Jump to content
  • 0

FM auto XML export

Guest

Question

Posted

[deze post heb ik veranderd]

is er een manier om een fp5 file te exporteren naar XML, maar dan automatisch?

openen kan wel met de shortcut

filemaker.exe +open c:\db.fp5 (voorbeeld)

is het mogelijk om dan export te gebruiken? het is de bedoeling dat er bepaalde gegevens geexporteerd worden op reguliere basis, dus vandaar....

Bij voorbaat dank!

9 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Eerst en vooral welkom Bas, dit is je eerste post.

Je vraag :

Kan je hetgeen jij wil niet gewoon scripten met de export scriptstap ?

Of wil jij op vastgestelde tijdstippen dit "volautomatische" proces starten ? Zo interpreteer ik jouw formulering "op reguliere basis".

• 0
Posted

Of misschien bedoelt Bas dat op het moment dat hij een database opent, hij een export wil in XML-formaat?

Klinkt als een start-up-script met een export-stap erin, Bas.

Ik weet niet helemaal zeker of we je goed begrijpen, misschien kun je nog iets meer vertellen over de situatie?

• 0
Posted

Hallo en dank je Rony, Sanne!

Het zit eigenlijk in zijn geheel zo:

Ik loop stage bij een bedrijf dat al gebruik maakt van een homemade FileMaker app.

Hieronder valt reeds de facturering, het klantbeheer e.d. Nu moet ik daar een orderplanning en ordertrackingsysteem aanhangen. Mijn projectmaten nemen de orderplanning opzich en ik ga de order tracking doen.

In de orderplanning komt simpelweg een veld erbij, met de status waar de order in is.

Ook het klanten bestand heb ik nodig om te checken welke relaties een bepaalde klant heeft met welke orderS. De klant moet inloggen met klantnummer en ordernummer. De website moet dan zorgen dat hij de status ophaald.

Dus: 3 gegevens moeten uit twee bestanden komen en alleen die heb ik online nodig, en mogen online. De opdrachtgever wil niet dat alle gegevens online staan?

Wat raadt je aan?

• 0
Posted
Stage: ... facturering ... klantbeheer ... orderplanning ... ordertrackingsysteem ... status ... klanten bestand ... relaties ... orderS ... inloggen met klantnummer en ordernummer

Het lijkt me dat je voor het onderdeel "procedure-omschrijving" al geslaagd bent, Bas :)

Dus waar je nu naar op zoek bent, is de technische realisatie van je verhaal. Dat zal een combinatie van calculaties, relaties en scripting in FileMaker worden, denk ik.

Dus: 3 gegevens moeten uit twee bestanden komen en alleen die heb ik online nodig, en mogen online.

Wat raadt je aan?

Tja, om eerlijk te zijn, raad IK je aan om te gaan overleggen met je stage-begeleider over welke vorm van technische support (gewoon: de op je stageplek aanwezige FileMaker-kennis) je op deze stageplek mag verwachten.

Ik denk dat je heel goed het internet als één van je bronnen van informatie kunt gebruiken. Hoe meer informatiebronnen je hebt als ontwikkelaar, hoe gevarieerder je kijk op oplossingen kan worden.

Ik kom hier op Clarify ook wel vaker stagiaires tegen: altijd reuze leuk.

Maar ik kan niet hier op het forum de technische realisatie van de geschetste procedure bedenken.

En eerlijk gezegd denk ik ook niet dat jij dat van dit forum verwacht. Maar zo'n extreem open vraag als "wat raadt je aan?": daar kan ik niks mee (sorry :( )

Kijk hier maar eens wat rond, om een idee te krijgen van het soort vragen wat er wel hier beantwoord kunnen worden ...

En schroom dan vooral niet om een andere vraag te stellen!

• 0
Posted

Hahah ok thanx, maar als ik het wat minder open doe?:

Hoe kan ik ervoor zorgen dat iets van gegevens iedere 10 minuten bijvoorbeeld worden geexporteerd naar een xml doc? Vanaf daar weet ik wel de rest....

