Jump to content
  • 0

Maximale lengte lay-out

Mike

Question

Posted

Filemaker 7 kent vrijwel geen beperking meer ten aanzien van de hoeveelheid data die je in een veld kunt opslaan. Maar hoe print je nu een record waarin in een veld (bijvoorbeeld) een contract van 120 bladzijden zit? Proefondervindelijk vastgesteld dat de maximale "hoogte" van een veld ± 280 cm is. Dat is voldoende voor ongeveer 18 bladzijden tekst: veel te weinig!

17 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Met de scriptstap "Export field contents" kun je de inhoud van een veld exporteren naar een willekeurig bestand in een willekeurige map. Bijvoorbeeld "contract.doc", waarna je wel het geheel zult kunnen afdrukken. Let er wel op dat het in het script aangewezen exporteerbestand telkens overschreven wordt door opvolgende "export field contents"-acties. Hou je ons op de hoogte of dat doet wat je graag wilt? :)

• 0
Posted

Dank voor de reactie. Had de genoemde scriptstap nog niet zo goed bekeken dat ik deze mogelijkheid had ontdekt. Is helaas echter niet helemaal de oplossing.

Bij de export gaan de opmaakkenmerken verloren. Verder zoek ik een oplossing waarbij gebruikers direct vanuit de database kunnen printen: als er een extern document wordt aangemaakt zal ik dus moeten gaan scripten in (??? welke taal??) om het betreffende bestandje geprint te krijgen.

• 0
Posted

Als je het veld via "insert" - "merge field" op de layout plaatst kun je het veel groter maken denk ik. Nog niet geprobeerd met 18 pagina's maar misschien lukt het zo.

• 0
Posted

Middels een script kan de tekst ook in delen worden geknipt. Op deze manier kan je iedere alinea - te herkennen aan een dubbele einde regel teken - in een apart record zetten van een (voor dit doel gecreëerd) printbestand. Vanuit het printbestand kan je dan alle relevante records afdrukken met een layout waarvan het dataveld sliding is gemaakt zodat de alinea's netjes onder elkaar worden afgedrukt.

• 0
Posted

@Theo

Interessante oplossing voor het probleem. Je opmerking over sliding kan ik alleen niet helemaal plaatsen; dat werkt toch alleen tussen velden op één layout terwijl jouw oplossing uitgaat van meerdere records? Misschien gaat het werken door steeds per bladzijde één record aan te maken in het printbestand; je kunt dan vooraf sturen hoe een pagina-einde eruit ziet. Maar hoe bereken je waar de "cut" gemaakt moet worden tussen twee pagina´s? Niet aan het aantal characters, want dat is beinvloedbaar via teksgrootte etc.

• 0
Posted

Dit is merkwaardig. De wijze waarop filemaker records print blijkt volstrekt anders te zijn dan ik tot nu dacht ...

Het gaat mis als ik in een veld meer informatie invoer dan er (visueel) in één veld past. Dan wordt er in de printweergave een nieuwe pagina aangemaakt, waar dan alleen de tekst te zien is die ook in browse mode zichtbaar is (alle tekst waar je heen moet scrollen om deze in browse mode zichtbaar te maken is op de printweergave onzichtbaar. Als ik mijn contract opsplits in brokken die precies in een veld passen dan is de printweergave zo te zien precies als hij moet zijn, d.w.z.: je krijgt in de printweergave een mooie aaneensluitende doorlopende tekst te zien! Ik dacht altijd dat in printweergave alle records onder elkaar geplaatst zouden worden.

Bedankt! Nu nog even het script maken dat er voor zorgt dat de tekst op de juiste plekken wordt geknipt. In ieder record moet immers maximaal een bepaald aantal tekens geplaats worden en de afbreking moet aan het eind van een zin plaatsvinden.

• 0
Posted
Dit is merkwaardig. De wijze waarop filemaker records print blijkt volstrekt anders te zijn dan ik tot nu dacht ...

Het gaat mis als ik in een veld meer informatie invoer dan er (visueel) in één veld past. Dan wordt er in de printweergave een nieuwe pagina aangemaakt, waar dan alleen de tekst te zien is die ook in browse mode zichtbaar is

Mike, dat is altijd zo geweest.

En dat is nog één van de tekortkomingen die er zijn in FileMaker, ook in versie 7 (vergeleken met zijn concurrenten). je moet vooraf bepalen hoeveel "ruimte" je geeft aan een veld op je printlayout, ook in het voorbeeldje van Theo.

een gelijkaardig probleem kom je tegen met portals. je moet in dat geval op voorhand bepalen hoeveel portaallijnen je wil laten zien. :cry:

Heel dit probleem is de oorzaak van jouw vraag.

