Jump to content
  • 0

verschillende fonts in 1 veld

Justaguy

Question

20 answers to this question

Recommended Posts

• 0

In lager-dan-7 deden we dat toch gewoon met kopieren en plakken, Murtje?

Lang leve het klembord!

Als je opgemaakte tekst van het ene veld kopieert en dan plakt in een ander veld, dan behoudt het de font-opmaak. Op die manier kun je verschillend font-opmaak gescript in één veld krijgen.

Dit kan echter nooit een gecalculeerd veld zijn, omdat in lager-dan-7 calculaties altijd het default-font van het calculatie-veld zijn.

• 0

Het probleem is echter dat alle aparte velden op het scherm goed leesbaar moeten zijn (bv. arial 12) maar op een uitprint soms enkele velden in het klein moeten weergegeven worden (bv. arial 8 à 9) en dit gecombineerd met de inhoud van andere velden samen in een ander veld.

Dit hoort bij mijn ander probleempje qua afbakening die ik hier op dit forum voorgelegd heb.

• 0

Justaguy, je vroeg:

Is het mogelijk om in één tekstveld door een berekening of een script ed. 2 verschillende fonts of tekst van verschillende fontgrootte te groeperen?

Ik heb je hierboven antwoord gegeven: ja, dat kan dus.

Ik krijg de indruk dat je het antwoord niet begrepen hebt.

Heb ik je verkeerd begrepen? Of is er een deel van mijn uitleg wat ik kan verhelderen?

• 0

Justaguy, stelt volgens mij twee verschillende vragen. 1 of je twee vrschillende fonts kunt gebruiken in een veld, dat heeft Sanne al beantwoordt. Vervolgens heeft hij het over een print die anders moet zijn als de schermindeling. Hij wil op het scherm grootte 12 gebruiken en in een print grootte 9. Volgens mij kun je dat heel gemakkelijk oplossen door een extra layout aan te maken dit dan weer kan worden aangeroepen als er dient te worden geprint.

• 0

Ja, maar zo eenvoudig is het niet.

Bv. Je hebt veld1 en een veld2 beiden met tekstopmaak in arial 12.

Nu wil ik in een andere layout in veld3 de samenvoeging krijgen van de inhoud van veld1 in arial10 en van veld2 in arial 8 ( en dit het liefst via een script en setfield omdat eventueel de inhoud in het veld in uiterste nood kan aangepast worden ).

Waarom in 1 veld? Via verschillende scripts kan ik dan ngl. de klant een ander rapport (lees samenvoeging met minder of meer testen en spatielating) laten genereren die onmiddellijk uitgeprint kan worden. Nu is het zo dat ik per klant (pakweg 100) een aparte layout dien te maken zodat het niet meer overzichtelijk wordt. Zie ook de andere vraag ivm tekstafbakening voor een mooie uitlijning in 1 veld van de verschillende gegevens van de testen.

Sanne, ik heb uw voorstel geprobeerd met kopiëren en plakken maar de totale tekst krijgt de veldopmaak van het veld waarin ik de gegevens plak. Het is enkel als je dit doet met vaste layouttekst dat het lukt.

• 0
Sanne, ik heb uw voorstel geprobeerd met kopiëren en plakken maar de totale tekst krijgt de veldopmaak van het veld waarin ik de gegevens plak. Het is enkel als je dit doet met vaste layouttekst dat het lukt.

Klopt, Just, ik met mijn grote mond, had het beter eerst even uit kunnen proberen voor ik het begon te roepen. :oops:

Kun je de inhoud van de velden niet via samenvoegvelden (op de layout met <<>> en zo) combineren? Dan kun je de samenvoegvelden in de gewenste font en grootte zetten, dat werkt wel.

En FileMaker 7 is geen optie? Want daar is dit dus erg simpel mee te regelen ... !

• 0

Sanne, spijtig genoeg is een upgrade naar FM7.0 geen optie. Het bedrijf blijft vasthouden aan versie 5.0 maar vraagt soms om iets te verwezelijkingen dat in FM5 een ware brainstorm vraagt en echter in FM7 standaard is.

Daardoor hang ik ook een beetje vast aan FM5 wat niet altijd handig is op dit forum. Dikwijls wordt hier iets besproken, soms zelfs met vb., die enkel van toepassing is op hogere versies. En dit spijt me wel daar ik graag iets uitprobeer.

Maar de moed laat ik niet zakken. Nu is het ook zo dat ik mij niet gemakkelijk neerleg bij een probleem en daarvoor dan ook een eventuele oplossing zoek. Het is veel (denk)werk voor degene die het ontwerpt maar de gebruikers plukken er dan wel de vruchten van. Want dit is een primair probleem : de 'gebruiksvriendelijkheid'. Het programma dient gebruikt te worden door verscheidene mensen (en de ene buiten de andere heeft minder of meer kennis van PC). Deze opgave is voor mij een goede oefening om mij te (vol)leren in FM en daarvoor is dit forum dan ook zeer welgekomen.