• 0
Posted

:D:D:D

Kijk: dat is nou een vraag waar ik wat mee kan :)

In FileMaker Pro zit geen ingebouwde functionaliteit om een event (zoiets als een script) met een tijdsinterval te triggeren. Maar je kunt de functionaliteit van FileMaker Pro wel uitbreiden met plug-ins.

Een plug-in (of de aanschaf daarvan) is evenwel niet altijd voorradig.

Dan is het afhankelijk van je OS. Met Windows kun je acties schedulen. Op een Mac OS X kun je via chrontab en een Applescript het starten van scripts in FM-databases schedulen.

Waar je ook aan zou kunnen denken is een hulpdatabase. Die als opstartscript heeft: "Start dat-en-dat script in die database en sluit jezelf dan". Als je die hulpdatabase via je OS elke 10 minuten kunt laten starten ...

Een andere mogelijkheid is een hulpdatabase waarvan je een script start met een loop. In de loop wordt het "update-script" gestart, vervolgens 10 minuten gewacht met de pause/resume-scriptstap en de loop opnieuw uitgevoerd.

Mmm: dat heb ik nog nooit gedaan, daar zou even mee moeten testen. Ik vermoed dat je dan een dedicated machine nodig hebt.

Voor uitwisseling tussen website en database zijn er overigens nog veel meer mogelijkheden, maar dat ligt weer aan de configuratie van de webserver.

Ik bedenk me wel: waarom zou je dat elke 10 minuten willen doen? Feitelijk is het updaten van de informatie op de website alleen maar nodig als de informatie daadwerkelijk verandert ...

Het updaten van de informatie op het moment triggeren dat de informatie veranderd is, lijkt me zinniger dan je computer elke 10 minuten iets laten doen ...

• 0
Posted
Met Windows kun je acties schedulen.

>> Ja, maar hoe geef ik die opdracht tot het xml exporten dan?

Het openen van een bestand doe je bijvoorbeeld zo heb ik uitgevonden:

c:\Filemaker\filemaker.exe +open c:\Filemaker\mijnbestanden\file.fp5

wordt dat dan iets van

c:\Filemaker\filemaker.exe +export c:\Filemaker\mijnbestanden\file.fp5 ???

Ik bedenk me wel: waarom zou je dat elke 10 minuten willen doen?

>> Het gaat om de orderstatus, en die verandert zeker 1xper 10minuten

• 0
Posted

Die opdracht tot exporteren zet je binnen FileMaker in een script, en middels het menu > Edit > Preferences > Document laat je dat script draaien bij het starten van het bestand. De XML-export wordt dus van BINNEN FileMaker gestart, en niet direct door de Windows scheduler :)

• 0
Posted

Hier is nog een andere mogelijkheid: de ActiveX interface van FileMaker.

Je kan via externe scripts automatisch FileMaker scripts laten starten. Stel dat je in je FileMaker database een script hebt die "AutoXMLExport" heet, dan kan je het volgende bestandje bewaren als bijvoorbeeld "AutoXMLExport.vbs". Je plaatst er de volgende code in:

Set objFM = WScript.CreateObject ("FMPRO.Application")
objFM.Visible = True
Set objFMfiles = objFM.Documents.Open("c:\MyTestDB.fp5","")
objFMfiles.DoFMScript ("AutoXMLExport")

Als je dit wil laten lopen via de command prompt, dan moet je de volgende command line gebruiken:

cscript //NoLogo AutoXMLExport.vbs

Op de Mac kan je hetzelfde bereiken via een AppleScript. Eerst maak je een tekstbestandje die je "AutoXmlExport.applescript" noemt waarin je het volgende zet:

tell application "FileMaker Pro"
   open file "Macintosh HD:Users:pclaerho:MyTestDB.fp5"
   tell document "MyTestDB.fp5"
       do script "AutoXMLExport"
   end tell
end tell

Je kan dit van via de terminal starten met het volgende commando:

osascript AutoXMLExport.applescript

Beide command lines kan je zelfs in de crontab van de mac zetten of via de task sheduler van Windows laten lopen. Het leuke er aan is dat als FileMaker niet gestart is of de database niet open is, dit allemaal mooi automatisch gebeurd.

Ciao,

pieter