Ga naar inhoud

Nieuwsgroepen Filemaker


Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik zocht een Nederlandstalige nieuwsgroep over Filemaker maar kon niets vinden. Natuurlijk is een forum ook een manier om kennis met elkaar uit te wisselen, maar een nieuwsgroep geef ik toch de voorkeur aan. Het is natuurlijk maar wat je gewend bent.

 

Nou is er een goed lopende nieuwsgroep comp.databases.filemaker maar die is Engelstalig. Weet iemand een Nederlandstalige nieuwsgroep voor Filemaker?

 

Zijn er meer mensen die b.v. een nieuwsgroep nl.comp.database.filemaker een goed idee vinden?

 

Bij voldoende belangstelling wil ik me best verdiepen in het oprichten ervan.

Er is een stemming voor nodig en je hebt gem. toch wel zo'n 70 voorstemmers nodig om een groep door te laten gaan.

 

B.v.d. voor de reactie.

 

Robbedoes.

Link naar reactie
Natuurlijk is een forum ook een manier om kennis met elkaar uit te wisselen, maar een nieuwsgroep geef ik toch de voorkeur aan.

Nieuwsgierig naar je argumenten hiervoor! Wat heeft de nieuwsgroep dat het forum niet kan bieden?

 

Buiten dat ik het met een newsreader pretiger communiceren vind, kun je ook met google makkelijker zoeken en de oude discussies in zijn geheel goed volgen. Een voorbeeld hiervan is: http://groups.google.nl/groups?threadm=38f435e9.6700761%40tjalsma.nl

In je newsreader ziet het er geheel anders uit, overigens. Tevens zijn de berichten in 'Plain text' gepost en is als je veel leest veel lekkerder. Helaas zijn nieuwsgroepen, hoewel zo al heel oud in het bestaan zijn, niet echt bij een groot publiek bekend. Voor het opricghten van een groep in de nl.* tak moeten een aantal richtlijnen gevolgd worden een een ervan is dat bij een stemming er 50 stemmen meer voor dan tegen zijn. Belangstellingspeiling noemen ze dat.

 

Robbedoes.

Link naar reactie

Nieuwsgroepen zijn uitgelezen plaatsen voor mailaddress capture.... 8O

 

Daar zijn middelen voor. Zo gebruik ik een fictief e-mail adres maar een geldig reply-to adres zodat men mij toch prive kan bereiken. Ik krijg ook vrijwel geen spam op mijn adres dat ik in NG's gebruik maar wel op de adressen die ik in Forums gebruikt heb. Ik gebruik voor elk middel een apart adres, maar post wel altijd onder een en de zelfde naam.

 

Robbedoes.

Link naar reactie

Buiten een hoop pogingen om cookies te sturen zie ik nog altijd geen meerwaarde tov bv dit forum...

 

Je geeft argumenten die op jezelf van toepassing zijn....

 

...het feit dat enkele 'bekende' namen verschijnen na je oproep is voor mij nog geen aanleiding....

 

(...) en als je veel leest

 

da zal wel...alle antwoorden worden herhaald in een nieuwe reactie... :roll:

 

En geen mogelijkheid tot het effe snel tonen van bestandjes, kan soms veel sneller tot een oplossing voeren.....

 

Wat niet wegneemt dat ik je succes wens met je poging....

Link naar reactie

Robbedoes, houdt ons hier vooral op de hoogte van je vorderingen om een Nederlandstalige FileMaker nieuwsgroep op te zetten.

 

Ikzelf zal niet een van je belangstellenden zijn: als een plek om FileMaker-kennis in het Nederlands uit te wisselen vind ik Clarify.net een prima plek.

• Dit forum heeft ook een zoek-functie.

• En op een forum krijg je ook een discussie als één draad bij elkaar.

• Op elke plek in de wereld waar ik toegang heb tot een webbrowser, heb ik toegang tot dit forum.

 

Verder zal ik zo vrij zijn - zodra ik mijn nieuwsbrowser weer eens onder het stof vandaan heb gehaald - om in het draadje op comp.databases.filemaker te posten dat er een Nederlandstalig FileMaker Forum bestaat.

(Of kan een van de gewaarde posters hier dit even doen?)

