Jump to content
  • 0

Het netjes kunnen afsluiten van pagina's van een meerdere pagina's tellende offerte/order/factuur layout.

Roger

Question

Posted

Voor mijn offertes/orders/facturen etc. gebruik ik een orderregel-tabel op een layout met variabele orderregel-hoogte in View as list voor de print/pdf. Vaak bestaan deze offertes/orders/facturen uit meerdere pagina's en via een script met de nodige loops bepaal ik dan welke orderregel op welke pagina terecht komt om zo in staat te zijn op alle pagina's, uitgezonderd de laatste, een horizontale lijn onder de laatste orderregel te plaatsen met daaronder een tekstje in de trant van Vervolg op pagina 2 of 3, etc.

Ik vind dat chic en esthetisch eigenlijk noodzakelijk maar het is wel een "workaround". Die horizontale lijn met dat tekstje is eigenlijk een toegevoegd veld onderaan de orderregel (onderin de body) met een field border on top, die alleen een waarde krijgt als deze de laatste orderregel op de pagina is. Het werkt maar toch ben ik er niet echt gelukkig mee en mijn vraag is dan ook, kan dit inmiddels makkelijker?

Deze vraag gaat niet over paginanummering, dat gaat tegenwoordig gelukkig een stuk eenvoudiger met get (PageCount), dit gaat puur over het netjes kunnen afsluiten van pagina's van een meerdere pagina's tellende offerte/order/factuur layout. In de bijlage een klein screenshotje ter verduidelijking van het doel.

Scherm­afbeelding 2025-12-23 om 00.05.36.png

2 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Bedankt voor het meedenken Ruben, dit is zeker inspirerend. Mijn pagina heeft meerdere records (orderregels) en ik wil dat tekstje "Vervolg op pagina 2 of 3, etc." alleen bij het onderste item en het liefst buiten de body want daar zit de crux van het probleem, de toevoeging van dat tekstje kan net het verschil maken of dat laatste record net wel of net niet op de pagina past. Nu kan ik dat tekstje ook wel in de footer plaatsen maar dan moet ik een horizontale lijn onderin de body plaatsen die alleen verschijnt wanneer een orderregel de laatste orderregel op een pagina is. En die lijn mag daarbij geen contact maken met het onderste veld in de body, want dan verschuift die niet mee naar boven, met als gevolg dat de verticale lijnen in de orderregels onderbroken worden met een wit puntje (zie screenshot). M.a.w.: de velden kunnen via deze weg niet tot uiterst onderin de body reiken, want het onderste object moet die lijn zijn. Ja, ja, ik snap het, mijn perfectionisme zit me hier danig in de weg 😊

Scherm­afbeelding 2025-12-27 om 13.01.07.png