MOTTOW Posted December 28, 2004 Share Posted December 28, 2004 Ik zit met de volgende vraag... Wanneer kies je er nu voor om een geheel nieuwe database aan te maken en wanneer kies je er nu voor om een nieuwe tabel aan te maken? Sinds de komst van FM7 is mij het wezenlijke verschil tussen deze twee opties niet geheel duidelijk. Quote Link to comment
0 Rony Rabijns Posted December 28, 2004 Share Posted December 28, 2004 Wanneer kies je er nu voor om een geheel nieuwe database aan te maken en wanneer kies je er nu voor om een nieuwe tabel aan te maken? Dat is een moeilijke ! Ik heb er in ieder geval geen gefundeerd antwoord op. Het hangt van de situatie af. Bijvoorbeeld : - als de snelheid een kritisch gegeven is, zou je misschien kunnen gaan voor alles in één. - als de hoeveelheid data (in MB`s, bvb owv afbeeldingen) sterk toeneemt, zou je misschien kunnen gaan voor splitsen. - als je al een module hebt die je moet koppelen aan andere applicaties, zou je kunnen kiezen om de entiteit van de bestaande module te behouden. Zoniet ben je dubbel werk aan het doen. Maar ik vermoed dat iedere ontwikkelaar zo zijn eigen redenen heeft. Ik stel vast dat ik tot nu toe alle applicaties in één bestand gemaakt heb. En dat is nogal onbewust gebeurd ! Quote Link to comment
0 Koen Van Hulle Posted December 28, 2004 Share Posted December 28, 2004 Alles heeft een beetje te maken met woordenschat. Wat is nu een database? Wat is nu een tabel? Een basis uitleg vindt je op: http://www.madness.nl/lessen/les.asp?lid=2 Database: http://searchdatabase.techtarget.com/sDefinition/0,,sid13_gci211895,00.html Table: http://searchdatabase.techtarget.com/sDefinition/0,,sid13_gci804740,00.html Field: http://searchdatabase.techtarget.com/sDefinition/0,,sid13_gci213963,00.html In FileMaker 6 werd de term database eigenlijk verkeerdelijk gebruikt. Een bestand kwam eigenlijk overeen met een tabel van je oplossing. Je oplossing zelf was eigenlijk de database, die bestond uit verschillende bestanden/tabellen. FileMaker zelf heeft deze verwarring zelf in de hand gewerkt door zijn termen. Gebruikers van FileMaker 6 die FileMaker gebruiken als ODBC bron, hebben vast opgemerkt dat ze bij het definieren van de ODBC connectie (DSN) geen database kunnen aanduiden, wat bij andere ODBC databanken wel het geval is. De FileMaker applicatie is als het ware de database. In een SQL statement worden altijd tabellen aangesproken, wat overeenkwam met de bestandsnaam van je FileMaker bestand. In FileMaker Pro 7 bestaat deze verwarring niet meer. Een bestand komt nu overeen met een database. Deze database kan één of meerdere tabellen bevatten. Toch is het mogelijk om tabellen van verschillende databanken met elkaar te linken. Koen Quote Link to comment
0 Sanne Posted December 28, 2004 Share Posted December 28, 2004 Het is vele malen eenvoudiger om van 1-database-met-meerdere-tabellen naar een meerdere-databases-meerdere-tabellen te gaan dan dat het omgekeerd is. Je kunt een bestand (database) met meerdere tabellen later redelijk eenvoudig "splitsen". Daarentegen is het een heidens karwei om meerdere bestanden (met hun tabellen, velden, relatiegrafieken, layouts en scripts) naar 1 bestand te brengen. Mijn advies - in het algemeen - zou zijn: als je het niet zeker weet, begin dan gewoon met 1 database en meerdere tabellen. Quote Link to comment
0 MOTTOW Posted December 28, 2004 Author Share Posted December 28, 2004 ik zou zelf voor de duidelijkheid alle tabellen in 1 database/bestand willen hebben. Maar hoe krijg ik dit voorelkaar als ik met een collega samen een database aan het bouwen ben? Stel ik maak de entiteit 'klant' en hij de entiteit 'produkt' en die zouden we later samen willen voegen in dezelfde database. Is dit ook mogelijk? Hoe kan je trouwens het beste met meerdere mensen aan hetzelfde project werken? Quote Link to comment
Question
MOTTOW
Ik zit met de volgende vraag...
Wanneer kies je er nu voor om een geheel nieuwe database aan te maken en wanneer kies je er nu voor om een nieuwe tabel aan te maken?
Sinds de komst van FM7 is mij het wezenlijke verschil tussen deze twee opties niet geheel duidelijk.
4 answers to this question
Recommended Posts