• 0
Posted
Maar hoe print je nu een record waarin in een veld (bijvoorbeeld) een contract van 120 bladzijden zit? Proefondervindelijk vastgesteld dat de maximale "hoogte" van een veld ± 280 cm is. Dat is voldoende voor ongeveer 18 bladzijden tekst: veel te weinig!

Dit is nu - vrees ik - een echte WZSG-vraag. Honderdtwintig bladzijden! Ik ken computers waarop zelfs MSWord zich verslikt in zo'n opdracht.

Toch blijft de vraag interessant: wie heeft geregeld zo'n rapporten, en hoe lost hij/zij dat probleem op?

• 0
Posted

In de 7 zou 'khet niet weten.... :?

In mijn QA systeem (FM 5) gewoon een beperking op het aantal tekens gezet - de inhoud van een veld niet meer dan wat er +/- op een 'Letterpapier' kan (da's effe prutsen) en een knoppeke 'lees verder' - 'vorige blz' wat dan een andere layout en andere velden zijn waar de tekst verder gaat.

Het afprinten verloopt via script die dezelfde weg doorloopt als bij het lezen....

Met de isEmpty kun je zien of je op de laatste blz zit, of nog niet...enz....

Toegegeven, geen elegante oplossing.... :P , maar...'t werkt....

• 0
Posted

Tot nu toe heb ik geen problemen ondervonden met printen doordat de te printen records keurig op een pagina pasten. Heb daarom ook nooit echt uitgezocht hoe het precies werkt (motto: àls het werkt verder vooral met rust laten...)

De contracten van 120 bladzijden zijn gelukkig de uitzonderingen; dat neemt niet weg dat het systeem bedacht moet zijn op die uitzonderingen.

En inderdaad: ook MS Word kan er niet goed tegen. Versie beheer (track changes e.d.) met dit soort teksten levert de meest eigenaardige bugs op.

Opmerking Jean: als je de tekst laat knippen op een bepaald aantal tekens dan bestaat de kans (wie kan dit statistisch berekenen?) dat de break midden in een woord valt. Het moet dus iets worden als "break na 400 tekens, tenzij break midden in woord, dan +1, break, tenzij midden in woord, +1, net zolang tot einde van woord is bereikt. Hoe dat gescript moet worden vind ik een leuke uitdaging voor de eerstvolgende vrije avond.

• 0
Posted

Als het veld met de complete tekst 'alles' heet en het veld met het aantal te lezen tekens 'start' levert de volgende formule alle woorden tot en met het aantal opgegeven tekens

Left(alles , Position(alles, " ", start, 1))

Uitgangpunt hierbij is dat de spatie als woordscheidingsteken wordt gebruikt.

rmw

• 0
Posted

Het gaat mis als ik in een veld meer informatie invoer dan er (visueel) in één veld past. Dan wordt er in de printweergave een nieuwe pagina aangemaakt, waar dan alleen de tekst te zien is die ook in browse mode zichtbaar is

Mike, dat is altijd zo geweest.

En dat is nog één van de tekortkomingen die er zijn in FileMaker, ook in versie 7 (vergeleken met zijn concurrenten). je moet vooraf bepalen hoeveel "ruimte" je geeft aan een veld op je printlayout, ook in het voorbeeldje van Theo.

een gelijkaardig probleem kom je tegen met portals. je moet in dat geval op voorhand bepalen hoeveel portaallijnen je wil laten zien. :cry:

Heel dit probleem is de oorzaak van jouw vraag.

Is dit probleem in versie 8 opgelost?

Ik werk nog steeds met versie 6 en ondervind dagelijks dit probleem.

Ik heb één groot blok over meerdere paginas op een layout staan. In dit blok staat gewone text en hier en daar een samenvoegveld.

Bij het afdrukken van rapporten komen er regelmatige lege bladen uit de printer omdat de layout welke afgedrukt wordt meerdere pagina's in beslag neemt, en de text niet altijd tot het einde van de laatste pagina komt. Dit spreiden over meerdere paginas heb ik gedaan om te zorgen dat ook lange brieven volledig worden afgedrukt. Bij korte brieven heb je dan weer enkele lege paginas.

Ik heb geprobeert met "tip 3" op http://www.avd-ci.be/tip003.htm het aantal nodige paginas te berekenen maar dit schiet niet echt op. Het resultaat van de berekening is het aantal paginas welke het textblok op de layout in beslag neem, ongeacht van hoeveel text er in staat.

Iemand een tip?

• 0
Posted

Ik had reeds 'het omringende kader ook verkleinen' aangevinkt staan. Sliding stond ook aan.

Het probleem heb ik ondertussen opgelost.

Er stond een verborgen kader dat drie bladzijden in beslag nam verborgen achter het textblok. Dit verborgen kader had geen sliding en dergelijke aanstaan. Kader verwijdert en probleem opgelost.

Bedankt voor het meedenken!