Jump to content
  • 0

Bedrijfsnaam zoeken

richardkers

Question

Posted

Ik heb een filemakerdatabase waarin onze klanten staan, nu wil ik in een nieuwe databasebepaalde klantgegevens hebben staan die vanuit de andere database moeten komen.

maar nu gaat het erom dat ik in de nieuwe database op een veld (bedrijfsnaam) kan zoeken naar een bedrijf in de bestaande database.

Ik kom hier niet helemaal uit

richard

10 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ik begrijp niet helemaal wat je wilt, maar is het niet gewoon mogelijk om het gerelateerde bedrijfnaamveld in de nieuwe tabel te laten zien en daar op te zoeken. Zolang het veld in de gerelateerde tabel maar geindexeerd is, gaat het zoeken gewoon op volle snelheid.

Joost

• 0
Posted

De vraag is inderdaad wat cryptisch gesteld, Richard. Probeer de databases eens namen te geven, dan kunnen we je vast beter volgen.

Waarom wil je in die 2e database bijvoorbeeld naar een bedrijfsnaam zoeken?

• 0
Posted

Wij hebben een database "bedrijven" daarin staan een hoop van onze klant gegevens

Nu ben ik met een nieuwe database "offerte" bezig waarin ik een aantal gegevens nodig heb van de database "bedrijven"

In de database "offerte" heb ik een 6 tal gegevens nodig die we al in de database "bedrijven" hebben staan.

Nu wil ik middels de layout in de database "offerte" een veld maken waarop je met de muis klikt en waardoor je dan kunt gaan zoeken in de database "bedrijven" naar het gewenste bedrijf, zodra het bedrijf is gevonden moeten de 6 benodigde gegevens worden overgenomen in de layout van de "offerte" database.

De gegevens die dan in de database "offerte" komen te staan mogen niet veranderen wanneer we bv. de gegevens in de "bedrijven" database zouden veranderen.

hopenlijk verduidelijk ik hiermee mijn wens

Offerte aanvraagformulier.fp5

• 0
Posted

OK, stukken duidelijker, Richard.

Je hebt wel het bestand met de Offerteaanvraagformulieren gestuurd, maar ik ben ook wel benieuwd naar het bestand met de bedrijven.

Een bedrijf: heeft die een uniek gegeven (bijvoorbeeld een klantnummer)?

Want dan kun je een relatie leggen tussen het unieke gegeven van het bedrijf in Bedrijf.fp5 en (je maakt dan hetzelfde veldje in Offerteaanvraagformulier.fp5) de Offerteaanvraagformulier.fp5.

Heb je dat misschien al?

• 0
Posted

Sanne,

Wij gebruiken in de database "bedrijven" geen uniek nummer voor een bedrijf.

De reden dat ik deze niet heb door gestuurd is omdat deze nog meer vertrouwlijke info bevat die ik niet zo maar kan versturen via het internet.

Zou je me aan de hand van deze gegevens kunnen vertellen he ik deze koppeling nu tot stand kan krijgen???

groet,

Richard

• 0
Posted

Ik denk dat we ook hier weer met een analyse-probleem te doen hebben. Als we dat oplossen - als we dat zouden kunnen/mogen oplossen, dan is de eigenlijke vraag van poster meteen overbodig.

@Sanne

Ik zit hier dromerig en filosofisch naar een Breughel-reproductie te kijken... :cry:

• 0
Posted

Beste AVD,

Wanneer je dichter bij Apeldoorn had gezeten met je bedrijf had ik graag eens met je gebelt over het volgen van een aantal cursussen, maar belgie is wel iets te ver.

Ik hoop dat je me kunt helpen met mijn vraag, jou reactie volgens mij kan ik daar niet zo veel mee.

met vriendelijke groet,

Richard Kers

ps. wellicht heb je een goed advies voor mij waar ik misschien een cursus kan doen die de zelfde opzet heeft als die van jou maar dan wat dichter bij. max. vier cursisten spreekt mij wel erg aan.

• 0
Posted

Kern van de zaak is dat het probleem dat hier naar boven komt - niet het vraagje dat je voorlegt - ruim overstijgt wat hier op het forum mogelijk is. Uit je vraag blijkt immers dat er een dieper liggend probleem is. Clarify is niet commercieel en kan daar dus niet op ingaan.

MS Word beheersen en de vaardigheid om prachtige verhandelingen te schrijven zijn twee verwante maar wel totaal verschillende dingen. Idem in database-land.

Voor jouw probleem zijn dus twee "oplossingen" mogelijk:

1) probeer Google (niet zo evident); er zijn in Nederland zeker wel opleidingen in database design te vinden (en dat staat volledig los van FileMaker), maar dat is geen zaak van enkele uurtjes;

2) leg de hele problematiek hier uit (ook complex en nogal wat schrijfwerk!): wat je nodig hebt, is een goede analyse van bedrijfsprocessen en gewenste functionaliteiten. Zodra die er is, kan je een databankontwerp gaan designen (Jean WM op dit forum kan je daar alles over vertellen :wink: ). Daarbij volg je de normalisatieregels (die zijn hier uitvoerig toegelicht in een speciale rubriek: Documentatie). Dan is de rest eigenlijk "kinderspel". Het probleem dat je hier voorlegt is - volgens mijn ervaring - zeker niet het laatste in dit concept. Als de basis verkeerd gelegd is, blijf je aanpassen en aanpassen tot je het overzicht totaal verliest. Dan zitten we dus met een echt slecht "systeem". Dat is het grote gevaar van FileMaker. Je bouwt bij en bij, en voor je het weet zit je aan een Disney-kasteel waarin je totaal de weg kwijt bent.

Tenslotte nog dit: "Apeldoorn is ver". Dat weet ik niet. Het hangt ervan af hoe je het bekijkt.

• 0
Posted

Tenslotte nog dit: "Apeldoorn is ver". Dat weet ik niet. Het hangt ervan af hoe je het bekijkt.

"Even Apeldoorn bellen" klonk het vroeger wel eens op TV, maar dat is geen optie meer zeker ? :lol:

• 0
Posted
(Jean WM op dit forum kan je daar alles over vertellen :wink: ). .

André..mijn weekend kan niet meer kapot...tx :lol:

...Apeldoorn vér...naaaaa....

Ik voel mij hier nog altijd 'dicht bij huis'...met dit forum... 8)

Eigen taal, ig zien datter hie zelfs van de kempe en vande limburg zen... 8O

Al die fijne mensen op het forum zijn 'just a keyboard away'.... :D

....en we zijn via de 'overteffingsmogelijkheid' in contact met Richard.....