Jump to content

Van FM naar Excel en terug....

Recommended Posts

Posted

We exporteren gegevens vanuit FM naar een Excel file, waar een aantal bewerkingen op gedaan worden en importeren de resultaten terug in FM.

Alledaags zou je zeggen, maar er iets eigenaardigs met de resultaten...

Na lang zoeken en om het verhaal kort te maken :

In Excel is 1 januari 1900 min 1 dag = 0 januari 1900 en niet 31 december 1899, zoals je zou verwachten....

Ook kun je 29 februari 1900 ingeven zonder probleem....blijkbaar wordt ervan uitgegaan dat 1900 een schrikkeljaar is.....

Effe oppassen indien je zoiets gebruikt/nodig hebt....

Posted
In Excel is 1 januari 1900 min 1 dag = 0 januari 1900 en niet 31 december 1899, zoals je zou verwachten...

Peter Wagemans heeft dat op dit forum uitvoerig toegelicht, nl. in de thread waar hij de verschillende datumsystemen met elkaar vergelijkt (Mac, Windows, Excel, FileMaker... allemaal verschillend). Maar ik weet niet meer precies waar. Het is trouwens al lang geleden. Ik geloof dat in de titel iets stond van 1900 en 1904.

Posted

Waar jij naar refereert Andre is

http://www.clarify.net/viewtopic.php?t=169&highlight=

Maar daar staat niks over de 'fout' waar ik het over heb....

1900 is inderdad géén schrikkeljaar....in Excel wél....

Als je 1 dag aftrekt van de ingegeven datum 1/1/1900 krijg je 0/1/1900....

.. en dat zou 31/12/1899 moeten zijn....

We hadden fouten in onze berekeningen....

Toegegeven...'t heeft weinig of niks met FM te maken, we zijn er alleen op gevallen bij het ex- importeren van FM naar Excel - bewerkingen laten lopen - terug naar FM...

Posted
Als je 1 dag aftrekt van de ingegeven datum 1/1/1900 krijg je 0/1/1900....

.. en dat zou 31/12/1899 moeten zijn

Dat is inderdaad niet correct, maar wel logisch-coherent, als ik Peter Wagemans goed begrijp. In een systeem dat pas begint op 1.1.1900 bestaat het jaar 1899 natuurlijk niet...

Posted

Daar kan ik inkomen André....

Maar dan zou je toch verwachten dat het systeem bv een ##### of #value zou weergeven, en geen 'valse informatie' ¿?¿¡¡ :twisted::evil:

...en wie heeft er weet over de 29 februari grap.... :lol:

Posted

Antwoord van MS op de 29 feb vraag...

Although it is technically possible to correct this behavior so that current versions of Microsoft Excel do not assume that 1900 is a leap year, the disadvantages of doing so outweigh the advantages.

If this behavior were to be corrected, many problems would arise, including the following:

Almost all dates in current Microsoft Excel worksheets and other documents would be decreased by one day. Correcting this shift would take considerable time and effort, especially in formulas that use dates.

Some functions, such as the WEEKDAY function, would return different values; this might cause formulas in worksheets to work incorrectly.

Correcting this behavior would break serial date compatibility between Microsoft Excel and other programs that use dates.

If the behavior remains uncorrected, only one problem occurs:

The WEEKDAY function returns incorrect values for dates before March 1, 1900. Because most users do not use dates before March 1, 1900, this problem is rare.

...daarmee zullen we het moeten doen.... :?

Posted

Correcting this behavior would break serial date compatibility between Microsoft Excel and other programs that use dates.

If the behavior remains uncorrected, only one problem occurs:

The WEEKDAY function returns incorrect values for dates before March 1, 1900. Because most users do not use dates before March 1, 1900, this problem is rare.

ja jongens, dat durf ik niet tegen mijn klanten te vertellen !

"sorry beste klant, ik heb een fout gemaakt in het begin van de ontwikkeling, maar ik heb ze consequent overal herhaald, nu moet ik toch niet opnieuw beginnen hé. leer er maar mee leven, dit en dat ga je toch nooit gebruiken."

@ Jean : waar heb je die info gevonden ?

Posted

Een mailantwoord van 'the BG' guys op mijn vraag wat te doen met 29 feb...

Het was eigenlijk geen antwoord...het was een copy van iets dat ergens op de Micro site staat...en dat gewoon in de 'mail' als atwoord... 8O

Dat staat gelijk met 'RTFM' maar dan met de S van site.... :lol:

...en eerlijk gezegd, ik doe de moeite niet om te zoeken waar..... :x

Ik weet, en durf bekennen, dat er altijd wel ergens een verbetering/aanpassing kon aangebracht worden aan al de apps die ik al ooit gemaakt heb... en nog hoop te maken...zeker in de eerste periode van gebruik...maar zo'n antwoord/bekentenis heb ik ook nooit gedaan, en zal dat zeker nooit doen....

We lossen het nu op door het systeem (Excel) om te zetten naar 1904 en als het nodig is een berekening te maken die met de 'fout' rekening houdt....(er zitten zo om en bij de 1462 dagen tussen 1900 en 1904..denk ik)...of ergens onderweg 1 dag aftrekken....

I loooooove workarounds..... :P