Jump to content
  • 0

Backup maken bij het opstarten

Stardust

Question

Posted

Beste groep,

Hier ben ik weer :oops: ...

Ik vraag me af of het mogelijk is om automatisch een backup te maken bij het opstarten van het bestand. Op zich is dat geen probleem, gewoon een scriptje maken en dat laten uitvoeren bij het opstarten van het desbetreffende bestand ... maar ... (voelt u me al komen ?) :? ...

Bestaat er een mogelijkheid om dit slechts één maal per dag te doen, ongeacht hoeveel maal het bestand op een dag gesloten en geopend wordt?

Wanneer dit telkenmale zou geactiveerd worden bij de opening (vier gebruikers en ca 20.000 records) zou er zo veel (kostbare) tijd verloren gaan. :idea:

Alavst bedankt voor de goede raad en de talrijke adviezen die jullie me gaan zenden.

Danny

Recommended Posts

• 0
Posted
Alvast bedankt voor de goede raad en de talrijke adviezen die jullie me gaan zenden.

Hee, hoe weet jij dat? :D

- Gaat het hier om een gedeelde database: hij staat op een server en wordt gehost met FileMaker Server? En hij wordt geopend op diverse werkstations?

- Of staat de database op 1 computer, en wordt hij daar meerdere malen per dag geopend en gesloten?

- En waar had je gedacht die backup te maken? In dezelfde map als waar de database staat?

- En het betreft hier 1 database, of meerdere, gerelateerd aan elkaar?

Want er zijn natuurlijk diverse backupstrategieën, afhankelijk van de situatie.

Vertel, vertel!

• 0
Posted

Goed dat Sanne al die vragen stelt, want daar hangt inderdaad heel wat van af.

Anderzijds is het ook zo dat de vraag in wezen terug te brengen is tot deze: "Kan ik ervoor zorgen dat een script dat automatisch opstart, slechts één keer per dag doet wat erin staat (of dat nu backuppen is of een Delete all records ( :wink: ) of een format c:, dat maakt niet uit).

• 0
Posted

Dat is dus afhankelijk of de database stand-alone draait, of via een server. Want voor de hand liggend is in een globaaltje bijhouden of het script die dag gedraaid heeft. Maar globaaltjes zijn user-afhankelijk. Dus als het een gedeeld databaasje is, is het weer afhankelijk van of er een instellingbestand (1-record-bestand) aanwezig is.

Of je gaat iets truuken met het eerste aanwezige record of zo.

En - voelt u hem al aankomen? - natuurlijk is het mogelijk met een plug-in als Azium Events of Troi Activator, heel precies en op diverse manier getimed (bijvoorbeeld 1x per dag om een bepaalde tijd) elk script uit te voeren wat je maar wilt.

Qua backuppen lijkt mij FileMaker Server, met zijn backupschedules, veruit te prefereren. Of anders een ander soort backup-software. In laatste instantie zou ik pas FileMaker Pro Client gaan inschakelen om een save-as-actie ergens uit te voeren.

• 0
Posted

Hmm...oAzium Event lijkt mij de enige oplossing (buiten server oplossing en Troi)....

Ik stel mij enkel de vraag waarom bij het opstarten.... 8O

Als er tijdens het afsluiten (de laatste doet het licht uit, nadat alle nieuwe gegevens zijn ingevoerd...) en er gaat iets verkeerd tussen dat afsluiten en de - eerste - nieuwe opening (waar pas de back-up gedaan wordt)...wat is dan het nut van de back-up bij opening¿¿¿??? 8O8O

• 0
Posted
Of anders een ander soort backup-software.

Sanne, en wat als de bestanden nog geopend zijn ? Dat loopt dus fout.

Daarom moet je backupsoftware de bestanden eerst kunnen sluiten vooraleer de backup gemaakt wordt. En dat kan vooralsnog ... geen backupsoftware.

<< rony zoekt nu dekking om de vlaag van backupsoftware die het wel kan, te ontwijken >>

• 0
Posted

Beste Groep,

het gaat om bestanden die staan op de server en dewelke door verschillende personen aangesproken worden. Er wordt gebruik gemaakt van Filemaker Pro v6.0, dus geen Server Edition.

Hopelijk is dit voldoende ?

Groetjes en dank,

Danny

• 0
Posted
<< rony zoekt nu dekking ... >>

Geen paniek voor mij, hoor: ik ben niet zo op de hoogte van backupsoftware en al helemaal niet op Windows ... :(

OK, dus we hebben de situatie dat er op 1 Windows-computer FMP6 (Client) draait, die heeft een aantal bestanden (meer dan 1) geopend, en host die voor andere werkstations.

Deze bestanden moeten bij voorkeur dagelijks gebackupped worden, op dezelfde computer als waar de bestanden op staan, rekening houdend met de open-status van de bestanden.

Danny, we gaan voor NOG meer informatie:

- Wordt er ook (dagelijks) met de FileMaker-bestanden gewerkt op de computer die de bestanden host? Of is dat een computer waar niemand op werkt?

