Jump to content
  • 0

Inlezen van grote tekstbestanden.

DBM

Question

Hallo ik ben nieuw op deze site omdat ik helemaal gek wordt van een probleem waar ik tegenaanloop. Wat ik ook doe het lukt niet. Ik wil een CSV bestand inlezen in Filemaker 7.0 en zie dat de content in slechts 1 veld wordt geplaatst ipv 10 velden. Kortom hij scheidt de velden niet. In Access of Excell kan je met een wizard de velden doorlopen en daar waar scheiding dient plaats te vinden kan je die er hard tussenzetten. In filemaker ziet ie bijkbaar de ; niet zodat ie alles in een veld gooit.

Weet iemand wat ik hieraan kan doen?

10 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Op het moment dat je een document wilt importeren in FMP, heb je een dialoog-kader voor je snoet. Daar kies je het bestand wat je wilt inlezen.

Maar: je kunt daar ook aan FMP vertellen wat voor een bestand je gaat aanwijzen. Dat doe je bij "Show" (bij mij links beneden).

Het kan de moeite lonen om met die type-aanduiding wat te spelen. Als ik bijvoorbeeld daar "Merge Files" kies, dan zal een punt-komma-bestand geheel prettig de gegevens in de losse velden plaatsen.

Een en ander afhankelijk van het OS wat je gebruikt ... :)

• 0

Ja die optie ken ik wel. Echter wil ik het rechtstreeks openen (tijdwinst) in filemaker. Dan krijg je dit resultaat ook (alles in 1 veldje). Ik mis duidelijk de wizard (die access en excell wel hebben) om zelf te scheiden. Hier is niet een plug in voor ofzo?

• 0

Als je werkt met windows kun je gewoon in de verkenner de extentie van je bestand wijzigen van *.csv naar *.mer. Als je dan tijdens het importeren filemaker vertelt dat hij een .mer bestand moet importeren zul je dit ook effectief zien staan in het dialoogvenster en het netjes kunnen binnenlezen.

edc

• 0

Gedaan, helaas ziet ie het nogsteeds als een regel. Een wizzard om te scheiden ben ik helaas ook niet tegen gekomen(wel jammer van Filemaker).

Misschien is het een optie het document in Acces in te lezen het daarna als tab te exporteren.

Wel heel omslachtig voor het openen of importeren van een zeer groot textbestand. Excell(heeft wel de juiste wizard), maar kan dergelijke grote bestanden niet openen. (hij breekt het af boven 66.000 regels)

Maar dank voor je tips.

Hier is waarschijnlijk dus geen oplossing voor in FM. Of ik ga de puntcomma's vervangen door komma's in Word (als de pc dit aankan) 9965 paginas groot.

Mocht er toch nog iemand zijn die een eenvoudiger oplossing weet dan zou ik zeer geholpen zijn.

• 0

Hallo EDC je bedoelt dat de naam veranderd dient te worden. Heb ik gedaan door er .mer achter te plaatsen. Het icoontje van het doc veranderd er echter niet door.

En dat werkt ook met Mac OS X: zorg dat je bestand als extensie .mer heeft, dan zal bij het slepen op het programma (dus omzeilen importdialoog) FMP de puntkomma als veldscheiding zien.

Hoi Sanne ik werk onder windows met Filemaker en ook bij dat slepen doet ie het niet. (weer alles in de eerste cel)

Ik werk met Windows 2000. Misschien is dat de reden.

• 0

Ach nee, dat hoor je me niet zeggen. Excell is niet hetzelfde. Access is voor mij gebruiksonvriendelijk, dus liever Filemaker. Waar ik overigens al vanaf de 3.0 versie mee werk. Maar soms zie je via andere programma's verbeterpuntjes :D

Inmiddels gebruik ik het programma Ultra Edit voor het harmoniseren van bestanden.