Jump to content
  • 0

Web publishing

StefanHoste

Question

Posted

Mijn te maken project is af en zal binnenkort aan de controle onderworpen worden. Nu wilden ze ook nog dat mijn implementatie kon geraadpleegd worden via het web. Er zit namelijk een Instant Web Publishing verwerkt in de nieuwe FileMaker 7.

Allemaal goed en wel maar een browser kan natuurlijk onmogelijk filemaker vervangen en niet alles werkt dus. Is er nu een mogelijkheid om toch via een browser een implementatie die met FileMaker is gemaakt te manipuleren door een webpagina?

Of zijn er nog andere mogelijkheden?

Kan ik iets doen met de Developer?

Alvast bedankt voor de info :)

17 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted
Mijn te maken project is af en zal binnenkort aan de controle onderworpen worden. Nu wilden ze ook nog dat mijn implementatie kon geraadpleegd worden via het web. Er zit namelijk een Instant Web Publishing verwerkt in de nieuwe FileMaker 7.

Allemaal goed en wel maar een browser kan natuurlijk onmogelijk filemaker vervangen en niet alles werkt dus. Is er nu een mogelijkheid om toch via een browser een implementatie die met FileMaker is gemaakt te manipuleren door een webpagina?

Instant Web Publishing dient daarvoor, met de beperking dat bepaalde scriptstappen niet werken (lijst is beschikbaar in Scriptmaker en op het forum)

Of zijn er nog andere mogelijkheden?

XML

Kan ik iets doen met de Developer?

je kan daar vanalles mee doen, maar niet méér in dit geval dan wat je met een reguliere licentie kan.

• 0
Posted

Het probleem is dat ik al blijf zitten op mijn start pagina. Vanaf de startpagina heb ik een link naar het browse scherm van elke file gemaakt. Zo kan ik vanuit één file alle andere files uit mijn project bereiken. Het script dat achter de knop zit om naar deze file te gaan bevat immers de opdracht "open file" wat niet door een webbrowser ondersteund wordt. Dus kan ik besluiten dat instant Web Publishing voor mij niet interessant is zeker?

Wat bedoelen jullie juist met XML?

In feite is het de bedoeling dat gebruikers die FileMaker zelf niet op hun pc hebben staan toch de records kunnen raadplegen. Ik dacht dat dit iets voor de Developer was. Het zou echter ook moeten mogelijk zijn om deze implementatie vanop een server te gebruiken zodat dit voortdurend kan worden geüpdate. Dit lijkt mij meer iets voor FileMaker Server. Zijn die twee nu op de een of andere manier te combineren?

• 0
Posted

In feite is het de bedoeling dat gebruikers die FileMaker zelf niet op hun pc hebben staan toch de records kunnen raadplegen. Ik dacht dat dit iets voor de Developer was. Het zou echter ook moeten mogelijk zijn om deze implementatie vanop een server te gebruiken zodat dit voortdurend kan worden geüpdate. Dit lijkt mij meer iets voor FileMaker Server. Zijn die twee nu op de een of andere manier te combineren?

Volgens mij zit je hier met onverenigbare wensen. Het eerste deel van je wens is op te lossen met een runtime solution (Developer dus). Maar Runtime solutions hebben geen netwerk-functionaliteit. Ik denk dat je inderdaad het beste met FM Server kunt gaan werken, maar dan ook alle clients uitrusten met Filemaker. 't Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat ;)

Maar dat is misschien wel helemaal niet wat je wilt? :?:

• 0
Posted

En stel nu dat ik met de Developer een runtime applicatie maak. Kan ik dan niet deze applicatie op een gewone server zetten en er dan voor zorgen dat meerdere gebruikers deze applicatie kunnen raadplegen?

In de gewone versie zit er ook een optie FileMaker Network, wat houdt dit juist in? Is dit vergelijkbaar met FileMaker Server?

• 0
Posted
Het probleem is dat ik al blijf zitten op mijn start pagina. Vanaf de startpagina heb ik een link naar het browse scherm van elke file gemaakt. Zo kan ik vanuit één file alle andere files uit mijn project bereiken. Het script dat achter de knop zit om naar deze file te gaan bevat immers de opdracht "open file" wat niet door een webbrowser ondersteund wordt. Dus kan ik besluiten dat instant Web Publishing voor mij niet interessant is zeker?

kan je de open file niet vervangen door een portal te plaatsen op de layout van het geopende bestand ?

of nog beter, als je alles goed maakt in FM 7, heb je alles in één bestand en kom je dit probleem niet tegen.

Wat bedoelen jullie juist met XML?

zoek eens op dit forum naar XML, of kijk eens in de rubriek XML

• 0
Posted
En stel nu dat ik met de Developer een runtime applicatie maak. Kan ik dan niet deze applicatie op een gewone server zetten en er dan voor zorgen dat meerdere gebruikers deze applicatie kunnen raadplegen?

ja, met een FM client op ieder werkstation, die client die dan eerst de bestanden opent, is de zogenaamde host (="server")

In de gewone versie zit er ook een optie FileMaker Network, wat houdt dit juist in? Is dit vergelijkbaar met FileMaker Server?

neen, die funktie zorgt er voor dat je zelf met je client kan optreden als "server".

