Jump to content
  • 0

portaal zoeken: een doordenkertje, of toch simpel?

luk

Question

Posted

een vraagje,

stel je hebt een tabel producten,

daarnaast heb je een tabel leveranciers. Sommige producten worden door meerdere leveranciers geleverd.

Ik heb een vraag: hoe kan ik die producten vinden waarvan de leverancier of in België of in Nederland woont

ik dacht...

a) ga naar producten en maak er een portaal aan die alle leveranciers toont van dit product.

b) ga naar zoeken en vul in Portaal in het veld land: België en?? wat dan? ...

veel dank voor degene die het kan oplossen

Recommended Posts

• 0
Posted

Luk,

je hebt daarvoor een derde bestand nodig.

Maak een derde bestand aan, koppeling bvb.

Maak een relatie tussen "producten" en "koppeling" op basis van productID (aanmaken records toegestaan)

Plaats in je "productenbestand" een portaal gebaseerd op deze relatie.

Plaats in dit portaal het veld leveranciersID.

Op dit ogenblik koppel je dus méér dan één leverancier aan een bepaald product.

Nu kan je in dat portaal zoeken op de velden die zich bevinden in het "koppeling bestand".

Als je dus wil zoeken op land, zorg er dan voor dat je het veld land ter beschikking hebt in je "koppelingbestand". Dat kan eventueel door in je "koppelingbestand" een calculatieveld aan te maken op basis van een relatie met het leveranciersID van je "leveranciers-bestand".

Hetzelfde geldt voor bvb de leveranciersnaam.

PS : misschien is er nog een betere oplossing, maar deze doet in ieder geval wat jij wil.

• 0
Posted

Dank voor het antwoord, maar mijn vraag is ietske complexer:

ik wil die leveranciers zoeken van een produkt, die OF in belgië OF in Nederland wonen. De oplossing die je voorstelt laat slechts toe om alleen maar op België te zoeken.

Het voorbeeld dat ik geef is een vereenvoudigd voorbeeld van een complexere vraag.

dank alvast voor uw eerste antwoord!

• 0
Posted
ik wil die leveranciers zoeken van een produkt, die OF in belgië OF in Nederland wonen. De oplossing die je voorstelt laat slechts toe om alleen maar op België te zoeken.

neen, klopt niet denk ik.

Ik kan toch spelen met de zoekcriteria in oa het koppelingsbestand. Ik heb daar de beschikking over de velden ProductID en LeveranciersID, met deze twee velden kan ik toch een "query" bouwen die zoekt wat jij wil.

• 0
Posted

we begrijpen elkaar misschien niet goed.

Ik probeerde even uit wat je zei, maar het lukt me niet (had vroeger ook al die oplossing...)

Laat ik de vraag stellen van wat ik precies wil doen.

Ik heb een objecten databank: Object_ID

bijv. Object 1

Per object wil ik enkele velden hebben, die echter per object kunnen verschillen.

Ik maak een gerelateerd bestand met OBject_elementen.

Object_ID vb 1

Label Naam

Inhoud Luk

Object_ID 1

Label Land

Inhoud België

Object_ID Beroep

Inhoud Dokter

Object 1 is dus Luk die in Begiê woont en dokter is.

Ik wil nu vanuit de objecten zoeken naar iemand die als beroep heeft dokter, woont in België en Luk noemt. Let wel:

Het aantal velden voor de beschrijving van een object draaien rond de 1000 velden waarvan er slechts enkele per object van doen zijn...

Daarom verkies ik ervoor om niet alle velden in een tabel te stoppen zoals gewoonlijk maar wel om per object een link te leggen naar een tabel die per object de veldcode opgeeft en de inhoud. Voor het invoeren is dit geen probleem, maar wel voor het opzoeken!

danke

In de selectie wil ik nu kunnen

• 0
Posted
Het aantal velden voor de beschrijving van een object draaien rond de 1000 velden waarvan er slechts enkele per object van doen zijn...

heb je echt 1000 (= duizend) velden nodig voor de beschrijving van een object ? lijkt me sterk, maar ik neem aan dat het klopt.

zoniet zou je kunnen overwegen om een samengesteld veld te maken waarin je kan zoeken :

bvb een veld SamengesteldVeld= veld 1 & " " & veld 2 & " " & veld 3 & ...

in je zoek vul je dan het veld SamengesteldVeld : luk dokter belgie

• 0
Posted

Dit lijkt me niet echt een oplossing: ik wil dat de gebruiker het label kan invullen en dan de inhoud...

dus zoek object met als naam luk, met als beroep dokter en als stad gent

....

alvast veel dank!!!!

• 0
Posted
heb je echt 1000 (= duizend) velden nodig voor de beschrijving van een object ?

