Jump to content

Petitie voor snellere berekeningen (nog maar enkele stemmen nodig)

Recommended Posts

Posted

In FileMakerMagazin nr 5 van 2025 heeft HOnza Koudelka een oproep geplaatst om in de FM-Community te stemmen op zijn verbeteringsvoorstel om de calculatie-engine van FileMaker te versnellen. Voor FMM heb je een abonnement nodig én het artikel is in het Duits. Met zijn toestemming plaats ik dat artikel hier in het Nederlands vertaald:

HOnza Koudelka:
"De ingebouwde calculatie-engine van FileMaker is in vergelijking met andere programmeertalen drastisch traag. Een initiatief in de Claris-community strijdt daarom al jaren voor een aanzienlijk krachtigere engine, waarvan alle gebruikers zonder enige codeaanpassing onmiddellijk zouden profiteren. 

De achtergrond: FileMaker-gebruikers kunnen wensen en verbeteringsvoorstellen indienen bij Claris. Claris geeft prioriteit aan de meest genoemde wensen en werkt eraan om deze te implementeren. Het is dus belangrijk dat de ideeën in de lijst met meest genoemde voorstellen terechtkomen, waarvoor de steun van andere gebruikers doorslaggevend is. 

Op dit moment ontbreekt er nog maar een kleine stap om het initiatief voor snellere berekeningen tot nummer één van alle Claris Community-ideeën te kiezen. Mijn oproep aan de lezers van FileMaker Magazine luidt daarom: Wilt u een van de 275 stemmen zijn waarmee we dit doel kunnen bereiken? 

Ik heb mijn voorstel al in 2021 ingediend op https://24usw.com/fastcalc, nadat ik had ontdekt dat JavaScript meer dan 1.000 keer sneller was dan de FileMaker-calculatie-engine bij het vinden van priemgetallen. Drie jaar lang gebeurde er niets, dus startte ik in januari 2024 mijn initiatief '24 (https://24usw.com/i24) om het onderwerp onder de aandacht te brengen en de zaak in gang te zetten. 

Ter illustratie heb ik twee referentieberekeningen gemaakt, één voor numerieke en één voor stringbewerkingen – en daarbij functies gecombineerd die naar mijn mening tot de meest gebruikte functies in echte oplossingen behoren. 

Deze heb ik vergeleken in FileMaker, PHP, Python en JavaScript. Verrassend genoeg was Python in wiskunde ongeveer even traag als FileMaker, terwijl JavaScript in wiskunde 230 keer en bij tekstbewerkingen 34 keer sneller was. Image_1.thumb.jpg.b7f63b963a610b7542cf790017513ccf.jpg

Het doel 

Daarop heb ik mezelf een ambitieus doel gesteld: de FileMaker-calculatie-engine minstens 24 keer sneller maken. FileMaker zou dan nog steeds ongeveer een tiende van de snelheid van JavaScript hebben, maar ik ben ervan overtuigd dat dit doel realistisch en haalbaar is. Image_2.png.55b366d62ac0760b987108da59cb872f.png

Sindsdien heeft mijn idee de 4e plaats bereikt van alle tot nu toe ingediende ideeën (van in totaal 3.536) en is het al nummer één in de categorie “Prestaties”. Er ontbreken nog maar iets minder dan driehonderd stemmen om helemaal bovenaan te komen – een doel dat ik graag voor het einde van het jaar zou willen bereiken. 

De boodschap is simpel: als de calculatie-engine aanzienlijk sneller wordt, profiteren alle FileMaker-gebruikers daar onmiddellijk van, zonder dat er ook maar één regel code hoeft te worden gewijzigd. Hoe meer stemmen er binnenkomen, hoe duidelijker het signaal aan Claris is en hoe waarschijnlijker een herziening van de calculatie-engine wordt. 

De eerste successen zijn al zichtbaar: in FileMaker 2025 is de JSON-verwerking aanzienlijk sneller geworden. Uit mijn tests is gebleken dat het doorlopen van een tweedimensionale JSON met 5.000 knooppunten 28 keer sneller is dan in FileMaker 2024 – met exact dezelfde code (https://24usw.com/fm2025). 

Dat is een geweldig begin, maar slechts de eerste stap. Iedereen die dit onderwerp belangrijk vindt, kan helpen om het initiatief nu tot een goed einde te brengen. 

Zo werkt de stemming 
* Ga naar de ideeënpagina: https://24usw.com/fastcalc 
* Log in met je Claris-communityaccount (of registreer je eerst gratis als je nog geen account hebt ) 
* Klik op de duim omhoog-knop 

Hartelijk dank voor elke stem die al is binnengekomen. En spreek gerust vrienden of collega's aan die nog niet hebben gestemd, want elke stem telt! 

Laten we laten zien hoe sterk en verenigd we als community zijn!"

Posted (edited)

Snellere verwerking van berekeningen. Wat valt daar eigenlijk onder? In bovenstaand betoog lijkt dit zich toe te spitsen op de verwerking van JSON. Mijn interesse heeft dat nauwelijks.

Veel belangrijker vind ik het wanneer je in FM veel sneller een gerelationeerde set records, verder dan één gerelateerde tabel weg, kunt bepalen. Dit gaat in FM tergend langzaam wanneer er account-restricties op de gerelateerde records zijn en levert in veel gevallen geen praktisch werkbare oplossing.

Heeft dit wat te maken met die calculatie-engine, of is dit iets heel anders?

Edited by Banach
Posted

De calculatie-engine doet van alles en en nog wat. HOnza heeft hier JSON genoemd, omdat daar toevallig heel recentelijk verbeteringen zijn doorgevoerd. Maar zijn pleidooi gaat ook over recursiviteit en bijvoorbeeld de while-functie.

Wellicht heb je zijn link gevolgd naar https://community.claris.com/en/s/idea/0873w000001QAwcAAG/detail (link naar ideeënpagina) en daar kan je een ander voorbeeld zien: het bepalen van zoveel mogelijk priemgetallen met een recursieve functie. (zie ook: dit oude topic uit 2018)

Een ander voorbeeld waar een snellere calculatie-engine wenselijk is, is bij conditional formatting in een lijst of meerdere portals op een lay-out, die wordt bij veel records gemakkelijk traag op een manier zoals bij het deeplinken uit jouw voorbeeld.

In sommige gevallen zal de hoeveelheid  data i.c.m. de hoeveelheid clients eveneens invloed hebben, maar ook dan helpt het als berekeningen sneller worden uitgevoerd