Jump to content
  • 0

Windows: e-mail via Outlook en niet via Outlook Express

AvD

Question

Posted (edited)

De scriptstap Send E-mail stuurt in Windows automatisch Outlook Express aan. De FileMaker helpfile verwijst naar het win.ini-bestand, wat ik vreemd vind, want dat is een oud dingetje dat al lang verdrongen is door de Registry*. In de Mail-section van win.ini had ik daar gehoopt Outlook te kunnen aanduiden, maar ik vind niets daarover:

[Mail]
MAPI=1
CMCDLLNAME32=mapi32.dll
CMCDLLNAME=mapi.dll
CMC=1
MAPIX=1
MAPIXVER=1.0.0.1
OLEMessaging=1

Hoe stuur ik dus Outlook aan in plaats van het veel beperktere Outlook Express?

-----------------

* Staat zelfs in de comment line: ; for 16-bit app support.

Waarom verwijst een 32-bits FileMaker nog naar zoiets?

Edited by Guest

Recommended Posts

• 0
Posted

De meest eenvoudige manier is om in Internet Explorer aan te geven welk programma als e-mail client gebruikt moet worden. Dit is te vinden onder:

Extra/ Internet Opties/ Programma's in Iexplorer. Waarschijnlijk staat hier outlook express. Verander dit in Miscrosoft Outlook. Dit moet afdoende zijn.

P.S. Wel FM even opnieuw opstarten.

W.

• 0
Posted

Kijk eens effe of :

- Mapivi32.dll

- Mapivitk.dll en

- Mvthksvr.exe

in de Windows System folder staan.....

Dat FM verwijst naar 16 bit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat 'ze' FM compatible willen maken met VIM (Vendor Independent Messaging)...dan kun je 'eigenlijk' gelijk welk 'meelprogramma' gebruiken....

• 0
Posted

Ik volg je met interesse, AvD. Maar je kent mijn beperkingen qua Windows.

Is het verwijderen van Outlook Express van de computer niet een optie?

• 0
Posted

Ja, dat kan, Sanne, maar dan zijn we ook de news client kwijt, en zover willen we nu ook weer niet gaan, tenminste vandaag nog niet (daarmee wachten we tot een GTTWD*).

--------------

* General Through The Window Disaster. De Romeinen hadden dat ook al: defenestratio heette dat daar. Gewoon door het raam kieperen, weliswaar na eerst een blik op hetgeen daaronder staat.

• 0
Posted

Nee, Jean, die staan er niet in. En nu?

Effe zoeken op Office CD of ze daar staan, hangt af hoe de 'eerste' installatie gedaan werd...full of niet...indien full kan het zijn dat ze 'ergens' (je kent Win) op de HD staan, ik heb ze al op een volgens mij onmogelijke plaats gevonden.... 8O

Soms (daar gaan we weer) worden ze niet automatisch geinstalleerd indien er geen netwerk is, neem je de pc later op in een netwerk (configureren) vraagt 'Win' naar de CD, gewoonlijk om 'missende bestandjes' op te halen...dus kunnen die evengoed op de Winxx CD staan....

Gemakkelijkste is ze op te halen van een dll site...zoals :

http://www.dynamiclink.nl/index.htm

• 0
Posted

Ach, Rony, help!

Zo'n defenestratie is de enige oplossing als ik de klant moet vertellen dat hij moet wachten tot 29 februari 1900 niet meer bestaat vooraleer hij kan mailen met Outlook i.p.v. Outlook Express. :cry: En wat dat Latijn betreft: arena, abortus, p... (Oh wee!), cultus, religieus en ga zo maar door, da's allemaal Latijn (ook voor mij :wink: ).

Is er nu niemand die dit Outlook-probleem voor mekaar krijgt? Ik heb die DLL's van Jean gevonden, maar niet de exe-file. En Jean heeft er niet bijverteld wat er dan gebeurt. Krijg ik dan een keuze-optie of zo? Of wordt het dan automatisch en altijd Outlook?

• 0
Posted

Dat weet ik wel, ik ben tussen met een Mac en een Atari begonnen. Maar daar heb ik nu niks aan :cry: . En ondanks het feit dat FileMaker een Apple-kindje is, vertikken die heren het toch maar om deze feature te documenteren. :evil:

• 0
Posted

maar niet de exe-file. En Jean heeft er niet bijverteld wat er dan gebeurt. Krijg ik dan een keuze-optie of zo? Of wordt het dan automatisch en altijd Outlook?

