Jump to content
  • 0

Printen - Change My printer ... en nu ??

Stardust

Question

Posted

17 euro'tjes, geen prijs om eindelijk eens voor goed van al die print problemen onder Filemaker vanaf te zijn dacht ik. Onmiddellijk het programma 'Change My Printer 1.0' aangeschaft, geïnstallleerd en ... dan weet ik het niet :oops:

Uit de meegeleverde hulp onder de vorm van een tekstdocument 'read this Before starting the Program' word ik helaas niet wijzer, integendeel ik begin bang te krijgen dat ik met deze utility om het op z'n Antwerps uit te drukken, "geen fluit kan aanvangen".

Wat is de situatie:

Ik zit in een groep van vier gebruikers, ieder met zijn/haar PC met respectievelijk daarop geinstalleerd Windows XP, Windows 2000 en 98 en de Filemaker versie is v6.0 UK, geïnstalleerd bij iedere gebruiker.

Op het netwerk is voor ons een plekje gereserveerd en ieder van ons heeft een eigen printer, helaas niet allemaal dezelfde printer :evil:

We drukken documenten af vanuit de database met een vij 'officieel' karakter en al deze documenten zijn verschillend in kleur en formaat (A3 en A4). Vandaar dat ik één printer wil delen teneinde niet in de problemen te komen met de layouts die helaas in anno 2004 nog steeds niet universeel zijn voor printers. Vroeger, onder FMPro 2.1 en 3.0 gaf dit geen enkel probleem, een aantal scriptjes maken, A4-Portrait Setup, A4-Landscape Setup, A3-Portrait Setup en A3-Landscape Setup maken en naargelang het document men moet afdrukken werd via een bijpassend printscript op basis van de recordgegevens de juiste afdruk gemaakt.

vanaf FMPro v.4.0 lukt me dat niet meer en ik heb allerlei trucs geprobeerd en verschillende fora geraadpleegd waaronder dit juweeltje. Teneinde raad, heb ik uit eigen zak 'Change My Printer 1.0' aangeschaft maar blijkbaar kan dit mijn probleem niet oplossen of en ik sluit dat helemaal niet uit, begrijp ik de werking niet van het programma.

Daarom vakkundige gebruikers van deze groep, sta me aub bij met uw wijze raad, ik zou graag werk willen afleveren ipv met uren zoeken naar oplossingen en vrij archaisch te moeten werken voor wat het afdrukken betreft, de filemaker eer staat op het spel hier, waar ik geconfronteerd wordt met een over het algemeen Acces minnend publeik.

Alvast mijn hartelijke dank voor al jullie goede raad,

Danny

Recommended Posts

• 0
Posted (edited)

Kan je iets meer laten weten over die readme?

En wat er precies misloopt? Foutmeldingen? Vastlopen?

Edited by Guest
  • 0
Posted

Ik gebruik voor het wisselen van printers in FMP6 de "change printer plug-in" ...

Hoewel ik recentelijk via het forum (of was dat het engelstalige forum?) het nu ook met een - gratis - applescriptje kan. Maar daar heb jij als window-gebruiker natuurlijk niks aan.

Het programmaatje wat je noemt ken ik niet persoonlijk, maar ik vind wel "Permet le changement de l'imprimante par défaut. Change My Printer n'est pas un plug-in FileMaker Pro mais un exécutable qui peut être facilement scripté dans FileMaker Pro."

Dus het lijkt me wel degelijk te kunnen doen wat het belooft.

Dus misschien inderdaad maar eens de read-me ontleden. Welk stukje daarvan snap je niet?

Of is het tegen de regels om die read-me te posten hier?

• 0
Posted

Wat ik niet snap is hoe ik verschillende afdrukformaten kan 'scripten' zodat elke gebruiker niet telkenmale de printsettings voor elk af te drukken document hoeft te wijzigen.

Sanne, j'espère que je peux ecrire en néerlandais ? :roll:

Danny

Introduction.zip

• 0
Posted

Ik vrees, na vluchtig doornemen van die Readme, dat je 17 Euro's ook naar een (ander) goed doel hadden kunnen gaan. Het enige wat dit ding doet is je default printer in je registry vervangen door een andere. En daar zit nu net het probleem: de instellingen die voor die default printer in de registry bewaard worden, zijn voor heel wat printers en besturingssystemen (lees: verschillende Windows-versies) beperkt*. Daarbij kunnen behoren de paper selection, landscape/portrait settings en nog van dat fraais, precies dat wat jij nodig hebt. De kans is dus bijzonder groot dat die parameters NIET bewaard en dus ook niet doorgegeven worden.

