HarryR Posted May 13, 2004 Posted May 13, 2004 Beste allemaal, Zou iemand mij kunnen helpen met het volgende FileMaker of Word probleem? De tekstverwerker van FM verdient geen schoonheidsprijs en het valt om de drommel niet mee om een fatsoendelijke mail-merge te componeren binnen een database. Nou is het binnen de Office-suite erg eenvoudig om velden uit Excel of Access in een Word-brief op te nemen via Samenvoegen. Ik heb bij de presentatie van FM6 een demo gezien om op dezelfde eenvoudige manier velden uit FM in Word op te nemen. En de vraag is dus: Hoe? Dank voor de hulp. Harry Quote
0 Sanne Posted May 13, 2004 Posted May 13, 2004 (edited) Exporteer records uit FMP als het type "Merge", Harry. Je krijgt dan een .mer-bestand, wat je in MS Word als data-source-bestand kunt gebruiken om een mailing mee samen te stellen. Edited May 15, 2004 by Guest Quote
0 Rony Rabijns Posted May 13, 2004 Posted May 13, 2004 even terzijde : Op de Mac kan je een FM-database direct aanspreken vanuit Word. Quote
0 Maatwerk Posted May 14, 2004 Posted May 14, 2004 Vanuit een Pc kun je gebruik maken van VBscript. In Word kun je een macro maken om van daaruit filemaker aan te spreken. Quote
0 HarryR Posted May 15, 2004 Author Posted May 15, 2004 Iedereen bedankt voor de genomen moeite. Ik denk dat ik mijn vraag niet duidelijk genoeg gesteld heb. Hier volgt de uitgebreide vraag: Onder Windows wil ik in Word (2000) een brief maken die ik wil versturen naar mensen die ik in een Filemaker bestand heb staan. Ik doe het volgende: 1. Brief maken; 2. Extra / Afdruk samenvoegen; 3. Hoofddocument / Maken / Standaardbrieven; 4. Gegevensbestand / Gegevens ophalen / Gegevensbestand koppelen; 5. In het "Bestanden dialoog venster" zie ik bij Bestandstype: - Word-documenten - Webpagina's - (nog 6 keuzes: RTF, Tekst, Access, Excel, Query en dBase) - Alle bestanden 6. En hier mis ik dus FileMaker-bestanden, welke keuze ik wel in de demonstratie gezien heb. En de vraag is dus: hoe krijg ik die keuzemogelijkheid erbij in Word? Hartelijk dank, Harry Quote
0 HarryR Posted May 15, 2004 Author Posted May 15, 2004 De demonstratie van FileMaker 6, een paar jaar geleden, in het Spant in Bussum, door een vertegenwoordiger van FM. Quote
0 Rony Rabijns Posted May 15, 2004 Posted May 15, 2004 De demonstratie van FileMaker 6, een paar jaar geleden, in het Spant in Bussum, door een vertegenwoordiger van FM. Maar was dat niet een demo op Mac ? Quote
0 Sanne Posted May 15, 2004 Posted May 15, 2004 Ik krijg de indruk dat de gehele procedure vrij goed beschreven staat in deze pdf: http://www.usfca.edu/cit/training/pdf_files/Word2000MergeforWindows.pdf 't Is wellicht niet geheel exact op jouw situatie van toepassing, maar je kan er misschien wel een eindje mee komen? Kern van de toepassing lijkt mij dat je FileMaker als ODBC-source gaat aanmaken. Ik heb de indruk dat hoewel in de pdf sprake is van FMP4, er in dit opzicht in FMP6 niet al te veel veranderd is. Maar misschien dat iemand met meer ervaring met dit verhaal je wat verder kan helpen (of mij terecht kan wijzen). Of wellicht kun je mij, na het lezen van de pdf, vertellen dat dit toch ook niet was wat je zocht (want dan zoeken we gewoon weer verder ) Nou heb ik altijd begrepen dat het niet een feestje is, om met ODBC en Word en FileMaker te koppelen: op een demonstratie lijkt het natuurlijk allemaal soepel te verlopen, maar de werkelijkheid kan wel eens tegenvallen. Vandaar dat de export-als-.mer-methode bij mij - persoonlijk - altijd verreweg favoriet is geweest. Het creëert een prachtig datasource-bestand waar MS Word feilloos mee overweg kan. Maar ik begrijp je wens om de gegevens direct uit FileMaker te halen natuurlijk wel: als ik het op een demonstratie zou hebben gezien, dan zou ik het ook wel willen weten. Quote
0 olafdejager Posted May 17, 2004 Posted May 17, 2004 Zou het niet gewoon handiger zijn om over te stappen op een mac? Quote
