Jump to content
  • 0

Melding van uit te voeren onderhoud....

JeanWM

Question

Posted

FM 5v3.... 8O

In bestand 1 staan de verschillende voertuigen/machines met een veld met de bijhorende km/tijd-interval waarop het onderhoud dient te gebeuren...(vb 10000 km – 15000 of zelfs 20000 - sommige zelfs met een 'uur-interval')

In bestand 2 staan de gereden kms/ uren – en een relatie tussen de 2 bestanden.

Wat zou de aangewezen manier zijn om dmv een op te geven km/tijd-speling (bv 1000km - 48 uur (dit is een handmatig in te voeren variabele) vóór het uit te voeren onderhoud) een ‘melding’ te krijgen in bestand 2, dat 'dat ding naar de garage moet' ?

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Laten we eens beginnen met:

Dat interval: zijn dat 2 lossen velden?

Een veld om kilometers in te noteren, een ander veld om tijd in te noteren?

Of gebruik je 1 veld om een aantal in te noteren, en een ander veld om aan te geven of het filometers zijn of een bepaalde tijdsinterval is?

• 0
Posted

Behangpapierfase = open voor alle richtingen :

Twee losse velden :

intervalKM = number

intervalHour = number

Tweede mogelijkheid :

interval = number

intervalUnit = valuelist = KM - Hours

• 0
Posted

Oh, als we nog op het behangpapier schrijven, dan stel ik voor dat we de eerste optie eerst bekijken:

intervalKM = number

intervalHour = number

Dan zullen we nog 2 velden moeten bijvoegen om de speling in te noteren, OK?

intervalKM_speling = number

invervalHour_speling = number

-------------------------

>

• 0
Posted

Dan ga ik voor margin:

intervalKM_margin = number
intervalHour_margin = number

Dan hebben we waarschijnlijk nog een veld nodig om de stand van de laatste onderhoudsstand bij het object in te noteren:

last_maintenanceKM = number
last_maintenanceHour = number

Vervolgens worden gerelateerde records gemaakt waar regelmatig de standen in worden genoteerd. Ik stel voor dat we dat ook doen in 2 aparte velden, dat maakt het calculeren een stuk makkelijker.

Nu kunnen we met de beginstand en de standen die we in in het gerelateerde bestand verzamelen gaan rekenen, iets met:

• Volgende onderhoud gewenst bij minstens: stand last_maintenance + interval - margin
• zeker gewenst na: stand last_maintenance + interval
• en dringend na: stand last_maintenance + interval + margin

Mmm, misschien kunnen we toch voor 1 veld gaan om de aantallen in te noteren, het lijkt erop of het de berekeningen niet kan schelen of het kilometers of uren zijn.

Let er dan hooguit op dat zowel in Object.fp5 als in Standen.fp5 dezelfde eenheid wordt ingevoerd: bijvoorbeeld door in Standen.fp5 de eenheid direct uit Object.fp5 te laten zien en niet veranderbaar te laten zijn.

Het lijkt mij dat wanneer we nu weten wanneer het volgende onderhoud van het object moet plaatsvinden, de calculatie van de melding in het standen-notitie-bestand (hoe heet dat eigenlijk?) te maken moet zijn met een case-functie.

• is de ingevoerde stand hoger dan het minimum maar lager dan het feitelijke tijdstip: "binnenkort naar de garage!"
• is de ingevoerde stand hoger dan het feitelijk gewenste tijdstip maar lager dan dringend: "nu naar de garage."
• is de ingevoerde stand hoger dan het dringende tijdstip: "NU NAAR DE GARAGE!"

• 0
Posted

Hmm...geen slecht idee...

Dan heb ik nog de velden nodig om via een lookup de laatst ingegeven Km/uurwaarde van ieder item afzonderlijk te bepalen (zodat de berekening op het juiste item gebeurt), deze waarde tegenover de ‘waarde bij onderhoud’ te zetten en daaruit, via een andere lookup, te bepalen of er onderhoud nodig is...

...Yep, hebbes....Tx

• 0
Posted

Ik heb nogal wat aan de post zitten wijzigen, Jean (want ik mag niet postopkrikken): je hebt de laatst geschreven versie gelezen?

...Yep, hebbes....Tx

De nada, Jean. 't Is niet alsof ik iets leukers te doen heb ;)