Jump to content
  • 0

Meerdere PDF pagina’s maken

Gerard Exis

Question

Goedendag,

ik heb hulp nodig om het volgende probleem op te lossen.

ik heb een notitieveld en daarin maak ik de handleidingen van artikelen in. Vervolgens sla ik deze op als PDF file. Dat gaat allemaal goed, echter zodra de tekst teveel wordt en ik deze opsla als PDF krijg ik in het PDF file 1 pagina met tekst en de tweede pagina is leeg, de tekst die daar zou moeten staan ontbreekt, wat doe ik verkeerd?

14 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Dag Gerard, ik kon het niet laten te kijken of er iets voor kon worden gevonden, want het netjes verdelen van tekst is wel vaker een probleem. Het bijgevoegde bestandje verdeelt een flinke lap tekst gemakkelijk over meerdere bladzijden door het op te knippen in losse records in een aparte tabel.

Er wordt gebruik gemaakt van GetLayoutObjectAttribute voor de werkelijk gebruikte grootte en FieldBounds voor de beschikbare grootte. Indien er meer ruimte nodig is dan beschikbaar, dan knipt het script simpelweg een paragraaf weg en gaat daar net zo lang mee door totdat de tekst wél past. Als het niet lukt omdat een paragraaf te groot is, dan eindigt het script met een foutmelding.

In het bestand staat denk ik voldoende uitleg om rest van de werking te doorgronden en het zelf ergens in te gebruiken. Ik heb het getest op MacOS en Windows, het werkt identiek op allebei de platformen.

TekstVerdeler.fmp12

• 0

Beste Menno, 

ik kon niet wachten en ben met jouw bestandje al aan de slag gegaan, in een woord, super !!

ik heb het aan mijn database gekoppeld en werkt perfect, nogmaals hartstikke bedankt, ben er blij mee.

nog 1 vraagje, (indien niet mogelijk, kan ik daar mee leven) zou het mogelijk zijn om in het tekstveld ook tekeningen te plaatsen  of foto’s want dan kan ik de vertaalde handleidingen van de artikelen die ik verkoop helemaal compleet maken. 

• 0

Nee, ik denk dat die wens net een brug te ver is.

In theorie zou het misschien kunnen, maar dan moet je zo enorm veel intelligentie gaan toevoegen en dan nog is de kans heel groot dat het mislukt. 

Je kan het beste in je tekst verwijzen naar tekeningen en foto's die je als bijlage aan het einde toevoegt. De handigste manier is om die in een aparte tabel op te slaan en die net als je tekst-records koppelen aan je hoofdtekst.

Als je dan de PDF met de teksten hebt gemaakt met een pad en je gebruikt dat zelfde pad om de records met de tekeningen en foto's aan de bestaande PDF toe te voegen. Ik doe dat op exact dezelfde manier bij een klant om rapportages van incidenten te maken.

Eerst een voorblad met basisgegevens, dan 3 tabellen (alleen indien relevant) langs om daarvan technische info met gegevens toe te voegen en tenslotte nog een sluitblad. Alles kompleet met een huisstijl, het werkt super :-) 

• 0

Okay, duidelijk, de handleidingen van de fabrikant met tekeningen en foto’s zijn bij de artikelen, vaak in vele talen behalve Roemeens. Ik verwijs dan wel naar die tekeningen, ik heb zo’n 3500 handleidingen te vertalen, pfft…. Dus ben effe druk, ik laat het zo als het nu is want dat is precies wat ik nodig had om het ook nog overzichtelijk te houden. Menno helaas kan ik niet mijn hulp aan jouw aanbieden als tegenprestatie want mijn kennis is nihil van Filemaker. Nogmaals, dank.

• 0

No worries Gerard, gewoon graag gedaan, ik vind dit soort projectjes altijd leuk. Vragen zoals deze zijn heel eenduidig en kan je gericht oplossen.

Het genoegen is aan mijn kant, omdat ik in de praktijk niet altijd met dit soort vraagstukken te maken  krijg. Ik heb dan iets uitgezocht en geleerd dat ik nog niet kende., dat is ook erg leuk en bovendien kan de verworven kennis me (maar misschien ook een ander) alltijd een keer van pas komen. 😀

• 0

Als je veel moet vertalen, dan is https://developers.deepl.com/docs/v/nl misschien iets voor je. Ze hebben namelijk ook api-toegang en die kan je ook gebruiken  met een gratis account.

De enige beperking die je dan hebt is dat er per maand dan niet meer dan 500.000 tekens mogen worden vertaald ... als dat niet gnoeg is dan wacht je gewoon tot de volgende maand :-)  of je betaalt eens een maand ... €8,99 voor een losse maand en dan heb je die beperking niet zolang je alleen tekst vertaalt: https://developers.deepl.com/docs/v/nl/api-reference/translate 

Als je documenten wilt vertalen, dan wordt het snel duurder, maar als je eerst de platte tekst in FMP zet en daarna vertaalt.

• 0

Hallo Menno,

ik weet niet goed hoe dat allemaal werkt, maar ik doe het nu als volgt:

artikelen waarvan een handleiding beschikbaar is, vindt ik dan meestal via google, kopiëren en daarna in chat plakken, dan de vertaalde versie een beetje aanpassen, kopiëren en in fm plakken, daarna de pdf opslaan. Als er geen handleiding beschikbaar is, schrijf ik hem zelf.   De opgeslagen PDF files upload ik in mijn website, de file namen van deze PDF files is gelijk aan het betreffende artikelnummer, vervolgens als een klant dat artikel gekocht heeft dan wordt automatisch de handleiding met het factuur mee gemaild. Het schrijven van die handleidingen is gewoon idioot veel werk, daarom zet ik ze niet op mijn website, geen leuke gedachte als ik al het werk doe en de concurrentie die effe copie and paste vanaf mijn website. Dus mijn werk is alleen beschikbaar voor diegene die daadwerkelijk het artikel heb gekocht. 

• 0

Het 2e bestand is een iets aangepaste/uitgebreidere versie van het 1e. Ik heb er alleen de koppeling met de DeepL translation-engine aan toegevoegd.

Wanneer je alles goed hebt ingesteld, kan in het veld onderaan de layout je basistekst invoeren. Dan laat je die vertalen door DeepL, waarna het resultaat in het veld Text wordt geplaatst. Daar kan je zelf de vertaalde tekst nog een beetje naar je eigen smaak aanpassen en vervolgens over losse pagina's laten verdelen.

Voor de koppeling met DeepL zal je op DeepL een account aan moeten maken: https://www.deepl.com/nl/signup?cta=free-login-signup Als je dat hebt gedaan meld je jezelf aan voor de API: https://www.deepl.com/nl/pro#developer kies daar aanmelden voor de gratis versie (betaald kan altijd nog) Je moet wél je creditcard gegevens opgeven, maar de card wordt niet belast (tenzij je een payed plan kiest natuurlijk)

Als je dat allemaal hebt gedaan kan je in https://www.deepl.com/nl/your-account/keys een API-key aanmaken en die moet je vervolgens in mijn voorbeeldbestand invoeren om van de API gebruik te kunnen maken. Op https://www.deepl.com/nl/pro/change-plan#developer kan je kijken welke mogelijkheden je mag gebruiken binnen je gekozen account.

Dus je moet best een paar stappen uitvoeren voordat je het werkend hebt. Niet alle alle stappen zijn voor de hand liggend, vandaar de enigszins gedetaileerde uitleg. Mocht je verder nog vragen hierover hebben, stel ze gerust :-)