0 miltenb Posted May 19, 2004 Posted May 19, 2004 Maar een simpele macro schrijven in je sjabloon. Dit kan zelf met de automatische opname functie. Je kunt nu 2 dingen doen: vaste export plaats definieren en die automatisch inlezen in je word doc . Dialoog venstertje laten tonen voor bestand selectie in je word-sjabloon. Denk wel aan pc en mac afhankelijke bestandspaden (en nog andere dingen) Quote
0 HJK Posted April 9, 2005 Posted April 9, 2005 Maar een simpele macro schrijven in je sjabloon. Dit kan zelf met de automatische opname functie. Je kunt nu 2 dingen doen: vaste export plaats definieren en die automatisch inlezen in je word doc . Dialoog venstertje laten tonen voor bestand selectie in je word-sjabloon. Denk wel aan pc en mac afhankelijke bestandspaden (en nog andere dingen) Graag zou ik hier even op verder willen borduren. Ik heb dus inderdaad een merge-file geexporteerd (dit gaat automatisch en op een vaste plaats) Hoe kan ik er nu voor zorgen dat ik Word aanschop (vanuit Filemaker) sjabloon opent en dit merge bestand inleest?? Iemand zoiets al eens gedaan? Quote
0 Wim Bongertman Posted April 9, 2005 Posted April 9, 2005 Zou het niet gewoon handiger zijn om over te stappen op een mac? Wedden dat hieruit weer problemen ontstaan die dan weer kunnen worden opgelost met de zin: "Zou het niet gewoon handiger zijn om over te stappen op een PC?" Quote
0 Wim Bongertman Posted April 9, 2005 Posted April 9, 2005 De oplossing van Sanne met een *.MER bestand is zo gek nog niet. Het is simpel en werkt goed. Het *.MER bestand is snel aangepast als er data veranderen of worden toegevoegd. Dat zou ik maar eens proberen, ik heb het zelf al vaak gedaan. Quote
0 Mark Posted April 12, 2005 Posted April 12, 2005 Ik denk dat DDE de mooiste oplossing is. Ik gebruik het regelmatig en wel op de volgende manier: 1. data als .MER exporteren 2. Word-sjabloon openen 3. VB-script starten d.m.v. DDE 4. Klaar! Quote
0 HJK Posted April 12, 2005 Posted April 12, 2005 Hoi Mark, Open je dan het wordsjabloon automatisch vanuit Filemaker? Hoe ziet zo'n VBscript er dan uit? Quote
0 Mark Posted April 12, 2005 Posted April 12, 2005 Hallo HJK, Ik open een Wordsjabloon d.m.v. de File Plug-in (Troi). Je kunt ook de scriptstap "Send Message" ( Hieronder een voorbeeld VBscript (de scriptstappen dienen tussen brackets te staan): [MailMergeOpenDataSource .Name = "Path\Mergefile.mer"] [MailMergeViewData] Stel "Send DDE Execute" als volgt in: Service Name: winword Topic: system Commands: je VBscript Belangrijk is dat Word geopend is voordat je er een VBscript naar toe stuurt. De Wordbasic handleiding kun je downloaden op http://www.angelfire.com/biz/rhaminisys/binaries/wrdbasic.exe. Veel succes... Quote
0 HJK Posted April 12, 2005 Posted April 12, 2005 oke, dank je werkt bovenstaande ook op een MAC? Quote
0 Mark Posted April 13, 2005 Posted April 13, 2005 Ik ben niet echt thuis op een MAC, maar er staat mij wel iets van bij dat het mogelijk is. Misschien dat er mede-FileMakers zijn die hier meer over weten. Meer informatie over DDE kun je vinden op http://www.angelfire.com/biz/rhaminisys/ of op de site van Microsoft. Quote
0 WJ Posted April 14, 2005 Posted April 14, 2005 Hallo, Microsoft Office 2003 kan XML verwerken dus als het goed is kan je via een export met een xslt stylesheet direct een word document creeren. Groet, WJ Quote
0 terstege Posted May 20, 2005 Posted May 20, 2005 De methode beschreven door Marc kan ook werken op een mac. Je roept Word dan gewoon aan met een applescript, waarin je de VB-scriptstappen opneemt door "do visual basic". Quote
Question
HarryR
Beste allemaal,
Zou iemand mij kunnen helpen met het volgende FileMaker of Word probleem?
De tekstverwerker van FM verdient geen schoonheidsprijs
en het valt om
de drommel niet mee om een fatsoendelijke mail-merge te componeren binnen
een database. Nou is het binnen de Office-suite erg eenvoudig om velden uit
Excel of Access in een Word-brief op te nemen via Samenvoegen. Ik heb bij de
presentatie van FM6 een demo gezien om op dezelfde eenvoudige manier velden
uit FM in Word op te nemen. En de vraag is dus: Hoe?
Dank voor de hulp. Harry
21 answers to this question
Recommended Posts