Jump to content
  • 0

Ga naar gerelateerd record

Sanne

Question

Posted

Hier nog wat onverwachts gedrag van FMP7:

Tussen Organisatie en Persoon ligt een relatie op Organisatie_ID.

De relatie staat toe dat er nieuwe, gerelateerde records worden aangemaakt.

In Organisatie staat een portaal met daarin de gerelateerde records: de personen.

De onderste regel in deze portaal is leeg: daar kunnen nieuwe gegevens worden ingevoerd, er kan zo een nieuw persoon bij de organisatie worden gemaakt.

Voor elke portaalrij staat een knopske: met dat knopje kun je naar de gegevens van het persoon gaan.

Het knopje voert geen :!: script uit, maar uitsluitend de scriptstap "ga naar gerelateerd record".

Het verschillend gedrag doet zich voor wanneer je op het knopje drukt van de laatste regel in het portaal.

In FMP6 gebeurde daar namelijk niks. Je kon klikken wat je wilde, maar je ging niet naar de persoonsgegevens. En dat was logisch: de onderste regel was leeg (is alleen bedoeld voor invoer), er was geen gerelateerd record, dus er kon niet naar een gerelateerd record worden gegaan.

In FMP7 gebeurt er wel degelijk iets: je gaat naar de aangegeven layout (die je met dat knopje hebt aangegeven). Je komt daar uit in een ietwat willekeurig record. FMP7 lijkt een voorkeur voor het laatste record te hebben van de persoon-tabel.

10 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Sanne Sind gisteren kan je op de FileMaker.com volgende pdf downloaden:

http://www.filemaker.com/fsamembers/downloads_fsa/pdfmigration_foundations.pdf

Daarin kan je ondermeer het volgende vinden:

Issue: Go to Related Record results in the wrong found set

In the first release of FileMaker Pro 7, the "Go to Related Record" function does not update the

related table's found set if there are zero related records.

This applies to the script step, and to buttons set to Go to Related Record.

Under these conditions in prior versions, the related table showed zero records in the found set. This can have misleading results, as the user may unknowingly be looking at an unrelated set of records. Similarly, scripted actions, such as deleting all child records, may operate on the wrong set of records.

Resolution 1

Check that a related record exists before using Go to Related Record

If(not IsValid(RelatedField))

Desired action when there are no related records

Else

Go to Related Records

End If

Resolution 2

Change button actions to scripts

Buttons that use Go to Related Record should be changed to call a script to

handle this change in behavior.

Resolution 3

If the earlier behavior is desired when there are no related records, perform a subscript in the target file that omits all records

Show All Records

Show Omitted

Koen

• 0
Posted

1 ding is duidelijk hier. Men houdt bij FileMaker niet genoeg rekening met wat er BREEKT na conversie van FileMaker Pro 6. Is het echt zó moeilijk om te zorgen dat je een found set van 0 records hebt nadat je naar een gerelateerde set records gaat?

FileMaker mag zich niet verbergen achter een excuus van "ja het is nu allemaal even anders, dus zorg maar dat je het oplost" politiek. In de eerste plaats moeten geconverteerde FileMaker Pro 6 bestanden gewoon op IDENTIEK dezelfde manier blijven werken in FileMaker Pro 7. Dat is bij vorige versies ALTIJD zo geweest, elke ander gedrag van geconverteerde bestanden werd gezien als een bug, ik zie niet in waarom dat nu plots anders zou moeten zijn. Het is waar dat de FIleMaker engine een zeer grote verandering heeft ondergaan, dit mag echt geen excuus zijn om functionaliteit te doen breken na conversie. Brekende functionaliteit moet een marginaal gegeven zijn, tot mijn spijt zie ik dat het een algemeen gegeven is.

Er is op de site van FileMaker een pagina waar je bugs kan submitten. Naar mijn bescheiden mening gebruiken we die te weinig. Toegegeven, het is een "zwart gat", de nederlanders neurien nu het deuntje "die zien we nooit meer -- terug"...

Maar. Als we geen bugs doorgeven, heeft FileMaker de indruk dat ze goed bezig zijn, dus, idealisten aller landen verenigt u, en submitten, die rare dingen.