Maakt dit nu van deze vraag een WZSG-vraag? Eerlijk, ik weet het niet. Rony kan daar beter over oordelen, denk ik. Misschien even wachten tot hij aan boord klautert (is nog ergens op zoek naar een of andere kist).

-------------------------------

* Meer info hierover elders op dit forum.

• 0
Posted

Beste AVD,

Ik vreesde er al eerlijk gezegd voor ... en in feite zou ik hier nu beschaamd in een hoekje moeten kruipen. Ik was het deze voormiddag zo beu dat ik vrij nonchalant besloot om onmiddellijk dat progje dat ergens in dit forum vermeld staat, op te halen.

Natuurlijk had ik eerst alles moeten doornemen en dan pas de betalende vesrie binnenhalen maar voor die ene keer dat ik nu eens iets wou betalen, de prijs leek me meer dan redelijk, was ik sneller waarmee nogmaals bewezen wordt, 'haast en spoed is zelden goed'.

De vraag die nu nogmaals rijst is weerom hoe geraak ik wel tot het juiste resultaat zonder dat ik hiervoor diep in m'n eigen beugel hoef te tasten? Ik werk voor de overheid en die is niet bepaald vrijgevig of soepel voor wat betreft de aankoop van software, men kan zich niet voorstellen wat ik heb moeten doen om FM Pro te kunnen gebruiken !

Met mijn welgemeende dank voor de aangereikte en nog te ontvangen oplossingen,

Danny

• 0
Posted

Maakt dit nu van deze vraag een WZSG-vraag? Eerlijk, ik weet het niet. Rony kan daar beter over oordelen, denk ik. Misschien even wachten tot hij aan boord klautert (is nog ergens op zoek naar een of andere kist).

ik ben net een drenkeling aan het opvissen. :wink:

• 0
Posted
Vandaar dat ik één printer wil delen teneinde niet in de problemen te komen met de layouts die helaas in anno 2004 nog steeds niet universeel zijn voor printers.

Vroeger, onder FMPro 2.1 en 3.0 gaf dit geen enkel probleem, een aantal scriptjes maken, A4-Portrait Setup, A4-Landscape Setup, A3-Portrait Setup en A3-Landscape Setup maken en naargelang het document men moet afdrukken werd via een bijpassend printscript op basis van de recordgegevens de juiste afdruk gemaakt.

vanaf FMPro v.4.0 lukt me dat niet meer en ik heb allerlei trucs geprobeerd

die scriptjes kan nu toch nog steeds .... ?

als ik jou goed begrijp heb je één printer gedeeld, en heb je problemen om met verschillende scripts (cq printer-instellingen) de juiste afdruk te bekomen ?

je wil dus zeggen : ik kies het script A3 landscape voor die ene printer, en dat komt er niet uit zoals jij het wil ?

misschien heb je hier nog wat aan :

http://previews.filemakermagazine.com/videos/509/PreviewController_preview.mov

• 0
Posted

Verrek, ben ik nou al die tijd de verkeerde kant op gereden? We hadden het toch over het wisselen van verschillende printers?

Maar nu gaat het over de pagina-instelling? Dat werkt in FMP6 nog steeds als in FMP2, dus, Danny, wat is nu eigenlijk het probleem?

Waarom denk jij dat het niet meer werkt?!

• 0
Posted

< >>

Ik denk dat het toch gewoon werkt met dat Change My Printer, na de readme gelezen te hebben. Je kunt toch inderdaad scriptjes aanmaken per printer, en dan een overkoepelend script dat op basis van de Get(UserName)-functie bepalen welk scriptje uitgevoerd wordt, ergo welke printer er ingesteld wordt? Of begrijp ik iets niet goed?

• 0
Posted

Danny, volgens mij ben ik een beetje de draad kwijt: gaat het nu over printers die gewisseld moeten worden (dus meer dan 1 printer), of over de pagina-instelling (A4 / A3 en zo), of is er slechts 1 printer en gaat het misschien over verschillende laden kiezen??

Sorry dat ik je niet in 1 keer begrijp :-(

• 0
Posted
< >>

<< ik ben zelf ook nog drijfnat van het duiken >>

Ik stel voor dat we even wachten op de reactie van Stardust op de vraag van Sanne en van mij, want ik vrees anders dat we hier 2 problemen door elkaar gaan oplossen. Mij is het in ieder niet meer echt duidelijk waar het probleem precies zit.

Even afwachten dus ...

• 0
Posted

De eerste vraag :

die scriptjes kan nu toch nog steeds .... ?

als ik jou goed begrijp heb je één printer gedeeld, en heb je problemen om met verschillende scripts (cq printer-instellingen) de juiste afdruk te bekomen ?

je wil dus zeggen : ik kies het script A3 landscape voor die ene printer, en dat komt er niet uit zoals jij het wil ?

