Jump to content
  • 0

Portaal validatie

Maatwerk

Question

Posted

Momenteel tracht ik records in te voeren in een portaal veld. In de record validatie geef ik aan dat dit veld niet "leeg" mag zijn en moet behoren tot een "waardelijst".

Voer ik een record in het portaal krijg ik de melding dat dit veld niet aanwezig is op de layout. Is er een workaround waardoor toch records worden gevalideerd die via een portaal wordt ingevoerd?

13 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted (edited)

Het klinkt alsof je het veld wat je laat valideren niet op de layout hebt staan waar je aan het invoeren bent.

Je vertelt dat je met een portaal werkt: dus je hebt 2 bestanden? Een moederbestand en een kind-bestand? Of is dit hetzelfde bestand?

Is het te-valideren-veld een veld wat hoort tot het moeder-bestand, of tot het bestand wat je in de portaal laat zien?

Kun je de naam van het veld noemen?

Om de melding niet meer te krijgen zul je de gebruiker de mogelijkheid moeten geven, als er een nieuw record wordt gemaakt, het veld in te vullen.

Dus, misschien ten overvloede, als je een veld laat valideren op niet-leeg, en je geeft de gelegenheid om records te maken waar dat veld bij hoort, maar je geeft niet de mogelijkheid om dit veld in te voeren: tja, waarom, dan snap ik de opzet van je plannetje niet ...

Misschien kun je je plannetje uitleggen, er zijn vast nog andere manieren om te bereiken wat je wilt, behalve de veld-validatie.

-------

Edited by Guest
  • 0
Posted (edited)

Welkom Maatwerk, dit is je eerste post.

Ik denk niet dat je een workaround nodig hebt. Ik heb net even een testopstelling gebouwd om je verhaal te kunnen volgen. Probeer het eens uit en laat je ons dan weten waar het verschil zit tussen jouw opvat en de mijne ?

PortaalValidatie.zip

Edited by Guest
  • 0
Posted

Het verschil zal zeer waarschijnlijk zijn, Rony, dat bij Maatwerk er meer velden in Kind.fp5 zitten, dat hij daarvan een aantal in de portaal laat zien, maar niet het veld "Naam" (in Kind.fp5) waar de validatie op zit.

Probeer dat maar eens uit!

(je bent weer helemaal in vorm vanavond, he?)

• 0
Posted
Het verschil zal zeer waarschijnlijk zijn, Rony, dat bij Maatwerk er meer velden in Kind.fp5 zitten, dat hij daarvan een aantal in de portaal laat zien, maar niet het veld "Naam" (in Kind.fp5) waar de validatie op zit.

het zou kunnen, het is een beetje wazig geformuleerd :

Momenteel tracht ik records in te voeren in een portaal veld. In de record validatie geef ik aan dat dit veld niet "leeg" mag zijn en moet behoren tot een "waardelijst".

ik zal het ook eens proberen met een. :)

• 0
Posted

ik zal het ook eens proberen met een. :)

hij geeft dus de foutmelding zoals te verwachten was.

maar het mooie van FM is, dat ie zelf de workaround voorstelt :

use another layout to assign a value to this field

:lol:

nee serieus,

ik zou het sterk vinden als hier een workaround voor is ! Ik ken 'm in ieder geval niet.

• 0
Posted

Tja ik ben inderdaad een beetje wazig mijn excuses. Ik heb het bestand portaalvalidatie gedownload. En inderdaad ik ben niet duidelijk geweest.

Ik heb de optie "allow creation of related records" uitgeschakeld. Gerelateerde record worden bij mijn appl. toegevoegd d.m.v. een knop. Dat i.v.m. bepaalde variabelen die moeten worden gesteld.

Er is inderdaad sprake van een moeder en kind bestand. En er is tevens sprake van een self join en van meerdere velden. Het veld wat gevalideerd dient te worden t.w. "project ID" bevindt zich in het portaal.

Als ik via de "add record" knop een record toevoeg dan verschijnt melding.

• 0
Posted
... optie "allow creation of related records" uitgeschakeld ... toegevoegd d.m.v. knop ... veld wat gevalideerd dient te worden t.w. "project ID" bevindt zich in het portaal.

Als ik via de "add record" knop een record toevoeg dan verschijnt melding.

In het script wat je gebruikt om het nieuwe record in het kind-bestand te maken, zul je op een gegeven punt waarschijnlijk het nieuwe record verlaten (bijvoorbeeld door terug te gaan naar het moederbestand), voordat je de gebruiker de mogelijkheid geeft om het Project ID in de portal in te vullen.

Dat is inherent aan de methode die je gekozen hebt.

Rony: helaas lost de Error Capture niets op: die captured het veld-valideren niet.

(Ah! NOG een reden waarom ik veld-validatie maar zelden gebruik.)

Ik denk aan 3 mogelijkheden als oplossing:

- Creëren van records inschakelen, en de in-te-stellen-variabelen via een lookup in het nieuwe record laten plaatsen.

- Laten zoals het is, maar in het script wat het nieuw-gerelateerde-record maakt een tussenstap inbouwen, waar de gebruiker het Project ID eerst invult (in een global waar je ook je value-list op kwijt kan), alleen verder kan als de global is ingevuld (en aan andere voorwaarden voldoet), en met dat gegeven het nieuwe record maken.

Zo gezien hoef je dan ook geen veld-validatie te gebruiken (als je tenminste niet later toestaat dat de gebruiker de inhoud van veld Project ID nog kan wijzigen, anders dan via een script).

- Of, ook een van mijn favoriete methoden: boven je portal een - afwijkende - regel maken waar je globalen in zet die overeenkomen met de velden in je portaal. Daarachter zet je dan een knopje "nieuw".

De gebruiker vult de globalen in de bovenste regel, en drukt dan op "nieuw": daar zit het script wat de invoer van de gebruiker checkt, en pas als deze goedgekeurd is, het nieuw-gerelateerde record maakt (en daar de variabelen instelt).

Nou ben ik iemand die voor nieuwe records die aan voorwaarden moeten voldoen (ik denk bijvoorbeeld aan uren-registratie) graag script, omdat je met scripten heel precies, heel nauwkeurig, de invoer kunt controleren.

• 0
Posted
Of, ook een van mijn favoriete methoden: boven je portal een - afwijkende - regel maken waar je globalen in zet die overeenkomen met de velden in je portaal. Daarachter zet je dan een knopje "nieuw".

Bedankt Sanne voor je voorbeeld! Ik denk dat ik dit probleem het beste kan oplossen d.m.v. globale velden zoals je voorgesteld hebt. Immers je kunt in een globaal veld ook een record validatie inbouwen door deze eerst te declareren als een normaal veld en daar je validatie regels op te geven. En daarna weer terug te declarenen als globaal veld.

• 0
Posted

Graag gedaan, Maatwerk.

Je beschrijft een (bekende) "hidden feature" om validatie op een global veld te krijgen. Ook handig om te weten als je de validatie weer van een globaal af wilt krijgen ... :)

Maar ik ben geen grote voorstander van veld-validatie. Je bent bijvoorbeeld erg beperkt met de mogelijkheden van de melding die gegeven wordt, en de tekst op de knoppen kun je niet aanpassen.

Eigenlijk elke verschijning daarvan leidt tot de gedachte "Hè? Wat bedoelt-ie?" en het daarna in wilde weg op elke knop drukken tot de melding eindelijk wegblijft. (Nou ja, dat is in elk geval wat ik deed bij de meldingen in het test-bestandje van Rony :D)

Het mooie van de validatie in een script brengen, is dat je de gebruiker heel netjes van de juiste feedback kunt voorzien.