Jump to content
  • 0

"Wilt u hiervoor autorisatie verlenen ?"

VWin

Question

Posted

Hallo,

Ik werd enkele dagen gelden geconfronteerd met iets heel bizar en volledig nieuw voor me.

Reeds jaren installeer ik regelmatig een nieuwe versie van mijn  multifile toepassing (= een set meerdere .fmp12-bestanden en dus geen meerdere tabellen in één bestand) bij klanten ( waarna uiteraard ook een datatransfertsessie wordt uitgevoerd).

De laatste keer werd de gebruiker  (ook een Windows 10 en een fmp 19.6.3) constant uitgenodigd  -bij het switchen tussen de diverse gerelateerde bestanden - om een autorisatie te geven  (zie screenshot 1). Hij werkte  met een wachtwoord gekoppeld aan Privileges 1. (zie screenshot 2 en 3) 

Hetzelfde probleem deed zich echter ook voor  indien er opgestart werd met het "hoogste wachtwoord"... I

Kan de oorzaak te zoeken zijn in het feit dat enkel weken tevoren  mijn toepassing ook werd opgestart  als toeapssing "in the cloud" ( als proef) op een externe server ?

In de vorige twintig jaar werd ik nog nooit met dit fenomeen geconfronteerd !

Ik heb dan maar  ( een 7-tal uiterst frequent gebruikte deelbestanden)  in Bestand >> Beheer >> beveiliging >> geavanceerde instellingen >> Bestandstoegang: 

de optie "volledige toegangsprivileges vereist om verwijzingen naar dit bestand te kunnen gebruiken vereist" ... AFGEVINKT ! zie screenshot 4) 

Vraag 1 : waarom - nu plots- die terugkerende vraagstelling ?

Vraag2: is mijn ingreep een juiste beslissing of zo niet :HOE los ik dit op ?

1 autorisatie.jpg

2 privilege 1.jpg

3 uitgebreide privil ... .jpg

4 Bestandstoegang volledige autor ....jpg

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Deze beveiliging is bij een eerdere versie van FMP ingevoerd omdat er een enorm veiligheidslek bleek te bestaan. Het was voor gebruikers met beperkte rechten nsmelijk mogelijk om een database te openen met volledige toegang.

Door nu dat vinkje bij de uitgebreide privileges uit te zetten zet je de beveiliging hiertegen ook uit. Niet handig dus.

Beter is om het vinkje aan te zetten en dan de autorisaties zoals in je eerste schermafdruk door te voeren. Bij een multi-bestand database kan dit even wat werk zijn omdat een bestand voor ieder ander bestand dat toegang wil geautoriseerd moet zijn. In het ergste geval zijn dat n! autorisaties met n het aantal aparte bestanden.

Je kunt er ook voor kiezen om alleen bij bestanden met gevoelige gegevens deze beveiliging aan te zetten.

• 0
Posted
2 uren geleden, Banach zei:

Beter is om het vinkje aan te zetten en dan de autorisaties zoals in je eerste schermafdruk door te voeren. Bij een multi-bestand database kan dit even wat werk zijn omdat een bestand voor ieder ander bestand dat toegang wil geautoriseerd moet zijn. In het ergste geval zijn dat n! autorisaties met n het aantal aparte bestanden.

Je kunt er ook voor kiezen om alleen bij bestanden met gevoelige gegevens deze beveiliging aan te zetten.

- In mijn eigen database is er- in al die jaren-  nooit sprake geweest van dergelijke waarschuwing  én dit werd me ook tot voor deze laatste installatie nog  nooit door andere gebruikers gemeld !

- Ik heb inderdaad eerst in "n"-aantal bestanden, na inloggen met het HOOGSTE wachtwoord, constant die waarschuwingen telkenmale (ik durf niet zeggen hoeveel maal ...) plichtsbewust uitgevoerd... 
en TOCH kwam na een heropstart (zelfs met het hoogste wachtwoord) die waarschuwing telkens weer terug. frustrerend...

Daarom mijn ultiem wapenfeit met de voorlopige beslissing  (om het toch "werkbaar" te houden) om een en ander UIT te vinken.

Heeft het niet iets te maken met het feit elk bestand een eigen (intern, onzichtbaar) ID-nummer krijgt ? En dat in dit geval, om een nog onbekend reden, die nummering in de war werd gebracht ?