Rony, dat heb je goed begrepen ... als een andere gebruiker wilt afdrukken, zou hij wanneer hij kiest voor bvb. de vergunning, er een boodschap op zijn scherm moeten verschijnen 'steek nu rood papier, formaat A3, in de printerlade' vervolgens klikt hij/zij op 'OK' en het document moet afgedrukt worden. Alles gaat goed behalve bij het afdrukken waar de printer gewoon het A4 formaat genomen heeft ipv het A3 - Landschap formaat zoals in een onderliggend script was opgegeven.

Ik vraag me af of dit nu duidelijk geformuleerd is ?? :?

Nu voor Sanne ...

Verrek, ben ik nou al die tijd de verkeerde kant op gereden? We hadden het toch over het wisselen van verschillende printers?

Maar nu gaat het over de pagina-instelling? Dat werkt in FMP6 nog steeds als in FMP2, dus, Danny, wat is nu eigenlijk het probleem?

Waarom denk jij dat het niet meer werkt?!

Elke gebruiker moet het document kunnen afdrukken op de gedeelde (shared) printer zonder dat men nog een instelling dient te doen voor wat betreft het formaat. Voorafgaandelijk krijgt de gebruiker een boodschap op het scherm aangaande het papier dat hij/zij in de printer moet voeden, vervolgens wordt alles automatisch afgedrukt op de gedeelde printer zonder enige andere tussenkomst van de gebruiker.

Vroeger onder de oudere versies, lukte dit wel, vanaf versie 4 gaat dit niet meer !

Last but not least ... Dr_Flash ...

Ik denk dat het toch gewoon werkt met dat Change My Printer, na de readme gelezen te hebben. Je kunt toch inderdaad scriptjes aanmaken per printer, en dan een overkoepelend script dat op basis van de Get(UserName)-functie bepalen welk scriptje uitgevoerd wordt, ergo welke printer er ingesteld wordt? Of begrijp ik iets niet goed?

Moet op elke individuele PC het programma 'Change My Printer' geïnstalleerd worden, ik vermoed van wel ... en zo ja, hoe maak ik dan een script waarbij voor iedere gebruiker er wordt overgegaan naar de juiste papierkeuze op basis van hetgeen wat afgedrukt moet worden ?

Veel vragen, weinig goede info van mijnentwege, wat doe ik jullie allemaal aan :oops:

Alleszins reeds hartelijk bedankt aan allen voor de toffe tussenkomsten !! :wink:

Danny

• 0
Posted

CMP dient op iedere PC ge-installeerd te worden...eigenlijk voor iedere aanwezige versie van FM.

Je moet wel effe testen waar je het best (in welke folder) dat ding zet, dat is effe experimenteren.

De printscripts pas je gewoon aan...voor sommige bestanden is het niet nodig, voor andere wel....

Voor FM dient CMP twee zaken aan te passen :

1. vanuit FM naar de printer sturen

2. in de Win registry de aanpassing doen

Werkt perfect (na enkele uren zoeken, prutsen, aanpassen en herbeginnen)

• 0
Posted
(...) want ik vrees anders dat we hier 2 problemen door elkaar gaan oplossen.

Dit is veruit het mooiste zinnetje dat ooit op Clarify is gepost. Die combinatie van "vrees" en "oplossen"... En dat rolt zo maar uit die pen!

• 0
Posted
als een gebruiker wil afdrukken, zou hij wanneer hij kiest voor bvb. de vergunning, er een boodschap op zijn scherm moeten verschijnen 'steek nu rood papier, formaat A3, in de printerlade' vervolgens klikt hij/zij op 'OK' en het document moet afgedrukt worden. Alles gaat goed behalve bij het afdrukken waar de printer gewoon het A4 formaat genomen heeft ipv het A3 - Landschap formaat zoals in een onderliggend script was opgegeven.

We bijten nog even door, hoor!

Dus je hebt een script, dat heet "A3 landschap".

Daarin zit de scriptstap "Page Setup" met als optie "Restore Setup"

Je hebt in elk geval - recentelijk! - de page setup handmatig naar A3 Landschap gezet.

En je hebt daarna het script geopend, en bij het sluiten gezegd: "Replace setup"?

Danny: de bovenstaande stappen zijn gekend en gedaan?

Tot zover zijn we allemaal op dezelfde pagina?

• 0
Posted

Onze zeemeermin (lees : Sanne) schiet hier denkelijk recht in de roos. Ik wacht nu vol spanning Stardusts antwoord af.

Off-topic

(...) want ik vrees anders dat we hier 2 problemen door elkaar gaan oplossen.

Dit is veruit het mooiste zinnetje dat ooit op Clarify is gepost. Die combinatie van "vrees" en "oplossen"... En dat rolt zo maar uit die pen!