...Woops, sorry André, die exe file staat (zeker weten) op de CD van (verschiet niet) Office 97 8O ...of zelfs op de floppies... 8O8O

Toen ik nog in A'pen was had ik een gelijkaardig probleem, als je die files hebt en Outlook is als 'default' gezet, gaat alles automatisch via Outlook....(of tzoutochmoete)

...probleem is nu...die floppies zijn nog in den Belgiek...

Misschien (zie de voorwaardelijke wijze)..vind je die op de Winxx CD

In de Copy Files From box, type %path%\i386, waar %path% de drive is en...maar dat moet ik je zeker niet meer vertellen...

Ik heb al meegemaakt dat je 'dezelfde volume aanduiding' van CD moet hebben als de origineel gebruikte bij de installatie.... :roll: ...dus een 'vreemde CD' gebruiken brengt niet altijd soelaas....

Als de file daar niet te vinden is...blijft Google over vrees ik...zelf heb ik (voorlopig)geen enkele CD hier in de peninsula..... :cry::cry: ...en een exe file vinden.... :cry:

• 0
Posted

Hoi André,

ik heb het advies van Jean gevolgd, nl. in Internet Explorer onder Extra de juiste applicatie aanduiden en dan even FileMaker herstarten. En ja hoor, alle Send Mail ging nu via Outlook en niet meer via Outlook Express.

Ik denk dat er toch iets mis moet zijn met de Office installatie. Ter info, ik deed de test onder Windows XP, met FileMaker 6 en Office XP

groetjes,

Hilde

• 0
Posted

@HM

Bedoel je nu dat ik de instelling

Mail client = Outlook

moet vervangen door zichzelf:

Mail client = Outlook

en dan FileMaker herstarten?

Buiten het feit dat dit wat gek lijkt, werkt het ook niet...

Voor zover ik Windows ken, haalt die zijn parameters uit WIN.INI (vroeger, in het 16 bits-tijdperk tot en met Windows 3.11) en uit de Registry (vanaf Win95). En in geen van beide vind ik een spoor van die Outlook/Outlook Express gerelateerd aan FileMaker. Ik begin dus te vrezen dat dat hardcoded in FileMaker zit. Jean heeft me niet uitgelegd hoe het downloaden van die DLL uit het stenen tijdperk dit zou kunnen wijzigen.

• 0
Posted

ik heb het advies van Jean gevolgd, nl. in Internet Explorer onder Extra de juiste applicatie aanduiden en dan even FileMaker herstarten. En ja hoor, alle Send Mail ging nu via Outlook en niet meer via Outlook Express.

André,

ik ben geen PC-gebruiker dat weet je, maar ik heb hier toch zo'n ding staan : Win XP Prof. , FM 6, IE en zowel Outlook Express als Outlook. En ja hoor, het loopt zoals Hilde het beschrijft.

Bijna zo eenvoudig als op de Mac :wink:

• 0
Posted

Na een nachtje zie je soms zaken beter....

André, fundamenteel, en nog niet gevraagd :

1.gebruik je een 'electronic gateway ? want dat gaat het niet...

2.Ben je zeker dat Mapi32.dll (is een andere dan de vorige ¡¡¡) zowel in de system folder van Win staat als in C: ProgramFiles/Comon files/System/Mapi/1033 (heb geen backslash onmiddellijk bij de hand...)

Verder zie ik eigenlijk niks verkeerd...de opgegeven manier (in IE aanpassen) zou moeten werken...of er is iets verkeerd in de hele Office toetand)

• 0
Posted

Hoi André,

ik heb "Microsoft Outlook" gebruikt voor de Office e-mail client en "Outlook Express" voor de gratis e-mail client. Microsoft kennende denk ik dat je je best aan deze exacte woorden houdt, het zou wel eens kunnen dat ze enkel op het eerste woord testen om de keuze van de e-mail client te bepalen.

Maar net zoals jij was ik stomverbaasd te horen dat de e-mail settings in IE het gedrag van het Send email script in FileMaker bepalen? 'k Snap het nog steeds niet, 't zal wel ergens een registry key zijn, maar vind die maar!

Hilde

Internet_settings.gif.8a6cc736660b8fb1e07e4ef161b2ab1b.gif

• 0
Posted
't zal wel ergens een registry key zijn, maar vind die maar!

