Jump to content
  • 0

Join Tables

kareldkrental

Question

Ik zoek een oplossing voor volgend probleem:

Ik heb een machine- database en een klant- database. Nu heb ik een lay-out gemaakt om machines aan te bieden aan klanten, maar ik wil automatisch de naam en het adres van mijn klant op die offerte. Je zit dus met twee records in twee afzonderlijke databases, hoe kan je die gaan linken?

3 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Karel: klopt het dat je in FileMaker Pro 7 aan het werken bent? Want dat is het forum waarin je deze vraag hebt gesteld.

Ik heb een machine- database en een klant- database.

En bedoel je dan echte aparte fp7-bestanden of bedoel je aparte tabellen in hetzelfde bestand?

Nu heb ik een lay-out gemaakt om machines aan te bieden aan klanten

Waar heb je deze layout gemaakt en op welke tabeloccurence is deze layout gebaseerd?

En meer in het algemeen: je bent al bekend met het leggen van relaties? Zo niet: lees dan eerst in de handleiding of in de zelfstudie (tutorial) het deel wat betrekking heeft op relaties.

• 0

Ik werk in Fp7! Het gaat om twee aparte bestanden, waarbij mijn offerte layout gebaseerd is op mijn machine bestand! Ik wil het volgende kunnen realiseren: Als ik een machine heb(= 1 record), dan wil ik mijn klantnaam uit het klantbestand op de offerte layout van mijn machine bestand.

Ik ben erin geslaagd om een relatie te leggen tussen de twee bestanden op basis van klantID en offertedatum (door deze fields op mijn offerte layout te zetten) en dan een portaal te installeren met klantgegevens( eveneens op de offerte layout). Nu wil ik echter verder gaan, want het gebeurt dat ik machines meerdere keren ga aanbieden aan verschillende klanten. Als ik dus op mijn machine record mijn klantID wis en een nieuwe datum invoer, heb ik nog geen gegevens zolang ik die datum niet invul op mijn klantrecord en dan ben ik bovendien mijn gegevens kwijt van mijn vorige offerte, want ik wil op de klantrecord een soort van geschiedenis zien van offertes die ik gemaakt heb. In feite zou ik dus meerdere lijnen (met klantID en offertedatum) moeten creeëren per record om zo een geschiedenis op te bouwen.

Hopelijk versta je er iets van.

Thx

• 0

Het grappige is, dat je het antwoord zelf al geeft als titel van je post: join tables.

Je hebt hier een n:m relatie: meerdere machines kunnen aan meerdere klanten gekoppeld worden. Om er nu voor te zorgen dat ieder van die unieke situaties bewaard blijft, heb je een derde tabel nodig, waarin dus ieder van die unieke combinaties van machines en klanten kan worden opgeslagen. Die derde table is dan een join table (heb ook gehoord: cross table, kruistabel).

De relevante klantgevens uit die tabel kun je dan via een portaal laten zien op de layout met het produktaanbod.

Ik hoop dat ik het een beetje begrijpelijk uitdruk: het heeft lang geduurd voordat ik dit principe eindelijk snapte :o