Jump to content
  • 0

Exact search

ferry

Question

Posted

Hallo iedereen,

Ik ben nou al een tijdje bezig met een zoekfunctie die exact moet kloppen.

Ik heb een veld met achternaam en nou zou ik graag willen dat iemand een record kan vinden op achternaam maar hoe kan ik ervoor zorgen dat alle letters precies moeten kloppen voordat diegene kan zoeken?

kan dit met CDML?

Alvast bedankt

16 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

ferry,

Vraag via een CDML-form de Naam op,

als je dat form bevestigt, laat je een script starten in je database (via de tag -Script) dat je veld Naam in je form concateneert met een gelijkheidsteken ("=" & veldI)

In je script stel je dus de zoekcriteria in met het geconcateneerde veld, maw Achternaam = "=" & Naam.

Op die manier vind je enkel die achternamen die precies gelijk zijn aan de gegeven input.

• 0
Posted

Ferry,

In je zoekscherm kun je hiervoor een verborgen code opnemen. Dit zal dan voorafgaan aan je veld. Op die manier zorg je ervoor dat alleen exacte waarden worden gevonden.

Enter Search:  

Mijn advies is om zo min mogelijk scripts te gebruiken in een webschil aangezien dit de kans op fouten vergroot en eventeel zelf zal falen in het geval dat er twee gebruikers zijn die exact (==) op hetzelfde moment dit script aanroepen. Bovendien is het meestal niet nodig om een script te gebruiken.

• 0
Posted

heel misschien nog 1 klein dingetje nou jah klein voor jullie misschien maar ik kom er niet uit

ik wil dus ook nog een aparte textvak maar dan ook met voornaam

in database zijn er 2 aparte velden voornaam en achternaam

dus zou ik graag willen dat er nog een textvak bij komt ie ook zo precies zoekt..

ik heb al op internet gezocht maar kwam niks tegen met een AND functie ofzo

weten jullie het misschien?

bedankt alvast

• 0
Posted

ik wil dus ook nog een aparte textvak maar dan ook met voornaam

in database zijn er 2 aparte velden voornaam en achternaam

dus zou ik graag willen dat er nog een textvak bij komt ie ook zo precies zoekt..

maak in je database een extra veld dat voornaam en achternaam samenvoegt, en zoek daarop.

• 0
Posted

is het niet mogelijk in CDML? dat doe ik liever dan de database zelf aanpassen aangezien het niet mijn eigen db is maar van stagebedrijf waar ik zit

• 0
Posted

ja dat is precies wat ik bedoel

alleen het werkt niet jammergenoeg..

Achternaam moet kloppen anders krijg ik error maar bij Voornaam kan ik invullen wat ik wil dat maakt niks uit dus als voornaam niet klopt moet ik ook error krijgen

• 0
Posted
ja dat is precies wat ik bedoel

alleen het werkt niet jammergenoeg..

Probeer de volgorde eens om te draaien. Eerst voornaam, dan "-lop" en dan achternaam.

Wouter.

• 0
Posted

oh de veldnaam van voornaam was veranderd van naam dus daarom pakte hij hem natuurlijk niet..

stomstomstom :oops:

Maar bedankt voor jullie hulp en tijd!

Ferry

ps:

de goede code was de code van Wouter met de -lop functie erin

• 0
Posted

nee niet zo degene die filemaker zelf beheerd had vanmorgen velden aangepast maar niet gemeld dat er namen veranderd waren dus ik dacht nog aan de veldnaam waar ik vorige week mee bezig was.. (efficient werken :P)

maar nu werkt het