Nogmaals dank aan allen voor jullie goede inbreng en ideeën.

• 0

Hallo Sanne,

ik heb uw voorstel ivm samenvoegvelden en verschillende fonts eens uitgeprobeerd en alles werkt. Maar ... je hoort me weeral komen, hé...

Het nadeel met samenvoegvelden is dat ik dit niet kan gebruiken in een script en dat de samenvoegvelden een vaste plaats (toch op dezelfde hoogte) hebben in de layout. Nu is het zo dat de plaats van de gegevens moet veranderen (meer of minder gespreid) ngl de hoeveelheid vereiste gegevens zodanig dat het (uitprint)blad altijd mooi gevuld en uitgelijnd is. Dus bv. 10testen met een enter daartussen, maar bij 5testen 2x enter ertussen, enz.

Nu had ik gedacht verschillende tekstvelden te maken en die in kolommen naast elkaar te verdelen over de pagina. En daarna via een script en setfield() deze in te vullen ngl de wens. Zoiets als setveld(veld1; veld1 & "test1" & 2x enter & "test2" & "enz.").

• 0

Dit zou "de" slogan kunnen zijn op de achterkant van een filemakerdoos

Mag ook op de voorkant. Maar zonder gekheid, ik ben niet een echte Filemaker programmeur. Ik leer ook heel veel van de antwoorden in dit Forum, maar door eerst zelf te experimenteren leer je toch nog het meeste. Experimenterenderwijs (mooi scrabble woord) kom je vaak tot oplossingen die meer voldoening en leerstof geven dan welk forum dan ook.

• 0

OK, ik heb 2 velden met een verschillend lettertype over elkaar geplaatst (bv. arial 9 en arial 12). Via een script worden beide velden op maat ingevuld en vervolegns uitgeprint.

Nu is het zo dat de uitgeprinte versie afwijkt van de schermversie. Dus indien tekst aangevuld wordt in het veld met kleiner lettertype wordt deze uitgeprint onder de grotere tekst maar staat het op het scherm iets boven de grotere tekst (en daardoor soms onleesbaar).

Iemand een verklaring daarvoor?

• 0

Ik was van mening dat het previewscherm een voorbeeld was van de uitprint.

Toch klopt er iets niet indien men het gebruik van verschillende grootte fonts, enters en van tabs in een tekstveld wil combineren.

Zie vorige reactie. Waar gaat het mis, aan de printer, FM5.0 of ligt het aan mij?

Ik heb een simpel voorbeeldje meegestuurd maar het komt overeen met de originele (maar grotere) file.Op dit voorbeeld zie ik op het schermvoorbeeld de tekst van veld 2 juist onder "test 4". Indien ik deze uitprint (laserjet HP) staat deze echter meer onderaan. Dus indien ik de tekst van veld2 op de juiste plaats wil uitprinten, wordt ik verplicht om deze tekst op "test 4" te plaatsen wat het verslag op het PC-scherm onleesbaar wordt.

Weet iemand waardoor dit komt of is dit normaal?

tekst_fonts.fp5

• 0

Ja, dit was en is de bedoeling. Maar in het originele databestand bekom ik iets anders.

Morgen zal ik de file van op het werk eens kopiëren. Indien u het toestaat, mail ik hem naar uw persoonlijk email-adres. Indien ik enkel de probleem-layout laat staan en alle niet-relevante scrips delete (van de kopie natuurlijk) is dit wel te doen.

Is dit OK voor u?

• 0

Rony,

sorry maar ik heb geen toestemming om ook maar enig deel van het databestand door te sturen.

Maar toch kun je het probleem ook ondervinden let het voorbeeldbestandje.

Indien je de 2de record bekijkt, kun je zien dat ik zowel in veld 1 als in veld 2 getallen ingevuld heb.

Bij een zoom van 100% vind je dat de onderkant van beide teksten egaal lopen.

Wanneer ik nu echter in- of uitzoom bekom ik een totaal ander beeld. Beide overlappende (getallen)teksten hebben niet meer dezelfde lengte.

Dit gebeurt nu ook wanneer ik dit uitprint : dan komt "37" van veld 2 op gelijke hoogte te staan met "24" van veld 1.

Zo ook bij record 1 : waar de tekst van veld 2 juist onder "test 4" moet staan (ook te zien op scherm) print hij de tekst uit in de omgeving van "test 5".

Het kan aan geen printerinstelling liggen daar ik er reeds verscheidene en op verschillende PC's uitgeprobeerd heb.

Kun je nogmaals bevestigen Rony dat uw uitprint juist op dezelfde positie overeenkomt met wat het scherm (zoom 100%) weergeeft?

Zoja, aan wat kan het dan liggen bij ons (zowel op het werk als thuis onafhankelijk van elkaar)? Windows-versies (XP) werden standaard geïnstalleerd alsook FM5.0.