Ik ben waarschijnlijk juist in de veronderstelling dat de oplossing bij voorkeur geen aanschaf van nieuwe software moet bevatten?

• 0
Posted (edited)
<< rony zoekt nu dekking ... >>

Geen paniek voor mij, hoor: ik ben niet zo op de hoogte van backupsoftware en al helemaal niet op Windows ... :(

ik ben je lotgenoot, vandaar.

Het toeval wil dat ik net vandaag ook op zoek was naar een identieke oplossing.

De meest applikaties die wij schrijven zijn server-client oplossingen. Van onze "server"applikatie is ook een afgeslankte versie ontwikkeld voor stand-alone gebruik en voor een "mini-netwerkje (2 tot 3 clients bvb). Aan de stand-alone gebruikers kan je nog vertellen dat ze de map met inhoud moeten slepen naar een andere disk bvb. Maar voor de"mini-netwerkjes zonder server is dat wat anders. Diegene die het licht uitdoet, moet de verantwoordelijkheid op zich nemen om te backuppen, maar daar wringt het schoentje weleens. Vandaar dat ik deze draad ook met open vizier ga volgen.

De optie "Save as ..." heb ik in het verleden wel eens gebruikt, maar is geen relevante oplossing in mijn ogen.

<< rony kijkt toe vanop de zijlijn, reikhalzend uitkijkend naar de komst van het ei van Columbus >>

Edited by Guest
  • 0
Posted
Diegene die het licht uitdoet, moet de verantwoordelijkheid op zich nemen om te backuppen, maar daar wringt het schoentje weleens. Vandaar dat ik deze draad ook met open vizier ga volgen, zij het vanaf de zijlijn.

....en Danny vraagt :

een backup te maken bij het opstarten van het bestand.

Ik zie nog altijd het nut niet om bestanden te backuppen bij het openen

Het lijkt me logischer dit te doen 'als je het licht uit doet'.....

Of mis ik hier weer iets ? 8O

• 0
Posted

je hebt gelijk Jean, maar gelukkig is de oplossing die gevonden gaat worden geschikt voor beide situaties. ik voel het aan mijn water ...

• 0
Posted

Via via komt dit - theoretische - antwoord tot ons:

Je kan een macro maken in Windows die FileMaker sluit, de bestanden kopieerd en FileMaker + bestanden weer start. Aan zo'n script kan een tijd gekoppeld worden.

Zo'n macro is een batchscript in 'DOS'.

Nu hoeven we alleen nog iemand te vinden die zo'n macro voor ons kan uitspellen ...

• 0
Posted
kan toch niet aan de zijlijn blijven staan ... vandaar ...

Het is sterker dan jezelf, he? ;)

We kunnen concluderen dat we hier weer met een boomerang-onderwerp te maken hebben!

Als ik nu een Windowsbak had, zou ik het hebben uitgeprobeerd.

Maar gelukkig (of is het dit keer helaas) heb ik zoiets hier in huis niet staan :!:

• 0
Posted

Beste groep,

Sanne schreef:

- Wordt er ook (dagelijks) met de FileMaker-bestanden gewerkt op de computer die de bestanden host? Of is dat een computer waar niemand op werkt?

Sanne,

De bestanden staan op een centrale server, de eerste die ze opent is dus de host, op de harddisk van de server zelf wordt dus niet door een der betrokkene gewerkt.

JeanWM schreef:

Jean,

Het gaat hier om mensen die totaal geen ervaring hebben met werken in een database en zeker niet onder filemaker. Daarom leek het me verstandiger vooraleer ze aan de arbeid slaan een backup te maken.

Alvast hartelijk dank voor al jullie tussenkomsten!

Greetz,

Danny

• 0
Posted (edited)

Hoi Danny, wat vind je van de laatste geopperde ideeën om het met een batch-file te doen?

Oh! Ik lees nu pas aandachtig wat hier staat:

De bestanden staan op een centrale server, de eerste die ze opent is dus de host, op de harddisk van de server zelf wordt dus niet door een der betrokkene gewerkt.

Dus de bestanden staan op een server - ongeopend. Een van de gebruiker, op zijn werkstation, gaat via file-browsing naar de bestanden op de server toe, en start ze dan op door er dubbel op te klikken?

Dan krijgt hij toch de melding dat hosten van gedeelde databases die op een ander volume staan, niet aan te bevelen is?

Dat is een melding die jullie gewoon negeren?!

Edited by Guest
  • 0
Posted

Het gaat hier om mensen die totaal geen ervaring hebben met werken in een database en zeker niet onder filemaker.

Dat is voor mij al een reden om het te doen 'als de laatste het licht uitdoet', en niet als de eerste 't licht terug aandoet....

Het is zoiets als ervoor te zorgen - als ontwikkelaar -

dat de gegevens 'goed' ingegeven worden door de gebruikers, ipv achteraf constructies te moeten maken om bv 'dupes' uit een bestand te krijgen....

dat de gebruiker geen gegevens kan 'invullen' in 'find-mode'...om dan te zeggen dat FM 'ze verloren gedaan heeft'....