Dank, oneindig dank. Nu sta ik hier tenminste niet helemaal alleen tegenover dat overrompelend leger enen en nullen. Gates zit veilig in zijn commando-post. Hij grijnst terwijl hij ziet hoe ik met zijn eigen Find-zwaard door de Registry klief. Ik ben al van helemaal bovenaan naar onder gegaan, en nu weer terug naar boven. Ben ondertussen verschillende FileMaker-bunkers tegengekomen, zowel bij de Locals als bij de Currents. Maar niks over Outlook gelinkt aan FileMaker. Zou het kunnen dat die link verstopt zit in een relatie tussen FileMaker en een dll? Best mogelijk, maar ik vind dat we dan wel mijlenver van het gewone enduser-gebruik zitten. Moet ik nu weer naar de held der helden, G.J.Oomens? Ja, ik doe het. Ik stel hem de vraag. Nu meteen.

• 0
Posted

Jean heeft de vinger op de wonde gelegd:

Verder zie ik eigenlijk niks verkeerd...de opgegeven manier (in IE aanpassen) zou moeten werken...of er is iets verkeerd in de hele Office toestand)

en G.J. Oomens heeft het uitgelegd en daarna ook opgelost. Er was iets mis in de registry!

Eerst de trouble shooting question:

Het voornaamste is, lijkt mij, na te gaan of het programma dat (in IE) ingesteld is als standaard email client, ook als zodanig functioneert. Dus mailto links starten het juiste programma? In Word 'send page by email', start juiste programma?

Daarna de grondige uitleg met hints:

Ik weet niets van Filemaker, dat vooraf.

Het gedrag van een mail client in Windows wordt en door de instelling in de mail client zelf en de instelling in IE bepaald. Sterker nog IE regeert, dus de instelling daar is in principe bepalend, maar... Dit loopt niet altijd goed. Soms is betreffend postprogramma niet te kiezen, omdat het niet 'geregistreerd' is. Na 'registratie', zoals bijvoorbeeld voor OE:

"?:\Program Files\Outlook Express\msimn.exe" /reg

weer wel. maar dan nog kan het niet werken omdat er in het register een pad niet klopt, vergelijk:

http://support.microsoft.com/?kbid=306098

In het register vind je dat terug onder:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\clients\Mail\Microsoft Outlook

als Outlook de default moet zijn. In het rechtervenster staat dan default met waarde Microsoft Office Outlook.

Verder onder: HKEY_CLASSES_ROOT\mailto

Vergelijk daarvoor dit artikel:

http://www.winnetmag.com/Article/ArticleID/13694/13694.html

(...)In principe gebruiken alle programma's de default email client.

De zaak is dus opgelost. Met meer dan grote dank aan Gérard Oomens.

Dank ook aan Jean en al de anderen die de moeite hebben gedaan zich over dit probleem te buigen.

Moraal van het verhaal:

• Één: ik vind het straf dat we zover en zo technisch moeten gaan zoeken om iets op te lossen dat eigenlijk evident gemakkelijk had moeten zijn. Maar we zijn dan ook straffe gasten voor iets :wink: .
    En - twee - wat zouden we doen als er geen Clarify was...

• 0
Posted

... wat zouden we doen als er geen Clarify was...

Het uitvinden natuurlijk. :lol:

Maar allez, ik ben blij voor je dat het opgelost is, want ik had er niet zo'n goed oog in. Waarschijnlijk teveel Microsoft in de probleemstelling. :wink:

• 0
Posted

\\ ...ben \\ ook \\ blij \\ voor \\ jou \\ dat \\ het \\ opgelost \\ is \\

\\ en \\ tegelijkertijd \\ weet \\ ik \\ nu \\ ook\\, \\ zonder \\ het \\ zelf \\ op \\ te \\ zoeken \\ wat \\ de \\'\\' \\ in \\ ASCII \\ code \\ is \\ . \\

\\ 8O \\ :lol: \\

• 0
Posted

AVD schreef:

Inderdaad, Outlook instellen als hoofd client en vervolgens FM Pro weer opstarten, ik heb er vanochtend nbog ca 300 mails met verzonden.

Ja, dat kan, Sanne, maar dan zijn we ook de news client kwijt, en zover willen we nu ook weer niet gaan, tenminste vandaag nog niet

Tenzij ik me héél sterk vergis, zit er in Outlook ook een Newsreader ingebakken. Wat me in feite meer ergert is dat wanneer je Outlook gebruikt als Primary email client en je zendt een x aantal emails vanuit FMPro, je elk bericht dient te bevestigen in Outlook. Tot op heden weet ik nog niet hoe ik dat (beveiliging) in Outlook kan uitschakelen, helaas :cry:

Greetz,

Danny