Volgens mij bedoelt Luk dat er een aantal objecten zijn beschreven in een database (1 object = 1 record). Dat alle objecten gezamelijk zo'n 1.000 kenmerken (= labels) kunnen hebben, maar dat elk object wordt beschreven met behulp van 5 tot 10 van die kenmerken (= labels): heb ik dat correct, Luk?

Ik dacht niet dat Luk praat over een database met 1.000 velden, toch?

De kenmerken zijn ondergebracht in een andere database waarbij elk record een combinatie is van label en inhoud (via een Object_ID gerelateerd aan het object in de objectendatabase).

• 0
Posted (edited)

Als ik het goed begrijp (als de situatie is zoals in mijn hierboven beschreven post, want dat is de opzet die ik stilletjes in een hoekje heb zitten uittesten), dan zou mijn oplossing gaan richting zoeken-via-een-script, Luk.

Dit zou de methode zijn die mijn voorkeur zou hebben, omdat het erg lastig is om te bereiken wat jij wilt via de normale zoek-modus.

Dat zoeken-via-script kun je geheel vanuit de objecten-database starten, dat hoeft geen punt te zijn.

Een andere methode zou kunnen zijn: het leren omgaan met de zoek-optie "Constrain found set" (vanaf FMP6), maar dat is eerlijk gezegd iets voor enorme power-users en zou ik niet aanraden voor een gemiddelde gebruiker.

Edited by Guest
  • 0
Posted
Let wel:

Sanne, meisje, het staat er toch duidelijk: "Het aantal velden (...) draaien (sic) rond de 1000 velden."

Eerst "aantal velden" en daarna "1000 velden". Het gaat dus wel degelijk op 1000 velden.

Ik heb ooit nog zo'n dingen gezien, maar dan ging het slechts over enkele tientallen velden om een object te beschrijven.

Het is duidelijk dat we hier voor een taxonomisch* probleem staan. Zolang dat niet opgelost is, vind ik het zinloos (ie overbodig) aan het andere probleem van de poster te beginnen.

------------

* Of taxonymisch, beide zijn goed.

• 0
Posted

Mmm, ik blijf erbij dat de omschrijving:

Daarom verkies ik ervoor om niet alle velden in een tabel te stoppen zoals gewoonlijk ...

nog steeds vatbaar is voor de gedachte dat Luk GEEN 1.000 velden heeft aangemaakt in zijn database. Maar dat hij ervoor kiest om daar de database met elementen voor op te zetten.

Met alle respect, AvD, ik hoor graag nog wat meer uitleg van Luk hierover.

• 0
Posted

Tja, dat zal dan wel...

Ik probeer te lezen wat er staat en ga er vanuit dat een poster weet wat hij bedoelt, welke woorden daarvoor kunnen gebruikt worden en hoe hij het dus zal neerschrijven. Als je gelijk hebt, dan zitten we met een nog groter probleem, maar dat zou hier niet de eerste keer zijn...

We zullen zien wat er komt.

• 0
Posted

Als ik ervan uitga dat Luk inderdaad rond de 1000 velden heeft....

hoeveel tijd gaat dat vergen om daarop, relationeel, een zoekopdracht uit voeren...?

Ik probeer het relationeel zoeken/vinden zoveel mogelijk te vermijden....

enkel als het echt niet anders kan....

• 0
Posted

Stel dat je een bestand moet bijhouden met meetresultaten.

Je hebt een object dat diverse metingen moet ondergaan.

Er bestaan echter wel 1000 metingen.

Mogelijkheid 1=

tabel object maken met per meting een afzonderlijk veld

bijv.

Naam object

Meting proef onder 20°

meting proef onder 30°

enz.

Mogelijkheid 2

tabel: Objecten:

veld: Naam Object

veld: Object_ID

tabel2: Metingen:

veld: object_ID

veld: Naam meting

veld: meetresultaten

via de 2de mogelijkheid verloopt het aanmaken van de databank sneller.

Maar: hoe zoek ik naar die objecten waarvan meting onder 20° bijv 10 is EN meeting onder 30° 20 is.

Het probleem is dat je in een portaal geen 2de request doen...

met dank

luk

• 0
Posted

Ah, Luk, fijn dat je er weer bent: kun je nog even ophelderen of je nu een database hebt met wel of geen 1.000 velden gedefinieerd? Daar is bij mij nog wat onduidelijkheid over. Want lees ik namelijk je laatste post, dan lijk je eigenlijk meer 1.000 records te bedoelen ...

