Jump to content
  • 0

Samenvoegvelden...wat als die leeg is?

Skidip

Question

Posted

Een hopelijk simpele vraag, het gaat puur om schoonheid van het printen.

Ik maak brieven e.d. met naam en adres in de layout samenvoegvelden.

Een persoon heeft soms wel en soms niet tussenvoegsels, bijvoorbeeld: Jan Wijgaard of Jan van de Wijgaard. Als de persoon wel tussenvoegsels heeft, is er niets aan de hand, maar als die er niet zijn, dan komt er een dubbele spatie tussen de voornaam en de achternaam.

Weet iemand hoe ik dit mogelijk kan omzeilen?

Alsvast dank.

14 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Je kunt de dubbele spatie helaas niet voorkomen als je met samenvoegvelden werkt.

Je zult dus aan een calculatie moeten gaan denken, Skidip!

• 0
Posted

Jep, in de calculatie kun je Trim() gebruiken.

Maar, dat zal Skidpje samen met ons allemaal heel jammer vinden, helaas kun je in FMP6 geen samenvoegvelden trimmen.

• 0
Posted

Trim maakt dat ik de hele opmaak moet veranderen en niet meer met de samenvoegvelden kan werken?

Helaas, ik zal eens gaan proberen om het met een berekening mooi te krijgen.

Dankjulliewel.

Edit: Sanne je beantwoord net mijn bovenste vraag... en inderdaad nog met FMP6 aan de gang, met een geconverteerde FM5 database.

• 0
Posted

Je hebt op je layout nu ongeveer iets staan als:

<>

<> <> >

<>

<> <>

Je kunt denken aan het maken van een calculatie genaamd "gehele naam". In die calculatie zorg je ervoor dat de velden voornaam , tussenvoegsel en achternaam netjes, zonder overbodige spaties, tot 1 naam worden gemaakt.

En je layout verander je dan in:

<>

<>

<>

<> <>

Valt weer mee, denk ik? :-)

• 0
Posted
Je kunt denken aan het maken van een calculatie genaamd "gehele naam". In die calculatie zorg je ervoor dat de velden voornaam , tussenvoegsel en achternaam netjes, zonder overbodige spaties, tot 1 naam worden gemaakt.

Skidip, dat bedoelde ik dus.

Dankjewel Sanne voor het tikwerk. :lol:

• 0
Posted
Of is het meer "Great minds think alike"? :lol:

Completely Off-topic :

Ook, maar ook geef ik je op deze manier de kans je aantal posts op te trekken.

In voetbaltermen :

jij geeft de pass, ik zet voor en jij kopt binnen. Dan heb jij twee keer de bal geraakt ! :lol:

• 0
Posted

maar ook geef ik je op deze manier de kans je aantal posts op te trekken.

Ik vond jouw plan van elk woord apart posten ook wel aantrekkelijk.

jij geeft de pass, ik zet voor en jij kopt binnen. Dan heb jij twee keer de bal geraakt !

En zo heb je mij toch nog aan het voetballen gekregen. Dat ik dat op mijn leeftijd nog mag meemaken ...

• 0
Posted

Sanne en Rony,

Ik ga met jullie advies over de berekening aan de gang. Ik heb nog nooit berekeningsvelden toegevoegd, ze zitten wel al in mijn databases.

Ik ga het proberen en heb vol vertrouwen dat het zo mooier wordt.

Ik was nu net even bezig met een ander stuk van de opmaak, bij de ene record staat een veld bij het printen goed, print ik een volgend record, dan verspringt het betreffende veld.... lekker ff puzzelen.

Dank

• 0
Posted

Kijk, het wordt weer veel interessanter als je ook nog een veld hebt waar het geslacht in staat, en een veld met voorletters.

En je de naam die je samenstelt nog aan regeltjes wilt verbinden als:

- Is er geen voornaam of voorletters ingevuld, maar wel een tussenvoegsel, dan moet het tussenvoegsel met een hoofdletter beginnen.

of

- Zijn er geen voorletters maar wel een voornaam, dan moet de aanduiding van het geslacht vervallen.

Ah, namen en samenvattingen van namen maken: ik kan er uren over doorgaan ... :-)

• 0
Posted
Ik vond jouw plan van elk woord apart posten ook wel aantrekkelijk

Misschien kunnen jullie ook na elk woord een posting plaatsen met alleen maar "Wordt vervolgd"? :wink:

Nu, alle gekheid op een stokje: misschien is het toch beter voor de lezers dat we het een beetje On Topic en To the point houden. Als het echt om de teller te doen is, dan hebben we toch nog het café?! En anders vragen we het gewoon aan de admin :wink: .

Signed: Mod*

---------------

* -deraar of -erator, naar keuze

• 0
Posted

Dus, back on topic:

Ik heb nog nooit berekeningsvelden toegevoegd, ze zitten wel al in mijn databases.

Ah, de wondere wereld van calculatie-velden, Skidip. Reuze interessant hoor.

Ik ga het proberen en heb vol vertrouwen dat het zo mooier wordt.

En anders weet je dat je altijd hier terecht kunt voor vragen en advies ... :-)