Dan krijgt hij toch de melding dat hosten van gedeelde databases die op een ander volume staan, niet aan te bevelen is?

Zo zie ik het ook Sanne....alhoewel het hier warm is...krijg ik er kou van.... 8O:?

• 0
Posted

Beste Sanne,

ik beken :oops:

Sanne schreef:

Dus de bestanden staan op een server - ongeopend. Een van de gebruiker, op zijn werkstation, gaat via file-browsing naar de bestanden op de server toe, en start ze dan op door er dubbel op te klikken?

Dat is een melding die jullie gewoon negeren?!

Wij negeren inderdaad die melding, er is voor ons nu eenmaal geen alternatief :?

We maken weliswaar geen gebruik via filebrowsing maar dan wel via een opstartbestandje in Filemaker, van waaruit al de bestanden geopend of zeg ik nu gehost worden door de eerste gebruiker (?) worden.

Nogmaals kwestie van Jean zich een beetje beter te laten voelen, ik ben het er mee eens dat het beter is om een backup te maken bij het afsluiten, maar echt in ons geval hier, lijkt het me beter voorafgaandelijk een backup te maken.

Wat de batch aanpak betreft, dat lijkt me inderdaad ene methode die ik weldra eens van naderbij ga bestuderen. Voorlopig ontbreekt het deze sukkelaar aan tijd :cry:

Met mijn beste dank voor al de (weerom) nuttige antwoorden en nog steeds in blijde 'verwachting' :wink: voor meer ...

Danny

• 0
Posted

Beste groep,

Ik geef het inderdaad nog niet op en daarom bedacht ik de volgende oplossing:

Eerst maak ik een berekeningsveld aan:

Field ‘Day of Week’

DayofWeek(Status( CurrentDate)) – 1

(Do not store calculation result)

Vervolgens maak ik een script:

Script ‘Backup’

If(“Day Of Week = 1”)

Save a Copy as (“File Monday.fp5”)

If(“Day Of Week = 2”)

Save a Copy as (“File Tuesday.fp5”)

If(“Day Of Week = 3”)

Save a Copy as (“File Wednsday.fp5”)

If(“Day Of Week = 4”)

Save a Copy as (“File Thursday.fp5”)

If(“Day Of Week = 5”)

Save a Copy as (“File Friday.fp5”)

End If

End If

End If

End If

End If

Maar ... het werkt niet :?

Waarom niet :?::?::?:

Ik kijk rijkhalzend uit naar jullie adviezen :wink:

BTW het gebruik van aanhalingstekens in het script (rondom de cijfers) helpt ook niet :(

Danny

• 0
Posted

Volgens mij moet de "end If" er steeds tussen staan

If(“Day Of Week = 1”)

Save a Copy as (“File Monday.fp5”)

End If

If(“Day Of Week = 2”)

Save a Copy as (“File Tuesday.fp5”)

End If

If(“Day Of Week = 3”)

Save a Copy as (“File Wednsday.fp5”)

End If

If(“Day Of Week = 4”)

Save a Copy as (“File Thursday.fp5”)

End If

If(“Day Of Week = 5”)

Save a Copy as (“File Friday.fp5”)

End If

Heb je trouwens het extra veld wel nodig, Je kan in het script toch controleren welke dag het is

If (DayofWeek(Today) = 1) etc

• 0
Posted

Oops ... wat ben ik soms dom ... :oops:

Inderdaad, Henk,

Heb je trouwens het extra veld wel nodig, Je kan in het script toch controleren welke dag het is

If (DayofWeek(Today) = 1) etc

Die End If moet er steeds tussen :oops: en je kan zoals je zei de datum steeds via het script controleren :oops::oops:

Ondertussen heb ik er nog wat aangebreid, zodat er maar één backup dagelijks gemaakt wordt ... in het begin van het script laat ik via de status(CurrentDate) (Today is bijna verboden om te gebruiken, dacht ik) controleren of de huidige datum <> ongelijk is aan de waarde van een globaal veld (Date) vooraleer de backup uitgevoerd wordt en bij het einde zet ik dmv setfield de waarde v/h veld CurrentDate op de huidige datum.

En het werkt !!!! :lol:

Hartelijk dank,

Danny

• 0
Posted
Die End If moet er steeds tussen :oops:

Je had al die IF-statements ook kunnen nesten met puntkomma's en wat extra haakjes (zo doe ik het zelf altijd) maar ik weet niet of dit niet eigenlijk handiger is ;)

• 0
Posted
Je had al die IF-statements ook kunnen nesten met puntkomma's en wat extra haakjes (zo doe ik het zelf altijd) maar ik weet niet of dit niet eigenlijk handiger is ;)

He Dokter! Ik dacht dat het hier om een script ging. De puntkomma's die jij voorstelt horen in een calculatie-formule!

• 0
Posted

He Dokter! Ik dacht dat het hier om een script ging. De puntkomma's die jij voorstelt horen in een calculatie-formule!

Oeh da's niet erg oplettend van me :oops:

< >>