• 0
Posted

Danke,

heb nog geen velden gemaakt en zo, 1000 velden maken omdat je 1000-tal metingen hebt is niet realistisch. Want als er nieuwe metingen bijkomen bijv. met een ander toestel dan krijg je nog meer velden te maken.Vandaar mijn vraag om met een neven tabel te werken

dank

• 0
Posted

Een hoop onduidelijkheid hier.... Wat ik hier nog aan denk te kunnen toevoegen: Als het inderdaad om 1000 velden gaat waarvan er per record maar een paar ingevuld zijn, dan is het wat mij betreft VEEL handiger om te gaan werken met "data tagging". Dat je dus niet een hele berg velden voor Jan Joker in je DB hebt staan, maar dat je in een gerelateerd bestandje entries hebt waarin je precies aangeeft wat voor data je invoert. In plaats van:

Veld1: leeg

Veld2: leeg

Veld3: leeg

Veld4: 316,4

Veld5: leeg

Veld6: leeg

Veld7:112,8

Veld8: "Nee"

Veld9: leeg

Veld10: leeg

Krijg je dan:

Entry1: Veld4 316,4

Entry2: Veld7 112,8

Entry3: Veld8 "Nee"

Zeker bij een veel (maar steeds wisselende) lege velden is dit wellicht een oplossing die het proberen waard is. De grote Matt Petrowski heeft een zeer leerzaam artikeltje geschreven inclusief een instructiefilmpje, gratis te downloaden op dit linkje. Succes!

• 0
Posted
heb nog geen velden gemaakt en zo, ... Vandaar mijn vraag om met een neven tabel te werken

OK, ik geloof dat wij allen hier bij Clarify een zucht van verlichting mogen slaken dat het hier niet een database met 1.000 velden betreft ... !

Stel dat je een bestand moet bijhouden met meetresultaten.

Mogelijkheid 1=tabel object maken met per meting een afzonderlijk veld

Mogelijkheid 2=tabel: Objecten + tabel2: Metingen

Ik zou zeker voor mogelijkheid 2 gaan.

Het probleem is dat je in een portaal geen 2de request doen...

Dat klopt: in een portaal is geen 2e zoekopdracht mogelijk. Daarom (en ik hoop dat ik niet in herhaling val):

Oplossing 1: Mijn oplossing zou gaan richting zoeken-via-een-script, Luk.

Dit zou de methode zijn die mijn voorkeur zou hebben, omdat het erg lastig is om te bereiken wat jij wilt via de normale zoek-modus.

Dat zoeken-via-script kun je geheel vanuit de objecten-database starten, dat hoeft geen punt te zijn.

Oplossing 2: Een andere methode zou kunnen zijn: het leren omgaan met de zoek-optie "Constrain found set" (vanaf FMP6), maar dat is eerlijk gezegd iets voor enorme power-users en zou ik niet aanraden voor een gemiddelde gebruiker.

• 0
Posted
De grote Matt Petrowski heeft een zeer leerzaam artikeltje geschreven inclusief een instructiefilmpje, gratis te downloaden op dit linkje. Succes!

na 2 minuten: Poeh, het is wel even doorbijten met die stem, zeg. Maar het lijkt mij inderdaad precies de spijker op de kop qua onderwerp waar we het - volgens mij - in deze draad over hebben. Petje af, Flash!

• 0
Posted

bekeek de film, maar was niet de oplossing van wat ik zoek, matt gaat juist niet in op het zoeken naar de info...

Met andere woorden een schone oplossing is er nog niet...

• 0
Posted

Inderdaad, het filmpje gaat wel over de techniek van "kenmerken in een apart bestand plaatsen", maar gaat niet in op het vervolgens zoeken binnen die kenmerken.

Met andere woorden een schone oplossing is er nog niet...

Maar dat er geen oplossing voor is, dat geloof ik niet, Luk.

Daarom (en ik hoop dat ik niet in herhaling val):

OPLOSSING 1: Mijn oplossing zou gaan richting zoeken-via-een-script.

OPLOSSING 2: Een andere methode zou kunnen zijn: het leren omgaan met de zoek-optie "Constrain found set" (vanaf FMP6), maar dat is eerlijk gezegd iets voor enorme power-users en zou ik niet aanraden voor een gemiddelde gebruiker.

• 0
Posted

Om het zoeken op meerdere labels+inhoud toegankelijk te maken voor een gemiddelde gebruiker, gebruik ik een methode van scripten: althans, dat is de oplossing die ik inmiddels werkend heb.

Om de essentie van die oplossing te begrijpen, moet wel eerst duidelijk zijn hoe je de gewenste set van records handmatig kunt bereiken. En daarvoor moet je weer kunnen werken met de optie "Constrain Found Set" die je in FMP6 en hoger kunt vinden.

Het gebruik van de "Constrain Found Set" is de kern van de oplossing van zoeken-via-script.

Dus dan maar eerst de vraag: Luk, heb je FMP6 en weet je wat er bedoeld wordt met "Constrain Found Set"?

• 0
Posted

heb filemaker 6 en 7, werkte nog niet met constraint... Wat me niet duidelijk is hoe je kunt aangeven dat enkel die records met hetzelfde Object_ID moeten gevonden worden in combinatie met bijv. 2 meetresultaten

dank alvast!