Heb net 2 dagen bezig geweest met de voorbereiding van de FIleMaker Pro 7 trainingen. Het is gewoon onvoorstelbaar hoeveel zaken er zijn die niet zomaar goed geconverteerd geraken in FileMaker Pro 7. FileMaker Pro 7 is een heel ander beestje dan FileMaker Pro 3 t.e.m. 6. De kunst hier is om de "dit-is-normaal-omdat-het-nu-eenmaal-anders-in-mekaar-steekt" dingen te scheiden van de werkelijke bugs.

• 0
Posted
Er is op de site van FileMaker een pagina waar je bugs kan submitten.

Ik heb even rondgeneusd, maar kun je nog iets meer van een hint geven, dan?

• 0
Posted

Sanne, bedankt voor de aangever... :? We (murtje en ik) zijn net 2 dagen in de weer geweest met het voorbereiden van een training die we gaan geven aan de mensen hier in België (heerlijk, ik weet op mijn Mac tenminste hoe ik een ë moet ingeven op een qwerty klavier).

Wat we merken is dat zelfs met de meest eenvoudige opstellingen in FileMaker Pro 6 het geen luxe is om goed op de hoogte te zijn van alle wolfijzers en schietgeweren die er zijn na conversie naar FileMaker 7 ("Pro" hoeft blijkbaar niet meer... :P ).

We maakten trainingsmateriaal - een eenvoudige facturatie template, klanten, producten, je weet wel - en die hebben we geconverteerd naar FileMaker 7 om dan minitieus te gaan nakijken waar FileMaker niet helemaal deed wat we eigenlijk in gedachte hadden...

Interessant, we hebben alles nog wat aangedikt uiteindelijk met eenvoudige dingen waarvan we zeker weten dat ze mis gaan, enfin, the shit will hit the fan... :lol:

Nee serieus, het valt allemaal wel mee hoor, maar als je het professioneel wil aanpakken is het toch even uitkijken. Murtje kwam tegen 5 uur 's avonds nog even doodleuk op de proppen met een tooltje dat hij de vorige avond geschreven had om FileMaker Pro 6 bestanden samen te brengen in 1 FileMaker 7 bestand, het is zo leuk om samen te werken met mensen zoals hem... 8)

Ik weet nog niet wie van ons welke training gaat geven. Waarschijnlijk gaan we in ons bedrijfje allemaal wel een stukje doen. In Nederland staat er volgens mij niks gepland. Het is zo klaar als een klontje Tiense suiker dat er een ongelooflijke behoefte aan het ontstaan is aan goeie training. De mensen in Nederland moeten dit echter al lang doorhebben veronderstel ik, en als dat niet zo is, wake up girls en guys...

• 0
Posted
1 ding is duidelijk hier. Men houdt bij FileMaker niet genoeg rekening met wat er BREEKT na conversie van FileMaker Pro 6. Is het echt zó moeilijk om te zorgen dat je een found set van 0 records hebt nadat je naar een gerelateerde set records gaat?

FileMaker mag zich niet verbergen achter een excuus van "ja het is nu allemaal even anders, dus zorg maar dat je het oplost" politiek. In de eerste plaats moeten geconverteerde FileMaker Pro 6 bestanden gewoon op IDENTIEK dezelfde manier blijven werken in FileMaker Pro 7. Dat is bij vorige versies ALTIJD zo geweest, elke ander gedrag van geconverteerde bestanden werd gezien als een bug, ik zie niet in waarom dat nu plots anders zou moeten zijn.

Als je bedenkt wat de gevolgen kunnen zijn van deze manier van werken in versie 7, dan is aan alle voorwaarden voldaan, me dunkt, om hier te spreken van een bug. Ik denk dat het de zoveelste verstrooidheidsfout is, net zoals de ongelooflijke bug in OS X waarbij je bij een doodgewone overschrijvende bestandskopie evenveel keer een waarschuwing voor overschrijven kreeg als er bestanden gekopieerd moesten worden ("Yes to all", waren ze gewoon vergeten). Ik ben ooit een Franse merkgarage buitengereden met nog niet vastgezette nieuwe velgen. Niet ver gelukkig... Waren ze gewoon vergeten.