb zoiets een aantal maanden geleden samen met AvD ook aan de hand gehad, toen het ging over het al of niet kunnen rolodexen met Ctrl+pijltjes up en down. Toen bleek dat als je dingen middels een openingsscript, of bijvoorbeeld al op het niveau van password-beveiliging onmogelijk maakt, dat het op geen enkele manier kan. Wat Wim doet, lijkt sterk op het "per stuk" dichttimmeren van alle mogelijkheden om records te verwijderen. En die laatste, context menu onder de rechtermuisknop, die krijg je dus niet dicht :)

Met andere woorden: Sanne heeft weer eens helemaal gelijk: dit los je gewoon verreweg het beste en het makkelijkste op door met passwords te gaan werken.

(tot zover mijn conceptuele bespiegelingen, die verder weinig toevoegen aan de discussie :oops: )

• 0
Posted
Ik heb de aangedragen oplossing vanuit het wachtwoorden menu eens goed bestudeerd. Na twee avonden exporimenteren geef ik het op en kom met de volgende vraag.

Wachtwoord -> delete record -> Limited (beperkt tot?) en dan de formule die deze beperking activeerd. De uitkomst moet BOLEAN zijn - 1 is toestaan verwijderen / 0 of leeg is niet toetaan verwijderen

Ik heb een veld gemaakt welke ik heb genoemd delete. De inhoud is 1 of 0

Hoe moet nu de formule er uitzien? Het lukt mij niet de delete opdracht te vergrenderen in het record waarin de waarde van het veld delete 0 is

wim,

omdat het te complex wordt om textueel te verwoorden, even een voorbeeldje in bijlage. bekijk het eens als je wil.

verwijder.fp5.zip

• 0
Posted

Wat wel handig is om te weten, is dat wanneer je wilt uitproberen of je limited-delete wel werkt, dat je dan wel met het gelimiteerde wachtwoord de database moet openen...

Zolang als je met het hoofdwachtwoord geopend bent, zal geen enkele limit ooit werken.

• 0
Posted (edited)

Wim, ik snap nog niet helemaal waar je precies op misloopt: zo te lezen ben je een flink eind gekomen.

Stel dat je veld "Deleteveld" heet, en dat het record verwijderd mag worden als in dat veld de waarde 1 staat.

Dan is de calculatie die je bij het wachtwoord invult het delete-veld, heel simpel:

---------

Deleteveld

---------

Wat dus betekent: dit wachtwoord mag alleen gelimiteerd records verwijderen, en wel als de calculatie [Deleteveld] (dus de inhoud van het Deleteveld) een 1 bevat (of eigenlijk meer precies: geen 0 bevat).

Edited by Guest
  • 0
Posted
Wat wel handig is om te weten, is dat wanneer je wilt uitproberen of je limited-delete wel werkt, dat je dan wel met het gelimiteerde wachtwoord de database moet openen...

Zolang als je met het hoofdwachtwoord geopend bent, zal geen enkele limit ooit werken.

En probeer het vooral uit op een backup van de database: want eenmaal een record weg, is record weg!

• 0
Posted

Ik zie dat Rony in zijn te-downloaden-voorbeeld als calculatie bij het gelimiteerde wachtwoord heeft gebruikt:

---------

Deleteveld = 1

---------

Dat is natuurlijk ook failsafe.

Met de opmerking "Calculation Result must be boolean" wordt bedoeld: de formule die je maakt moet een test zijn. Een test kan altijd maar 1 van 2 antwoorden als uitkomst hebben: de test is waar of de test is niet waar.

Wel waar/niet waar

Ja/nee

1/0

Dat wordt ook wel Boolean genoemd.

De test "Deleteveld = 1" levert je (bij elk record opnieuw) 1 van 2 antwoorden op: "het is waar" of "het is niet waar".

En als het wel-waar is, dan mag het record dus verwijderd worden.

Nog een voorbeeld: op de test "Rony = geniaal" is maar 1 van 2 antwoorden mogelijk:

"het is waar" of "het is niet waar" ... :P

• 0
Posted
Kwartet! Gefeliciteerd :lol: <> <>

Dank :oops: dank :oops: ik ben inmiddels ook op weg naar de 500 postings, dus af en toe met jezelf in gesprek kan dan geen kwaad :lol:

• 0
Posted (edited)
wim, omdat het te complex wordt om textueel te verwoorden, even een voorbeeldje in bijlage.

Kom kom, zijn dit de woorden van de man waarvan ik zo diep onder de indruk was toen hij schreef:

hier komt ie, maar dan echt stap voor stap (we gaan geregeld pauzeren zodat je mij kan bijbenen :wink: )
Edited by Guest
  • 0
Posted

Helaas Flash, we worden allemaal elke dag een dagje ouder ... :-(

Voort jagen ons de minuten, uren, dagen, maanden, jaren. Immer vooruit, vooruit.

En na afloop resten ons alleen nog de foto's.

Wim, in het kader van de effectiviteitsonderzoek: we zijn benieuwd of het je inmiddels gelukt is! Heb je wat gehad aan de reacties? Heb je een oplossing voor je probleem? Laat eens wat van je horen.

Met FileMaker Pro versie 7 is deze problematiek overigens weer op een heel andere manier op te lossen.

• 0
Posted

Hoera, het is gelukt. Ik heb lang gepuzzeld maar het werkt. De oplossing zat in de password restricties maar dan in combinatie met het uitschakelen van de menu command's. Ik heb steeds pogingen gedaan om de delete functie uit te schakelen in de menu command's maar dat lukte alleen door delete volledig uit te schakelen. Nu is delete wel verdwenen in het menu command, maar niet in de scripts. Ook in het rechter muisknop menu is delete verdwenen, Dr_flash heeft dus geen gelijk met zijn opmerking dat je de rechtermuisknop niet "dicht" krijgt. Om maar meteen verder te gaan met zijn opmerking "Volgens mij is dit weer een mooi voorbeeld van het verschil tussen een "ontwikkelaars-beperking" en een "gebruikers-beperking". Het gaat in dit geval dus heel goed samen, ontwikkelaar en gebruiker. Wat was de bedoeling? records welke zijn gebruikt in het programma (bijv voor facturen-bestellijsten etc.) mogen niet worden verwijderd omdat anders historische bonnen en facturen niet kloppen, terwijl nooit gebruikte records veilig kunnen worden verwijderd. Dit moet ten alle tijde goed worden geregeld, ik bespeurde af en toe problemen omdat een sufferd gegevens "weggegooid" had. En het was zoals Sanne opmerkte "weg is weg". Ik lees regelmatig de problemen welke jullie beantwoorden op clarify.net, hier en daar lees ik oplossingen welke ik dan zelf ook weer kan gebruiken. Soms lees ik een vraag die ik zelf zou kunnen beantwoorden, maar dan is een ander mij weer voorgeweest, maar ik blijf mijn best doen. Hartelijk dank voor jullie steun, hulp en opmerkingen.

• 0
Posted
Dr_flash heeft dus geen gelijk met zijn opmerking dat je de rechtermuisknop niet "dicht" krijgt.

Blijkbaar ben ik (weer eens) onzorgvuldig geweest in mijn formulering :oops: Wat ik bedoelde is dat je die optie onder de rechter,muisknop niet "handmatig" dichtgetimmerd krijgt, en dat je daarom met passwords moest gaan werken. Alleen op die manier raak je die optie kwijt. Dr_Flash heeft dus wel gelijk ;) alleen even een misverstandje, dat is alles :)

Verder mooi dat het toch gelukt is! Eind goed, al goed zullen we maar zeggen :)