Jump to content
  • 0

[FMP6] login systeem

ferry

Question

Posted

Hallo iedreen die dit leest,

Ik heb nu mijn CDML pagina klaar.

maar ik wil nu graag een loginscherm maken die het password en username uit de record van de gebruiker leest en als je deze goed hebt ingetypt dat de gebruiker automatisch naar zijn/haar record wordt gestuurd.

is dit mogelijk om te maken?

heeft iemand dit als eens gemaakt en kan mij een beetje helpen?

alvast bedankt

18 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ferry, ik wil niet regenen op je parade, maar je bent al eerder gewaarschuwd dat CDML vanaf FileMaker Pro versie 7 niet meer ondersteund wordt?

Ik bedoel, ik merk het al bij mezelf, ik steek bijzonder weinig tijd in het verder ontwikkelen van CDML (of mij verder verdiepen in de kennis daarover), omdat ik weet dat het met ingang van 7 daar echt mee afgelopen is.

• 0
Posted (edited)

Ferry,

hardop denkend en uit de losse pols :

maak een CDML-pagina met twee velden : gebruiker en wachtwoord.

laat de eindgebruiker die invullen in de browser. (met de EDIT-tag)

activeer een script als de eindgebruiker zijn ingave bevestigt. (met de SCRIPT-tag)

laat dat script checken of alle input overeenstemt met de ingebrachte gegevens in de gebruikersdatabase.

afhankelijk van het resultaat (in je FM) toon je een CDML pagina die zegt "Sorry, geen toegang" of je laat de eindgebruiker verder je site bezoeken via een andere CDML-pagina. (eventueel via een REDIRECT-url)

ik heb iets gelijkaardigs op poten gezet, maar ik ben er zelf aan een hele tijd niet meer bezig owv de reden die Sanne hier ook al vermeldde : CDML is begraven, XML is geboren.

Edited by Guest
  • 0
Posted
Bekijk even deze thread:

http://forum.filemakerworld.com/viewtopic.php?t=4288

Koen

bedankt voor de link

ik heb je voorbeeld bestand gedownload maar ik heb nog een vraagje..

Als ik nu zegmaar in wil loggen met een naam en wachtwoord die in een record staan van mij hoe moet ik dat dan doen?

moet ik telkens in jouw bestandeje een nieuwe recors maken met die naam en wachtwoord of kan at ook automatisch?

en hoe kan ik als ik dan ben ingelogt de gebruiker naar zijn record sturen?

misschien staat dat er wel al in maar zie ik het over het hoofd ofzo..

bedankt alvast

• 0
Posted
Als ik nu zegmaar in wil loggen met een naam en wachtwoord die in een record staan van mij hoe moet ik dat dan doen?

moet ik telkens in jouw bestandeje een nieuwe recors maken met die naam en wachtwoord of kan at ook automatisch?

kan je niet eerst een zoek laten uitvoeren en kijken of het record met die gebruikersgegevens al bestaat ?

zo niet, kan je nog altijd een record aanmaken.

en hoe kan ik als ik dan ben ingelogt de gebruiker naar zijn record sturen?

met die zoek en een positief resultaat, is ook dit probleem opgelost, want je hebt zijn record gevonden.

• 0
Posted
kan je niet eerst een zoek laten uitvoeren en kijken of het record met die gebruikersgegevens al bestaat ?

zo niet, kan je nog altijd een record aanmaken

deze snap ik niet helemaal :oops:

iedereen krijgt een eigen login en wachtwoord is niet zelf aan te maken

met die zoek en een positief resultaat, is ook dit probleem opgelost, want je hebt zijn record gevonden.

dus na het inloggen als loginnaam en wachtwoord goed zijn een script laten uitvoeren die naar het record zoekt met deze loginnaam en wachtwoord? hoe kan ik dat maken dan? kan die script automatisch de ingevulde naam en wachtwoord invullen op een open plaats ofzo?

• 0
Posted

zo niet, kan je nog altijd een record aanmaken

deze snap ik niet helemaal :oops:

iedereen krijgt een eigen login en wachtwoord is niet zelf aan te maken

Je hebt toch een database met je gebruikers in ? Wel, als de eindgebruiker in de browser zijn login en wachtwoord invult, kan je met die gegevens toch via een script laten zoeken in je gebruikersdatabase.

dus na het inloggen als loginnaam en wachtwoord goed zijn een script laten uitvoeren die naar het record zoekt met deze loginnaam en wachtwoord?

niet als loginnaam en wachtwoord goed zijn. ik zou altijd zoeken via een script, precies om te checken of de gegevens juist zijn.

hoe kan ik dat maken dan? kan die script automatisch de ingevulde naam en wachtwoord invullen op een open plaats ofzo?

je bent niet mee.

je kan de gegevens die je invult in een form doorgeven aan een script. je SUBMIT-button zorgt hiervoor. Die knop kan er ook voor zorgen dat een script getriggerd wordt in je DB.

De uitleg over hoe je dit allemaal syntax-matig oplost, ga je moeten zoeken op proefondervindelijke wijze of via de demo-filetjes die meegeleverd zijn. Kijk bvb eens naar het ShoppingCart-voorbeeldje.

Het lijdt ( :wink: ) ons te ver om hier kant-en-klare CDML, annex scripts te posten.

• 0
Posted

De web security databank is vaak niet genoeg. De beperkingen zijn niet strikt genoeg.

Met dit demootje zorgen we dat de gebruiker enkel rechten heeft op zijn records en onmogelijk de records van een ander gebruikers kan zien.

Een vaak gebruikte fout bij eigen login systemen, is dat de databank met je login en wachtwoorden browse functionaliteit heeft via web, waardoor je de wachtwoorden kan te weten komen. Hier toon ik aan dat je met scripting heel wat kan. Merk op dat de databank met de gebruikers info zelfs NIET gedeeld wordt via Web Companion.

Bekijk dus in deze demo vooral de instellingen van de beveiliging van de bestandjes, want daar zit al de helft van de truuk.

Het zijn ook demo bestandjes, geen af, af oplossingen. Je kan dus inderdaad extra scriptjes bedenken waar je je als gebruiker kan aanmelden, nieuwe records kan aanmaken, e.d.

Cookies of tokens kunnen je hierbij helpen.

Koen