Jump to content
  • 0

Records automatisch laten nummeren

Flurk

Question

Posted

Dag, als ik een bestand alfabetisch sorteer hoe kan ik dan FileMaker automatische een oplopend uniek nummer laten toekennen in een vooraf vastgesteld veld (een getalveld).

Of kan ik nadien nog een nummer toekennen (na het sorteren). Handmatig kan natuurlijk altijd, maar bij grote aantallen records is dat bijna onbegonnen werk. Er moet daar wel een scriptje voor bestaan maar ik heb het tot nu toe nog niet gevonden. Kan iemand helpen.

Groeten van,

Flurk

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Flurk, je kan het doen met een loop in een script: je maakt een script wat na het sorteren door de records loopt en dan in het getalveld de nummering laat ophogen.

Je kunt het ook doen met een vervang-opdracht. Ga in het getalveld staan wat je wilt nummeren, ga via het menu "Records" naar "Replace contents ..." en kies de optie: "Replace with serial number".

:!: Enne: probeer dit vooral eerst uit op een backup van je database, want weg is weg en vervangen is vervangen.

Beide methoden worden uitgelegd in dit draadje:

http://www.clarify.net/viewtopic.php?t=1249 - Automatische ID-toekenning van Organeduc.

Om de replace-methode via een script te laten werken moet je er wel aan denken dat voor de uitvoering van het script het veld wat je replaced op de layout aanwezig moet zijn.

• 0
Posted
Dag, als ik een bestand alfabetisch sorteer hoe kan ik dan FileMaker automatische een oplopend uniek nummer laten toekennen in een vooraf vastgesteld veld (een getalveld).

voor de duidelijkheid :

dit kan FM niet automatisch.

Er moet daar wel een scriptje voor bestaan maar ik heb het tot nu toe nog niet gevonden.

in versie 8 zitten al die scripts kant-en-klaar ingebouwd naar het schijnt. :lol:

• 0
Posted

Je kunt het ook doen met een vervang-opdracht. Ga in het getalveld staan wat je wilt nummeren, ga via het menu "Records" naar "Replace contents ..." en kies de optie: "Replace with serial number".

:!: Enne: probeer dit vooral eerst uit op een backup van je database, want weg is weg en vervangen is vervangen.

En probeer dit :!: ZEKER NOOIT :!: op een veld waar je een relatie op gebaseerd hebt, dat is namelijk een 100 % screw-up garantie (zoals ikzelf tot enige schaamte eerst aan den lijve heb mogen ondervinden, voordat ik bedacht dat dat eigenlijk niet zo'n geweldig slimme actie was :oops: )