Jump to content
  • 0

xslt transformaties gaan ineens fout met fmp21 / 2024

menno

Question

Ik heb net een bug gemeld bij Claris: https://community.claris.com/en/s/question/0D5Vy00000AdU0jKAF/namespace-errors-in-fmp-2024-vs-2023-xml-export-with-xsltranformation 

In een notedop: transformaties die al jaren foutloos gaan, lukken nog steeds, maar FileMaker voegt de namespaces toe aan alle elementen. Het is geen showstopper, want imports van de resultaatbestanden gaan nog steeds goed, maar het staat niet netjes en ziet er ook niet profi uit.

Mocht je dit zelf tegenkomen, dan ligt dat dus niet aan je stylesheet en als het storend is, dan gebruik je gewoon fmp20, totdat Claris de bug heeft gefixed.

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0

OK ik ben er naar aanleiding van vragen/antwoorden in de Claris-community iets verder ingedoken en heb ontdekt waar de schoen wringt. Het ligt uiteindelijk aan de manier waarom ik mijn xslt's opbouw.

De basis van mijn xslt's bestaat altijd uit de root met daarbinnen een xsl-template en daarin zitten vaak losse componenten die ik ook weer in templates zet/samenstel, die direct onder de root vallen. In Xalan maak je simpelweg aan het begin in root je namespaces als attributen aan en die gelden voor alle sub-elementen, zolang ze in de hiërarchie van je xslt-document maar onder de root vallen.

Nu wordt in fmp21 libxslt ipv xalan gebruikt en daar is er dus blijkbaar een verschil met de geldigheid van de namespaces. Met deze kennis heb ik mijn stylesheet aangepast en nu krijg ik weer een correct xml-document. Voor degenen die het leuk en interessant vinden heb ik in de bijlage (vereenvoudigde) voorbeelden van een export, stylesheets en resultaten bijgevoegd.

Archive.zip

• 0

Misgaan doet er misschien niks en als de verwerking ook weer met een xslt wordt gedaan, dat is de kans groot dat alles keurig blijft werken

verwerkt iemand echter tekst, dan gaat het vanwege de extra attributen misschien wél verkeerd 😳

• 0

Voor Navision zal het verwacht ik geen enkel probleem zijn, die gebruiken ongetwijfeld een nette xslt om de gegevens te importeren.

Fout gaat het mogelijk in systemen waarin xml-bestanden worden geïmporteerd door ze met tekstfuncties zoals position(), middle(), middlewords() etc. etc. te verwerken. Die kunnen afhankelijk van de wijze waarop ze dat doen ineens problemen krijgen, maar het kan natuurlijk ook goed gaan als ze bijvoorbeeld structureel zoeken op '<tagnaam ' en '<tagnaam>' want xml-elementnamen mogen geen spaties bevatten.

Het kan sowieso geen kwaad eerst kritisch te testen :-)