Jump to content
  • 0

Gemiddelde Score per Groep per Jaar - Blijft lastig...

Gustav

Question

Posted

Pas hier ook een vraag hierover gesteld. Dacht na een tijdje puzzelen het gevonden te hebben.

Maar... niet dus.

Hopelijk heeft een van jullie een gedacht hierover. Om te verduidelijken, heb ik de situatie nog maar eens beschreven.

Ik heb een Tabel Getallen en een Tabel Gebruikers

In Tabel Getallen velden : Groep, Praktijk, Jaar, Score.
In Tabel Gebruikers  velden Groep, Praktijk.

Er wordt een vragenlijst ingevuld door een Praktijk, en daaruit komt een score.
Een Praktijk hoort bij een bepaalde Groep.
De vragenlijst wordt over meerdere jaren ingevuld (2021 t/m 2024)

In Tabel Getallen heb ik dan bijvoorbeeld 800 records van 800 praktijken in de periode 2021 t/m 2024.
In Tabel Getallen zijn dus 800 scores van deze praktijken
Per jaar is dit 200 praktijken. Ieder jaar krijgt deze praktijk een score. 
Deze praktijken zijn verdeeld over 8 groepen.

Ik wil graag in ‘een oogopslag’ van de verschillende groepen per jaar de gemiddelde score zien.
Dus 
2021 2022 etc.
Groep A x xx
Groep B y yy
Groep C z zz
etc.
Dit om te zien hoe de verschillende groepen ten opzichte van elkaar scoren door de jaren heen.

De afgelopen tijd ben ik bezig met een Tabel Kengetallen, en van daaruit een dashboard layout.
Veel zitten proberen met If formule, Resume velden, een join tabel.
Maar het lukt me gewoonweg niet.

Heeft iemand een manier om hier mee verder te komen?
Benader ik dit via de Tabel Gebruikers? Of toch een Join Tabel?
In de toekomst komen er mogelijk meerdere groepen (en dus ook praktiijken) erbij, dus hoop ik dat er een 'dynamische oplossing' is.
Alvast dank voor de moeite.

2 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ik probeer nu met een Tabel Groepsgemiddelden, die gelinkt is aan Tabel Ultieme Getallen GEM SCORE.

Tabel Groepsgemiddelden heeft velden Groep, Jaar, en cGemiddeldeScore

Tabel Ultieme Getallen GEM SCORE Groep, Praktijk, Score, Jaar, en cScoreGemiddeld (resumé : gemiddelde van Score)

Heb met wat kunst en vliegwerk een script proberen te maken wat in de Tabel Groepsgemiddelden de Groep en Jaar plaatst met het berekend gemiddelde.

Als ik het zo lees, denkt mijn brein dat het gaat werken. 

Maar als Filemaker het leest, gebeurt er niets....

Ziet iemand wat ik verkeerd doe?

Schermafbeelding2024-12-01om17_22_20.thumb.png.7ef6e2512442c850404a5039ede9ed1e.png

• 0
Posted

Je wilt dus een overzichtsmatrix bouwen. Ik denk dat dit zonder script mogelijk is.

Denk dat het handig is om een groepen-tabel te hebben. Hierin kan je calculaties kwijt. De jaartallenreeks als tabel is misschien ook niet gek; om dezelfde reden.

Je kan ook aan een virtuele tabel denken, evt met een repeating field voor de jaartallen, en als basis groepen. Je hebt dan wel altijd een script nodig dat de vulling genereert.

Aan de andere kant: aangezien het historische gegevens betreft, zou je uit performance overwegingen ook vastleggen kunnen denken. Gegevens uit voorgaande jaren veranderen waarschijnlijk niet meer.

Je script heeft een fatale fout op regel 24, imho.

Noem je 'Getallen' tabel 'Scores'. Altijd verstandig om in de tabelnaamgeving correct naar de reele entiteit te verwijzen.