Jump to content
  • 0

e-mails versturen vanuit Filemaker

hiker

Question

Posted

Al heel lang niets meer in Filemaker gemaakt, dus mijn kennis is een beetje weg.
Ik ben een oude applicatie aan het aanpassen, waaronder het versturen van mails vanuit filemaker.

Ik probeer dit via een smtp-server te doen, ik krijg een pop-up om alle smtp-opties in te voeren. Ik weet zeker dat alle ingevoerde gegevens kloppen, maar toch gaat dat niet werken. Zijn er bijzonderheden waar ik rekening mee moet houden?
Stel dat het gaat werken, gaat dit ook werken in een runtimeversie?

Mails versturen via e-mailclient is geen probleem, dan worden ze netjes klaargezet in mijn mailprogramma en moet ik een aantal keer op verzenden klikken.

Is het ook mogelijk om een plaatje mee te sturen in de mail? Hoe moet ik dat aangeven?
Ik bedoel dus geen bijlage, dat is geen probleem, maar een logo in mail (bedrijfslogo in de afzendertekst)
(Hoe) is dat te realiseren?
Ik heb nu een plaatje in een containerveld geplaatst, ik zie in de mail dan de afmetingen van het plaatje, de naam en de locatie op de harde schijf, maar het logo zelf niet.

12 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Goede kans dat je toch niet de juiste gegevens voor het via SMTP versturen van een mail invult. Let speciaal op de poort, encryptie en autorisatie.

Je hebt het over een runtime versie. Dat is dan FMP 18 of eerder want van latere versies kan geen runtime meer gemaakt worden. De send mail scriptstap werkt in principe prima in een runtime. Zie b.v. hier: https://help.claris.com/archive/help/18/fmp/en/#page/FMP_Help%2Fsend-mail.html%23

In de body van een mail een plaatje meesturen is niet mogelijk met de send mail functie in FMP. Dat kan alleen platte tekst aan. Voor tekstopmaak en plaatjes zoals jij bedoelt heb je een plug-in nodig.

Hiervoor zijn er verschillende met ieder hun eigen methode, mogelijkheden en kosten. Zelf heb ik daar geen (recente )ervaringen mee.

• 0
Posted

Bedankt voor de hulp.
Vanmorgen werkte het via smtp opeens wel. Nu dus beide opties werkende, smtp en mailclient.
Plugin voor toevoegen plaatje ga ik naar op zoek.
Ooit, in versie 5, eens mailopmaak via html gedaan, ik denk dat dat dan ook via een plugin ging. Kan het niet meer terugzoeken.

Is inderdaad FMP18, meer heb ik niet nodig. Alle uitbreidingen sinds versie 12 maak ik denk ik geen gebruik van. Eens in de 2 a 3 jaar maak ik een applicatie of pas een oude aan, dus route wordt het ook niet en mijn kennis wordt dus ook niet echt groter. Nu met een pakketje bezig voor een uitzendbureau, maatwerk dat hun beter bevalt dan het pakket van 10.000 euro per jaar waar ze verzanden in de vele overbodige opties.
Leuke klus.

• 0
Posted

Direct verzenden vanuit FileMaker werkt tot op zekere hoogte prima. Waar ik altijd tegenaan loop is de beroerde terugkoppeling als het fout gaat. De feedback is dusdanig minimaal dat je er eigenlijk maar bijzonder weinig aan hebt.

Bijlagen meesturen is overigens geen probleem, maar of dat in 18 ook het geval is? Zou er bij een nieuwe klant zeker wel voor kiezen om te upgraden naar de meest recente versie… FMP18 is wel erg oud om te starten!

Zelf gebruik ik zoveel mogelijk de MBS plug-in om mail te versturen. Kun je ook gebruik maken van opgemaakte mailberichten.

• 0
Posted

De klant heeft geen Filemaker, het moet een runtimeversie worden. Vandaar dat ik op versie 18 blijf steken.
MBS plugin ga ik naar kijken, hopelijk werkt dat ook nog in versie 18 en in runtimeversies.

