Jump to content
  • 0

Merge van velden met MS Word document via ODBC hoe?

Erik Bijkerk

Question

Posted

Ik wil niet im- of exporteren, maar simpelweg via ODBC een merge maken van een gegevensveld, bijv. NAW gegevens in een bestaand Word document, bijv. een brief of factuur. Wie kan mij vertellen hoe ik Filemaker en Word met elkaar laat praten? Het is niet te vinden in de documentatie bij Filemaker en Word, en via sleutelen aan de ODBC instellingen lukt het ook niet. Het gaat om een Windows systeem, waarbij de Filemaker bestanden via FM Server via een netwerkserver verschaft worden.

3 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Hoi,

Welke versie van FM?

Tot en met v6 is ODBC een heilloze oplossing. Filemaker als ODBC bron is langzaam, instabiel en ondoorzichtig. De kern van de OBDC verbinding is in ieder geval dat je de local access companion aan moet hebbn staan (plugin) en dat de filemaker bestanden geopend moeten zijn op de client waar je de verbinding wil leggen.

Om verbinding tussen Filemaker en Word te maken heb je een aantal opties die wel goed werken:

• - XML, vooral met de nieuwste Word is dit je mooiste optie. Ook is er een product genaamd EZXSLT dat voor een vloedende verbinding zorgt. (
http://www.chapsoft.com/ezxslt/)
- DDE. Het idee is om d.m.v. DDE commando's vanuit filemaker rechstreeks word aan te spreken. Werkt aardig lastig, maar is te doen (voorbeeld beschikbaar als je het wilt).
- VBScript. Zelfde idee als DDE maar dan d.m.v. het dynamisch aanmaken van een VBscript welke je dan opstart. Deze optie vereist wel een file-plug-in in pre v7 tijdperk (voorbeeld beschikbaar).
- RTF koppeling. Hier bouw je het gehele word document op vanuit filemaker in het RTF formaat. Deze optie vereist ook een file plug-in, net als de VB optie. De RTF kun je vooral goed gebruiken voor cross platform oplossingen.
- Import/Export. Je geeft aan dit niet te willen gebruiken, maar voor de volledigheid....

Er zullen er ongetwijveld meer zijn, maar hiermee kun je denk ik wel even uit de voeten. Zelf gebruik ik meestal de VBscript optie.

• 0
Posted
- RTF koppeling. Hier bouw je het gehele word document op vanuit filemaker in het RTF formaat.

Er is een stroming van programmeurs die graag zelf de rtf-code maakt.

Maar er is ook een andere optie: laat MS Word de rtf-code maken en gebruik tags en de Troi File Plug-in om via een replace-actie de tags te wijzigen in informatie uit FileMaker.

http://www.clarify.net/viewtopic.php?t=53 - export naar Word van JW