Jump to content
  • 0

Inhoud meerdere records mergen/verzamelen in 1 veld.

FeilonG

Question

Hallo,

Uit de import van een MS-DOS pakket heb ik de nodige gegegvens gehaald. Het betreffen opmerkingen/notities bij klanten.

ik zit met een eenvoudige tabel welke uit 2 velden bestaat: nummer en opmerking.

Het nummer veld bestaat echter eigenlijk weer uit 2 gedeeltes: het eerste gedeelte is het klantnummer en daarachter staat een volgnummer.

Elke klant heeft dus 1 of meerdere opmerkingen regels. Bijvoorbeeld:

123456001 - opmerkingtekst1

123456002 - opmerkingtekst2

123456003 - opmerkingtekst3

Nu heeft niet elke klant evenveel opmerkingen, dus bij de ene klant zijn er slechts 3 regels met opmerkingen, en bij de andere wellicht 15.

ik wil nu graag alle opmerkingen behorende bij dezelfde klant in 1 groot opmerkingen veld plaatsen. Punt is dus dat er niet bij iedereen evenveel opmerkingregels zijn. De calculation (?) moet dus eerst kijken hoeveel opmerkingregels er bij die klant zijn en daarna alle inhoud bij elkaar voegen en in een nieuw veld plaatsen. Het eindresultaat is dan dus een veld klantnummer waarin 123456 staat, en een opmerkingenveld waar de opmerkingtekst 1,2,3 achter elkaar in staan.

Ben een newbe, dus hopelijk kan iemand me met een eenvoudig voorbeeld opweg helpen. Alvast dank.

21 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Als je het klantnummer hebt berekend en een interne relatie hebt gelegd, kan je met de Troi text plug-in een samenstelling maken van de opmerkingen.

Als het eenmalig is of je niet over de plug-in beschikt (waarvan overigens een demo beschikbaar is die volledig werkt) kan het ook nog met een script.

rmw

• 0

Wat zijn de FMP7 versies van de FMP6 scripttypes:

1. Zoekbewerking uitvoeren [beperk gevonden reeks]

2. Weglaten

2. nu gevonden: "Records weglaten"

Peerke: wellicht heb je de FM6 file voor me, zodat ik die kan importeren in FM7

Edited by Guest
  • 0
Net even gekeken, maar volgens mij kan die Troi tekst tool alleen data halen uit maximaal 2 velden.

De funtie SumText van de Text plug-in kan gerelateerde info samenvoegen. Daar is de genoemde interne relatie ook voor.

Klantnummer veld: Left(nummer veld ; 6)

Opmerking veld: Middle(nummer veld ; 13 ; 999999)

Interne relatie van klantnummer naar klantnummer

SumText functie voor het samenvoegen van het opmerking veld via de relatie.

Ik heb geen tijd om een voorbeeld in elkaar te zetten, maar de help van de Text-plugin geeft een uitgebreide voorzet.

rmw

• 0
Hoewel met FM 6 gepuzzeld, zou het in 7 ook moeten werken. Een aantal velden bijmaken en 3 scripts volgens bijgaande screendumps.

Allemachtig, Peerke. Het lijkt mij - op eerste gezicht - een oplossing die goed kan werken. Maar wat een extensief gebruik van het kopieren en plakken!

Wat is er gebeurd met SetField()?!

En wat is er gebeurd met Go To Related Records(Show Only)?!

@Rmw, ik denk niet dat de Troi SumText echt nodig is, om een oplossing voor deze vraag te verkrijgen. Je kunt het prima met een loop en een paar globale variabele-velden doen. Zelfs als je het met enige regelmaat zou willen herhalen.

Plug-ins lijken mij prima voor de zaken die ECHT niet kunnen in FileMaker. Maar de uitdaging waar FeilonG voor staat, dat is toch heel eenvoudig met FileMaker's eigen velden, relaties en scriptstappen te doen.

• 0

Omdat ik er met Peerkes FM6 voorbeeld nog niet helemaal uit, heb ik het ook geprobeerd met RMC's plugin, en dat lijkt zowaar te werken ...

Wellicht kan RMC me vertellen hoe ik alleen van het scheidsingsteken afkom. Alle velden die hij samen in een veld 'propt' worden gescheiden door een "|" teken.

Andere suggesties welkom, wellicht de werkbare versie van Peerkes versie. Volgens mij is het inderaad overdreven om hier een plugin voor te gaan kopen.

• 0
Wellicht kan RMC me vertellen hoe ik alleen van het scheidsingsteken afkom. Alle velden die hij samen in een veld 'propt' worden gescheiden door een "|" teken.

Er is in de Text plug-in een aparte instructie om het scheidingsteken op te geven en je kan natuurlijk ook gewoon een substitute(veld ; "|" ; "¶" ) doen.

rmW

• 0
@Rmw, ik denk niet dat de Troi SumText echt nodig is, om een oplossing voor deze vraag te verkrijgen. Je kunt het prima met een loop en een paar globale variabele-velden doen. Zelfs als je het met enige regelmaat zou willen herhalen.

Helemaal mee eens Sanne.

Plug-ins lijken mij prima voor de zaken die ECHT niet kunnen in FileMaker.

Helemaal mee oneens Sanne.

Zoals AvD dat ergens zo mooi zegt: als je alleen een hamer hebt wordt elk probleem behandeld als een spijker.

rmw

• 0
hmm.. welke browser ik nu ook probeer (safari, camino of IE) krijg nergens meer de file download kaders te zien.

Ben je wel ingelogd? Want als je niet bent ingelogd, dan mag je wel lezen maar niet downloaden.

Aan de andere kant: je kunt alleen een berichtje posten als je bent ingelogd ... dus ik snap het ook even niet.

• 0
Plug-ins lijken mij prima voor de zaken die ECHT niet kunnen in FileMaker.

Helemaal mee oneens Sanne.

Ik vind het altijd lastig hoor, om een mening op een forum te plaatsen. Sommige mensen zijn het wel met je eens en andere mensen zijn het niet met je eens en weer andere mensen begrijpen je helemaal verkeerd en gaan daar dan weer op door. En voor je het weet heb je weer zo'n onduidelijke discussie.

Het was in elk geval niet mijn bedoeling om *opnieuw* te beginnen over wel of niet plug-ins enzo. Maar ik zie dat ik dat wel gedaan heb. Dat vind ik jammer. Ik zal nog iets voorzichtiger zijn met die meninkjes van mij.

Misschien kunnen we de discussies bewaren voor de fijne Clarify-bijeenkomsten :D

http://www.clarify.net/viewtopic.php?t=1988 - 4de Clarify Confituursessie: 13 november 2004