• 0
Posted
11 hours ago, hiker said:

De klant heeft geen Filemaker, het moet een runtimeversie worden.

Misschien moet je je klant ervan overtuigen over te stappen… je gaat nu iets voor ze maken met deels achterhaalde technieken.

Het gebruik van een FileMaker Server + Clients is naar mijn idee een veel betere oplossing dan vasthouden aan (te) oude versies. Zeker als je iets nieuws gaat opzetten. Geeft je ook veel meer flexibiliteit (ook bij het onderhoud).

MBS werkt wel, dat is geen probleem.

• 0
Posted
11 uren geleden, bigbadwolf zei:

Misschien moet je je klant ervan overtuigen over te stappen… je gaat nu iets voor ze maken met deels achterhaalde technieken.

Precies en bedenk ook dat jij @hiker dan wel met FMPA 18 werkt, dat de runtime in werkelijkheid de functionaliteit t/m FMP 14 heeft. Alles dat daarna door Claris aan functionaliteit is toegevoegd, heb je niet.

Denk aan JSON, cURL, DataAPI, Cards, Dynamic file-references, While, beveiliging etc. (zie: https://support.claris.com/s/article/FileMaker-Pro-Version-Comparison?language=en_US

11 uren geleden, bigbadwolf zei:

Het gebruik van een FileMaker Server + Clients is naar mijn idee een veel betere oplossing dan vasthouden aan (te) oude versies. Zeker als je iets nieuws gaat opzetten. Geeft je ook veel meer flexibiliteit (ook bij het onderhoud).

Helemaal mee eens en voor de prijs hoef je dat echt niet te laten, een team van 5 mensen kunnen als groep met on-premises fmserver + 5 clients werken voor nog geen 100 excl. btw per maand, zie: https://store.claris.com/teams

• 0
Posted

@bigbadwolf en @menno

Jullie stellen nogal een overkill voor. Er is hier kennelijk geen behoefte aan recentere functionaliteit noch aan meer dan 1 gebruiker. En dan is er nog het verschil in kosten. Hoe overtuig je een klant dat die extra functies die kosten rechtvaardigen?

• 0
Posted
51 minutes ago, Banach said:

@bigbadwolf en @menno

Jullie stellen nogal een overkill voor. Er is hier kennelijk geen behoefte aan recentere functionaliteit noch aan meer dan 1 gebruiker. En dan is er nog het verschil in kosten. Hoe overtuig je een klant dat die extra functies die kosten rechtvaardigen?

De vraag is deze is of dat zo is. Over het algemeen weten klanten vaak niet goed wat de mogelijkheden zijn, en kunnen ze aan het begin van het proces niet altijd goed inschatten wat er daadwerkelijk nodig is. Wij gaan niet op de stoel van @hiker zitten, maar willen hem er alleen op wijzen dat hij een klant mogelijk opzadelt met oude technologie waar nieuwe ruimschoots voorhanden is.

@Sumar Daar heb je gelijk in. Ben zeker een fan van de MBS-plug-in, maar als het native kan?

• 0
Posted

Bedankt voor alle reacties en goedbedoelde adviezen,

De klant zit vlak voor zijn pensioen en gaat daarna waarschijnlijk nog een paar uurtjes per week door.
Ik zit zelf een paar jaar voor mijn pensioen en heb niet de tijd en de kennis om mij te verdiepen in alle mogelijkheden die nieuwe Filemaker versies bieden.
JSON, cURL, DataAPI, Cards, Dynamic file-references, While, beveiliging etc.  heb ik allemaal geen verstand van en voordat ik dat wel zou hebben ben ik met pensioen.
Programmeren is niet mijn beroep. Ik ken Filemaker sinds versie 2en heb sinds die tijd kleine applicaties gemaakt, gewoon omdat het kan en omdat het leuk is een probleem op te lossen. 

Ik kan nu exact maken wat de klant wil, alle opties zitten er in, schermindelingen zoals gewenst, iets dat grote dure systemen niet kunnen.

Klant blij, ik blij.