Jump to content
  • 0

Wat een provider. Help

Rob532

Question

Posted

Ik heb sinds vorige week de Filemaker developer Licensie. Ben iets aan het maken en kan dan support krijgen op het gebied van gebruikersgemak en layout van een tweetal vrienden.

Ik heb server geinstalleerd en na enige tijd (poorten opengezet) had ik het aan de gang. Men kon inloggen op mijn server. (gewoon mijn PC). Totdat de firma Telenet kwam met het verhaal dat omwille van het gebruik van een tweetal wifi boosters, ik een ander modem zou moeten hebben. OK. Telenet is geweest en heeft het modem vervangen door een nieuwer model. En nu kan men dus geen verbinding meer maken. Men opperde bij Telenet dat ik beter een vast IP adres kon nemen. Dat hebben ze voor me ingesteld, maar geen verbinding. Men heeft nog een installateur langs gestuurd maar die snapt het ook al niet. Ik heb op advies van telenet de poorten inmiddels tig keer gewijzigd, maar er gebeurt niets.

Is het misschien een idee om server opnieuw te installeren mu dat nieuwe modem er is?  Moet ik dan de "oude" server verwijderen en hoe doe ik dat precies op een MAC?

Of is er iemand met veel meer parate kennis van zaken dan Telent die me de hint kan geven. Ben hier al 3 dagen mee bezig, Uuuuuuren aan de telefoon met Telenet, veel tegenstrijdige antwoorden verder, maar nog steeds geen verbinding. 

Wie is het licht in de duisternis?

Rob

2 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ben geen expert op dit gebied, dus ik denk niet dat ik je veel verder kan helpen.

Maar heb je geprobeerd om lokaal vanaf een andere Mac/PC in te loggen op je FileMaker database? Dan weet je in ieder geval zeker dat daar het probleem niet zit.

Gewoonlijk zou ik op een modem een port forward instellen naar de Mac op poort 5003 (de FileMaker-poort). Dat zou voldoende moeten zijn.

• 0
Posted

Er zijn heel wat oorzaken waardoor dit mis kan gaan. Ik loop hier wat mogelijkheden langs.

Ik neem aan dat je de FileMaker server (FMS) via je interne netwerk gewoon kunt bereiken en bestanden kunt openen. Eventueel via FileMaker Go op je telefoon.

Je provider moet het binnenkomende verkeer over de betreffende poort bij jou afleveren.

Een steeds vaker voorkomend probleem daarbij is wanneer de provider gebruik maakt van CGNAT. Dit vanwege het steeds nijpender tekort aan IPv4 adressen.

Wanneer je beschikt over een vast IPv4 adres is de kans daarop niet zo groot. Je kunt dat eventueel testen via een site als b.v. watismijnipadres.nl. Geeft die site je alleen een IPv6 adres dan gebruikt je provider CGNAT.

Je moet dan contact met ze opnemen om dat uit te laten schakelen. De meeste providers zijn daartoe wel bereid.

Via watismijnipadres.nl weet je jouw (WAN) IPv4 adres. Is dat wel het adres waarmee men contact met jouw server maakt? Of probeert men te verbinden op naam (FQDN)? In dat laatste geval moet die naam wel verwijzen naar jouw WAN-IP.
Je kunt dit eventueel eerst omzeilen door alleen met IP-adres verbinding te zoeken.

Het volgende obstakel is dan het modem. Deze moet het binnenkomende verkeer via jouw interne netwerk doorgeven aan de juiste computer.
Daarvoor moet het modem die computer 'kennen'. Dat doe je door de computer via DHCP een ip-nummer aan het modem te laten vragen. DHCP moet dan ingeschakeld zijn op het modem én de computer moet DHCP gebruiken voor zijn verbinding met het modem. Dat laatste kun je in de systeeminstellingen onder netwerk controleren. Je zult daar tevens het ip-nummer zien dat de computer heeft gekregen.

Je kunt via de admin console van FMS controleren of de FileMaker server datzelfde ip-nummer heeft. Heel af en toe wil dat wel eens verschillen, speciaal wanneer de computer zelf een ander ip-nummer heeft gekregen. Het nummer waarnaar FMS luistert verandert dan niet altijd mee. Simpelweg een herstart van de computer lost een dergelijk probleem op.

Dan de firewall op je server. Die moet uiteraard al het verkeer over poort 5003 voor FileMaker toestaan. Het makkelijkste is om deze eventueel tijdelijk even uit te zetten.

Dan komen we toe aan het port forwarding van je modem. Daar lijk je al verschillende instellingen geprobeerd te hebben welke geen resultaat hadden.

Je kunt testen of inderdaad hier het probleem zit door even wat anders in te stellen: De-Militarized Zone DMZ. Wanneer het modem over deze functie beschikt kun je dat aanzetten waarbij je als ip-nummer het ip-nummer van je server opgeeft. Wanneer de verbinding nu wel lukt is er een probleem met het port forwarding van het modem.

Zonder verdere info over merk en type modem weet ik niet hoe je dat zou kunnen instellen. Wellicht dat het in jouw modem niet eens zo genoemd wordt maar onder het kopje 'applications' of 'gaming' valt.

Kijk eerst maar even of bovenstaande je iets verder kan helpen. Zelf test ik dergelijke problematiek uit met mijn telefoon waarbij ik wifi heb uitgezet zodat de verbinding van buitenaf wordt gemaakt.