Ik heb de indruk dat er nog wat aan de bekendheid van Clarify.net gedaan kan worden ... :!:

 

En mocht het niet lukken met de nieuwsgroep: dan ben je hier van harte welkom ;)

Link naar reactie
Ik dacht altijd dat een full-featured php-forum een enorme evolutie was van iets wat ooit als nieuwsgroep begonnen was. Ik bedoel, we hebben nu een supersnelle, comfortabele, van alle gemakken voorziene Mercedes, waarom zou je dezelfde reis per ossenkar willen afleggen? :?:

Omdat mensen die nog steeds (of weer opnieuw) de ossenkar gebruiken merken dat zij veel sneller vooruit komen dat die super mercedes. :wink:

 

Ik vind het prima wat jullie hier doen, hoor, maar het kost een heel stuk meer moeite om dezelfde tekst over te brengen. Als je dat de makkelijk en dus snelheid gewend bent merk je dat pas op. En daarbij vind ik het een min-puntje dat als de server (of het forum) er niet meer is ook alle info weg is. Voor de rest alle lof over jullie Forum, hoor.

 

Mocht ik na de vakantie periode toch nog besluiten om een nieuwsgroepvoorstel te maken hoop ik dat ik dat ook hier mag melden (en dat het voorstel gesteund wordt, natuurlijk. :D:D ).

 

Groetjes,

Robbedoes.

Link naar reactie
  • 2 weken later...
Mocht ik (...) besluiten om een nieuwsgroepvoorstel te maken hoop ik dat ik dat ook hier mag melden (en dat het voorstel gesteund wordt, natuurlijk. :D:D ).

Hoe meer mensen in het Nederlands over FileMaker praten, hoe meer ik dat zal toejuigen. Maar ik heb in een vorige posting duidelijk gemaakt dat (voor mij) dit webforum die rol al zeer adequaat vervuld >.

 

Dus hoop ik dat je het me niet kwalijk zal nemen dat ik in het nieuwsgroep-voorstel toch zal wijzen op het bestaan van een Nederlandstalig webforum :D

 

 

Link naar reactie

Twee bedenkingen in verband met de vraag om een Nederlandstalige FileMaker-nieuwsgroep:

1) Zelden in mijn leven ben ik zo weinig overtuigd geweest door de aangedragen argumenten "pro". Normaal zou ik zeggen: "I'm not impressed", maar dat ben ik nu wél, maar niet in de zin die Robbedoes zou verwachten.

2) Eens te meer moet ik onze Dr. Flash overschot van gelijk geven.

 

Conclusie, maar dat weet ik al vele tientallen jaren: "Je kan de mensen niet dwingen gelukkig te zijn". De Romeinen zeiden ook al: Divide et impera ("Verdeel en heers!"). Het zou jammer zijn wat nu gebald en geconcentreerd in dit schitterend forum zit, te verdelen over twee media. Buiten een interessante blik op hoe we ons vroeger moesten behelpen, zie ik echt geen voordeel!

Link naar reactie
  • 3 weken later...
Mocht ik (...) besluiten om een nieuwsgroepvoorstel te maken hoop ik dat ik dat ook hier mag melden (en dat het voorstel gesteund wordt, natuurlijk. :D:D ).

Hoe meer mensen in het Nederlands over FileMaker praten, hoe meer ik dat zal toejuigen. Maar ik heb in een vorige posting duidelijk gemaakt dat (voor mij) dit webforum die rol al zeer adequaat vervuld >.

 

Dus hoop ik dat je het me niet kwalijk zal nemen dat ik in het nieuwsgroep-voorstel toch zal wijzen op het bestaan van een Nederlandstalig webforum :D

 

 

Mijn insteek is ook juist het verbreden van de mogelijkheden om over FileMaker in het Nederlands te praten en wel op de manier zoals mensen als ik gewend zijn. Het is dus helemaal niet de bedoeling om dit forum te ondermijnen, zoals ik uit de reacties proef. Ik vind het jammer als dit zo opgevat wordt. Verdeel en heers is niet op zijn plaats, verbreed en versterk echter wel. Maar ik begrijp dat het moeilijk is om vanuit het oogpunt van een ander te kijken als je zelf ergens veel energie in steekt.

 

Ik zal overigens dit forum ook wel noemen in het voorstel en verder hier geen oproepen plaatsen. Ik hoop dat de mensen die dit forum het beste oplossing vinden dit niet als reden gebruiken om een andere methode geen kans te gunnen. De grens om een newsgroep aan te maken is normaal al erg hoog en elke hulp is welkom.

