Jump to content
  • 0

Exporteren naar tab-file

StefanHoste

Question

Posted

Ik moet gegevens exporteren naar een tab-file. Nu zou dat een combinatie moeten zijn van veldwaarden en eigen vaste waarden. Ik denk echter dat FileMaker het slechts toelaat van enkel veldwaarden te exporteren.

Daarom had ik gedacht om een globaal veldje te maken per waarde die geexporteerd kan worden (er waren bijvoorbeeld veel nulwaarden bij die moesten worden ge-exporteerd dus zou ik een globaal veld maken met daarin "0"). Dus dacht ik van dat globaal veld meerdere malen te exporteren maar blijkbaar kun je een veld slechts eenmaal exporteren naar dezelfde file en niet herhalen.

Nu kan ik wel zo'n 15 velden aanmaken: veld_null_1, veld_null_2, ..., veld_null15 maar dit lijkt mij toch niet echt een goede oplossing. Er zijn bovendien 26 velden die met een lege waarde moeten worden geexporteerd (en die altijd leeg zijn). Ondanks het feit waarom die altijd-lege-velden moeten worden geexporteerd, heeft hier iemand een betere oplossing voor?

19 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted
Ik moet gegevens exporteren naar een tab-file. Nu zou dat een combinatie moeten zijn van veldwaarden en eigen vaste waarden. Ik denk echter dat FileMaker het slechts toelaat van enkel veldwaarden te exporteren.

Stefan,

Eigen vaste waarden zijn toch globalen in het Filemakerees ?

En die kan je probleemloos exporteren.

Of bedoel jij iets anders met eigen vaste waarden ?

er waren bijvoorbeeld veel nulwaarden bij die moesten worden ge-exporteerd dus zou ik een globaal veld maken met daarin "0"

Lege velden worden ook geëxporteerd zonder problemen.

Zie voorbeeldje in bijlage.

ExporterenNaarTab.fp5.zip

• 0
Posted

Ik denk dat ik me een beetje verkeerd heb uitgedrukt. In totaal zou ik moeten 72 velden exporteren. In elk geval ik moet in mijn tab-file 72 kolommen krijgen. Nu zit het zo dat er van die 72 velden

17 velden zijn die ik de gebruiker dient in te vullen

26 lege velden zijn die ik eigenlijk niet in mijn filemaker-databank als veld wil aanmaken maar bvb 1 globaal veld met een lege waarde en dat veld dan 26 keer wil exporteren naar dezelfde file

15 velden zijn die altijd moeten worden opgevuld in de tab-file met een "0". Ik wil ook niet voor elk record 15 velden met een "0" in maar slechts 1 globaal veld en dit veld 15 keer exporteren.

5 velden zijn die altijd moeten worden opgevuld in de tab-file met een "N". Ik wil ook niet voor elk record 5 velden met een "N" in maar slechts 1 globaal veld en dit veld 5 keer exporteren.

4 velden zijn die altijd moeten worden opgevuld in de tab-file met een "O". Ik wil ook niet voor elk record 4 velden met een "O" in maar slechts 1 globaal veld en dit veld 4 keer exporteren.

De overige velden 5 velden zijn ook velden waar er telkens per record dezelfde waarde wordt meegegeven, hiervoor kan ik dan 5 aparte globale velden maken.

In feite wil ik meer kolommen aanmaken in mijn tab-file dan er velden zijn in mijn filemaker databank en deze kolommen dan vullen met "vaste" waarden die niet in een veld voorkomen.

• 0
Posted
In feite wil ik meer kolommen aanmaken in mijn tab-file dan er velden zijn in mijn filemaker databank en deze kolommen dan vullen met "vaste" waarden die niet in een veld voorkomen.

Ok, dat is iets voor de Troi File/Text plugin.

http://www.troi.com

Met deze plugins kan je exportfiles aanmaken en de inhoud zelf "samenstellen". Meer info vind je zeker in de bijgeleverde demofiles.

Veel succes ermee.