@ AvD : goh, ik gebruik die combinatie ook wel eens om klanten te manen. Samen met de ontkenning niet geeft dat ongekende mogelijkheden. :lol:

• 0
Posted

Beste Sanne,

Danny: de bovenstaande stappen zijn gekend en gedaan?

Sorry voor de late reactie ... de NMBS gaat nu eenmaal niet snel :roll:

Ik heb vier printsetup scripts ...

1 voor A4 portret

1 voor A4 landschap

1 voor A3 portret

1 voor A3 landschap

Naargelang het document dat afgedrukt dient te worden, gaat in een afdrukscript de keuze gemaakt worden via een een if of case element welke setup gekozen wordt.

Vervolgens drukt het script het gewenste document op het gewenste formaat af en wordt het print setup script voor A4 terug geactiveerd.

Danny

• 0
Posted
Kom op Sanne, dit is een goeie om als 500ste post te noteren !

Danny wacht op je geniale uitspattingen. En wij ook. Toch, Rony? Maar als je CMP op alle werkstations installeert, dan zijn we toch klaar? Of gaat er nog iets niet goed dan? :?:

• 0
Posted
Sorry voor de late reactie ...

Hoeft niet hoor, we doen het hier allemaal rustig aan!

Ik heb vier printsetup scripts ...

1 voor A4 portret

1 voor A4 landschap

1 voor A3 portret

1 voor A3 landschap

Naargelang het document dat afgedrukt dient te worden, gaat in een afdrukscript de keuze gemaakt worden via een een if of case element welke setup gekozen wordt.

Jep, dat snappen we. Maar ik wil - om te beginnen - heel zeker weten dat de juiste pagina-instellingen in de scripts zijn opgeslagen. Dus vergeet even de if-statement (case is niet mogelijk in een script): hoe zeker ben je dat de script niet alleen als NAAM juist zijn, maar dat ook de goede pagina-instellingen er in zijn opgeslagen?

Danny: heb je RECENTELIJK de pagina-instelling handmatig goed gezet, en daarna de scripts geopend, gesloten en op "Replace" geklikt?

Mijn vermoeden is vooralsnog, omdat we hier praten over een toepassing die al wat jaartjes meegaat, dat de scripts wel de goede naam hebben, maar dat daarbinnen NIET de goede instelling is opgeslagen ...

----------

En, want het is tenslotte mijn 500ste post, wil ik graag nog een gedenkwaardige en briljante uitspraak quoten:

NI!

----------

• 0
Posted

Beste Dr_Flash,

dit is nu eenmaal de bedoeling van deze quest ... kan het en zo ja hoe :?

Om eerlijk te zijn wacht ik op een geniale oplossing van jullie wetende dat wanneer er iemand is die een oplossing kan bedenken, lid zal zijn van deze zminente groep :!:

Om allerlei redenen ben ik er nog niet toegekomen het allemaal in de praktijk uit te testen, maar 'mes petites cellules grises' zijn volop aan het draaien.

BTW dat frans is een lokkertje om Sanne te activeren :D

Inderdaad dacht ik om de (fake) plugin Change My Printer op elke pc te installeren, vervolgens nieuwe printers aaan te maken op elk station (steeds dezelfde printer natuurlijk maar telkens andere instellingen) en dan via Change My Printer telkenmale een individueel Change My Printer bestand per page setup te maken. Vervolgens in Filemaker een afdruk script waarmee op basis van het af te druken document het juiste Change My Printer bestand geactiveerd wordt. Maar ... het lijkt me zo omslachtig en ik denk dat er elegantere oplosingen mogelijk moeten zijn, rechtstreeks vanuit ons aller geliefde FM Pro, daarom dat ik vol spanning wacht op jullie kunde. Trouwens moet ik tussendoor nog productief zijn want tenslotte dien ik onze overheid en niemand van ons wilt dat het zure belastingsgeld verknoeid wordt met zoeken naar alternatieven :wink:

Danny

• 0
Posted

Liefste Sanne,

De scripts zijn in orde :!: Ze worden altijd individueel via mijn printer uitgetest, daarom mijn verwondering waarom ze het niet doen bij de collega's, zelfs wanneer die een identieke printer hebben en eveneens niet wanneer we een gedeelde printer gebruiken ??

Danny

• 0
Posted

Lieve Danny, we proberen het probleem van de grond af aan duidelijk te krijgen. Vandaar dat ik bij de basis begin.

Mooi, begrijp ik nu goed dat de scripts WEL werken vanaf JOUW computer, maar NIET op de computers van je collega's?

Ik heb me inmiddels vastgebeten, dus we gaan hieruit komen, Danny! :-)

Enne ... leuke avatar! :-)