 

Bedankt voor jullie input, dusver.

Robbedoes.

Link naar reactie
Ik hoop dat de mensen die dit forum het beste oplossing vinden dit niet als reden gebruiken om een andere methode geen kans te gunnen.

 

Ik blijf toch met de vraag zitten :

Waarom zou je iets gelijkaardigs opstarten ?

De kans dat je dezelfde vragen krijgt met dezelfde oplossingen is zéér groot. Je kan toch beter verwijzen naar Clarify.net ?

Jij noemt een nieuwe nieuwsgroep oprichten verbreden .... :roll: Ik noem dat afkalven.

Het enkel en alleen oprichten omdat je graag met nieuwsgroepen werkt, is geen valabele reden.

 

Om even een vergelijking te maken :

Als je ziet, hoort en ervaart dat je wagen in een bepaalde merkgarage goed hersteld wordt, ga je toch ook je wagen niet binnenbrengen bij een nieuw opgerichte garage, die je van haar noch pluim kent, waarvan je niet weet welke merk ze gaat verdelen, of ze servicemensen hebben, ... in de hoop dat je daar dezelfde kwaliteit en dienstverlening gaat krijgen ...

 

En dan de bereikbaarheid voor de buitenwereld :

doe maar eens een zoek in bvb Google op "filemaker forum" en "filemaker nieuwsgroep" ? In het eerste geval vind je wat je zocht nl Clarify.net. In het tweede geval echter ... vind ik geen FM-nieuwsgroepen maar wel een oproep van jou om een nieuwsgroep op te richten ...

 

En voor alle duidelijkheid : ik ben niet tegen de oprichting van een nieuwsgroep gezien mijn energie die ik in Clarify stop. Laat dat duidelijk zijn.

 

Ik wens je veel sterkte, maar ik blijf zo mijn bedenkingen hebben ...

Link naar reactie

Hoewel ik zelf in de nieuwgroepen voorstander ben van alleen dit Forum moet ik Robbedoes toch het voordeel van de twijfel geven. Een nieuwgroep heeft meer contact mogelijkheden. Je komt hier pas terecht na veel zoeken en doorzetten. (daarna ben je verkocht door de vakkundige hulp). De opmeking van Sanne is dan ook erg belangrijk (bekendheid van dit Forum). Op de een of andere manier moet men meer aan de weg timmeren voor Filemaker en deze ontmoetings plaats in de nieuwsgroepen.

Link naar reactie
Je komt hier pas terecht na veel zoeken en doorzetten.

Nog ideeën over hoe dat kan verbeteren?

 

Als je een google doet op "filemaker forum", dan staat Clarify.net behoorlijk bovenaan (als je een google doet op "filemaker sanne" of "filemaker rony" is Clarify.net zelfs de bovenste :D en als je een google doet op "filemaker pjotter" is Clarify.net de enigste :D ).

 

___________________________________________

aangepast door Gast
Link naar reactie
De opmeking van Sanne is dan ook erg belangrijk (bekendheid van dit Forum). Op de een of andere manier moet men meer aan de weg timmeren voor Filemaker en deze ontmoetings plaats in de nieuwsgroepen.

 

Iedereen dit ooit geholpen werd, zou verplicht moeten worden om op haar website het Clarify-logo op te nemen, of in de signature van haar emails te verwijzen naar Clarify.net :lol:

logo_Clarify.gif.e71dd1aeba264c91706cd5324c1c2c33.gif

Link naar reactie

Mede door Robbedoes heb ik me weer begeven in de wondere wereld van de nieuwsgroepen en waar mogelijk geef ik wel de Clarify.net-tip door. Ik denk dat Clarify.net nog steeds erg gebaat is bij groei en meer diversiteit, dus hoe meer mensen hier komen, hoe beter het zal gaan werken.

 

Tegelijkertijd zie ik hoe in nieuwsgroepen een ander soort contact gelegd wordt dan een forum. Ik zie dat de antwoorden die ik daar op FileMaker-vragen zie, soms de plank misslaan of qua niveau totaal niet aansluiten op de vraagsteller. Ik zie dat contacten veel vrijblijvender zijn en heel soms ronduit vervelend. Ik zie ook dat er een ruime hoeveelheid Nederlandstalige FileMaker-experts zijn, die via een nieuwsgroep hele goede oplossingen aanbieden. En soms zijn de oplossingen extra bizar omdat ze onconventioneel zijn (en dat vind ikzelf de leukste, hoor!).