• 0
Posted

Stefan, ik zou persoonlijk 1 keertje doorbijten, en in het filemakerbestand 72 velden maken.

Ik snap nog niet goed wat jouw probleem daarmee is: is het een psychologische weerstand? Zo van "geen onsje te veel", omdat die lege velden en velden met vaste waarden (je hebt overigens de keuze tussen global en calculatie) als "overbodig" aanvoelen?

Een FileMakerbestand kan prima 72 velden huisvesten: het raakt daarvan echt nog niet "vol". En let wel: de velden die leeg of een vaste waarde hebben, hoef je niet op een layout te tonen: voor het plaatje naar de gebruiker toe hoeven ze je op geen enkele wijze in de weg te staan.

"Overbodig" vind ik de velden ook niet: ze hebben immers een cruciale rol in jouw export-bestand.

• 0
Posted

in jouw situatie kan je ook een rekenveld aanmaken met de volgende vorm:

Veld1 & "" &

"" &

"Constante waarde" & "" &

enz.

Je exporteert dan alleen het rekenveld waarin je de structuur van de export dus helemaal zelf regelt. In plaats van dien je het tabteken op te nemen. Dit teken is onzichtbaar in het calculatieveld. Gebruik gewoon de Ctrl Tab toetscombinatie voor het genereren van een tabteken in de definitie van het rekenveld.

Succes!

• 0
Posted

Veel programma's die importeren kunnen niet alleen een tab-gescheiden bestand importeren, maar ook een komma-gescheiden-bestand.

Je kunt derhalve ook overwegen om de "export-calculatie-regel" niet met een tab op te bouwen, maar met een komma:

---------

veld1 & ",,,0,,1,,0,0," & veld2 & ",,,vaste waarde,,,," & veld3

---------

Een aantal testexport/imports is wel aan te bevelen: bij mij is deze methode nog nooit in 1x gelukt ... :-)

Speciale aandacht verdienen daarbij vooral de carriagereturn-karakters, als die op een of andere manier in je velden kunnen sluipen.

• 0
Posted

Speciale aandacht verdienen daarbij vooral de carriagereturn-karakters, als die op een of andere manier in je velden kunnen sluipen.

En daarvoor gebruiken we :

1. een fieldvalidation by calculation : PatternCount(field, "cr")= 0 - Validate only when etc....

2. Validation strict - no override

3. Display custom message "Please remove the extra return character before continuing"

• 0
Posted

Ik zei toch "ALS"?

Maar duidelijk is dat Jean dat al heftig onder controle heeft :D

Niets zo effectief om je gebruikers in het gareel te houden dan de teugels strak te houden met een goed werkende validatie op het veld. :D

De methode is bij veel mensen favoriet.

• 0
Posted

Stefan, in het kader van het effectiviteitsonderzoek: we zijn benieuwd naar de oplossing die voor jou is gaan werken. Laat je nog wat van je horen?

• 0
Posted

In het kader van mijn aangeboren nieuwsgierigheid ben ik ernstig benieuwd wanneer we de resultaten van het wijd en zijd gepropageerde effectiviteitsonderzoek van Sanne mogen bejubelen :lol:

• 0
Posted

Hier ben ik weer. De methode van Theo lijkt me inderdaad wel erg handig maar ik had al de raad van Sanne opgevolgd: 72 velden. Eigenlijk viel dit wel mee, op een half uurtje waren deze 72 velden aangemaakt. Door een specifieke naam daaraan te geven kon ik ze gemakkelijk rangschikken om ze te exporteren.

Dus Theo bedankt voor de oplossing maar had al de methode van Sanne toegepast. Ronny ook bedankt voor de plugin-oplossing maar ik denk dat daar nog meer tijd had ingekropen om te onderzoeken dan de 72 velden te maken.

Tot een volgend probleem :D

• 0
Posted

Maar duidelijk is dat Jean dat al heftig onder controle heeft :D

...door schade en schande en vallen en opstaan...

Tot nu toe 1 keer méér opgestaan dan gevallen.... 8O

Hoop dat ik dát nog wat kan volhouden...