Kijk eens op de site van FileMaker bij het productoverzicht. Daar ga je vinden wat welke versie kan.

• 0
Posted

Men had geopteerd om dan FileMaker Server te gebruiken. Enig probleem: de FileMaker 7 Server is nu nog niet uit terwijl het de bedoeling is dat dit voor het einde van mijn stage (19 mei) wel zou draaien zodanig dat de gebruikers al kunnen gebruik maken van mijn implementatie en daar waar nodig nog kunnen vragen stellen.

Ik zit dus met een ontzettend groot probleem. Want ik denk niet dat FM7-files compatibel zullen zijn met FM Server 6 :!:

Iemand die mij een goede raad kan geven :?::?::?:

• 0
Posted
Men had geopteerd om dan FileMaker Server te gebruiken. Enig probleem: de FileMaker 7 Server is nu nog niet uit terwijl het de bedoeling is dat dit voor het einde van mijn stage (19 mei) wel zou draaien zodanig dat de gebruikers al kunnen gebruik maken van mijn implementatie en daar waar nodig nog kunnen vragen stellen.

Ik zit dus met een ontzettend groot probleem. Want ik denk niet dat FM7-files compatibel zullen zijn met FM Server 6 :!:

Iemand die mij een goede raad kan geven :?::?::?:

je kan een serverversie downloaden bij FileMaker die operationeel is tot 31.07

https://www.filemaker.com/downloads/fms7_reg.html

En inderdaad, FM 7 files zijn niet compatibel met FM 6-server.

• 0
Posted

Na installatie van FileMaker Pro 7 kun je in de applicatie-folder een map vinden die "English Extras" heet. Daar zit weer een map in genaamd "Electronic Documentation" en DAAR zit weer een pdf genaamd: "FM 7 Instant Web Publishing.pdf".

(je kunt deze pdf ook hier: http://www.filemaker.com/support/product_documentation.html vinden)

Stefan, misschien wil je die ook nog even doorlezen.

Want zoals ik het zie, heb je FileMaker Server niet nodig om jouw in FMP7-gemaakte database beschikbaar te stellen voor de Instant Webpublishing-feature.

Maar, als je de Instant Webpublishing feature inzet met FileMaker Pro 7, denk dan aan: "When hosted with FileMaker Pro, Instant Web Publishing can share files with up to 5 concurrent web users."

Dat is: een maximum van VIJF connecties tegelijkertijd.

Voor méér connecties heb je de FileMaker Server Advanced nodig (en die is nog niet beschikbaar).

FileMaker Server wordt uiteraard wel aanbevolen wanneer de database over het netwerk beschikbaar moeten zijn voor FileMaker Pro clients.

• 0
Posted
Of nog beter, als je alles goed maakt in FM 7, heb je alles in één bestand en kom je dit probleem niet tegen.

Ho ho, je zegt hier toch niet dat vanaf 7 de "beste" manier om een bestand te maken is, om alle tabellen in één bestand te zetten?!

Ik zou dat toch willen nuanceren, dat het wel mogelijk is, maar dat per toepassing en situatie gekozen kan worden tussen tabellen-in-1-bestand en tabellen-in-meerdere-bestanden.

Om modulair te werken is het niet altijd verstandig om alle tabellen in 1 bestand te zetten.

• 0
Posted
Of nog beter, als je alles goed maakt in FM 7, heb je alles in één bestand en kom je dit probleem niet tegen.

Ho ho, je zegt hier toch niet dat vanaf 7 de "beste" manier om een bestand te maken is, om alle tabellen in één bestand te zetten?!

beste sanne,

dat zeg ik idd niet.

mijn antwoord kadert in de context waarin het probleem geschetst werd.

voor poster zijn probleem was het naar mijn gevoel wel de "beste" oplossing aangezien hij die andere bestanden niet geopend kreeg via de browser. alles in één bestand leek me daarom veel eenvoudiger. ik had tussen de regels door (en uit andere posts van poster) begrepen dat de applikatie niet dermate complex was om niet in één bestand te kunnen steken.

• 0
Posted

beste sanne,

dat zeg ik idd niet.

• 0
Posted
En nu wordt mijn taalgebruik OOK nog gecorrigeerd! Mijn geluk kan vandaag niet meer op! :lol:

ik zag op een ander forum dat we je altijd mogen corrigeren, als we het maar voorzichtigjes aan doen. :wink:

maar het belangrijkste is dat Stefan zijn probleem opgelost is.

• 0
Posted

Even wachten op de FileMaker Server Advanced kan ook helpen Je kan dan immers rechtstreeks via Instant Web Publishing bestanden die op de server staan bekijken.

In die situatie heb je het probleem van open files uiteraart niet.

Koen