Ik zie hoe in nieuwsgroepen de toon vaak veel directer maar ook veel meer kort-af is.

 

Ik zie dus vooral een verschil in de manier waarop nieuwsgroepen werken en de manier waarop dit forum werkt.

 

Ik ben nog steeds een voorstander van krachten bundelen in plaats van krachten verspreiden. Maar ik zie ook hoe voor sommige mensen een medium als een forum niet werkt, en blijkbaar een medium als een nieuwsgroep wel.

Link naar reactie

Klopt helemaal , met name in de nieuwsgroepen zit men door het quote soms een compeet verkeerde richting uit te sturen en is men soms erg snel op de tenen getrapt. In dit Forum is dat gelukkig niet zo. Nadeel en voordeel is van een Forum dat het vaak in een kleine kring draait en de nieuwgroep vaak algemerer (nadeel bij nieuwsgroepen dus onpersoonlijker) . Wat google betreft men zoekt vaak niet op clarify forum of clarify nieuwsgroepen. Men zoekt vaak een antwoord als beginner voor een filemaker probleem. Clarify is nu niet direkt duidelijk herkenbaar als filemaker forum. Zoek maar eens op filemaker in google en kijk dan eens wanneer de dit forum tegen kom :-(

Link naar reactie
Nadeel en voordeel is van een Forum dat het vaak in een kleine kring draait en de nieuwgroep vaak algemerer (nadeel bij nieuwsgroepen dus onpersoonlijker).

Ik zie inderdaad dat dit forum door een zeer smalle basis gedragen wordt. Ik loop na te denken over hoe die basis verbreed zou kunnen worden. Ik denk dat hoe meer postende bezoekers Clarify.net trekt, hoe meer kans er is voor een verbreding van de basis. Meer bekendheid zou dan zeker helpen. Meer mensen tot posten stimuleren, ik zou niet weten hoe we dat kunnen bereiken.

 

Misschien moet ik eens wat vaker mijn grote mond houden, zodat andere mensen ook eens wat kunnen antwoorden :D

 

Zoek maar eens op filemaker in google en kijk dan eens wanneer de dit forum tegen kom

Ja, maar zoeken op "filemaker" is wel een erg brede google, zelfs al doe je het alleen in de Nederlandse pagina's. Dat je dan Clarify.net niet als een van de eerste tegenkom, dat kan ik nog wel begrijpen.

 

Wat ik zou willen weten is waar mensen met hun probleem dan wel op zoeken. Die zullen hun zoekopdracht toch wat willen verkleinen.

 

We zouden bij de Administrator kunnen informeren hoe het zit met het indexeren van de postings op Clarify.net door zoekmachines. Zodat je via google ook de postings als resultaat krijgt. Nou weet ik niet zeker of ik dat wel zo zou wensen. Maar aan de andere kant: het gehele forum bevat - dacht ik - openbare informatie.

Link naar reactie

Sanne, Die grote mond valt erg mee en gezien de kwaliteit mag hij wat mij betreft groter worden :-) (geld trouwens ook voor de andere dragende krachten hier) . Zeker is een brede basis welkom in elk soort forum en door te reageren op vragen in nieuwsgroepen met de verwijzing hiernaar toe help ook al. Zelf denk ik dat een andere naam meer effect zal hebben voor de beginnende filemaker liefhebber. Juist door de lage drempel die filemaker heeft trekt deze nu niet de groep van mensen aan die goed bekent zijn met forum's of nieuws groepen. Wel zijn er nu steeds meer mensen die kennis maken met nieuwsgroepen door de diverse artikelen in de diverse bladen. Pas een stap later komt men in aanraking met een forum als dit. Met dat in het achterhoofd denk ik dan ook dat een nieuwsgroep positief kan bijdrage maar helaas ook kan leiden tot niet gewenste versnippering :-( :-(

Link naar reactie

Dat is een heel goede tip, bij een zoekaktie in google zou men inderdaad eerder clarify kunnen vinden. Dus filemaker nl en be registreren die hap en verwijzen :-D

Zeker weten dat men bij vragen eerder een goed antwoord krijgt en men beter leert omgaan met filemaker. Ook de "gratis" gebruikers stappen later over op een legaal pakket. (is mijn eigen ervaring :-) )

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...