Rony Rabijns Posted January 8, 2005 Share Posted January 8, 2005 Clarify staat weer op de drempel van een nieuwe historische gebeurtenis. Weldra zal de kaap van de 15000 (vijftienduizend) posts overschreden worden. Het zal gebeuren rond 01 februari 2005. zie ook : Wanneer is het feest - http://www.clarify.net/viewtopic.php?t=1968 10.000 viering in Antwerpen - http://www.clarify.net/viewtopic.php?t=1585 Clarify-schip heeft de 10.000 zeemijlen gehaald - http://www.clarify.net/viewtopic.php?t=1573 Quote Link to comment
Wim Bongertman Posted January 15, 2005 Share Posted January 15, 2005 Met dit bericht heb ik toch een beetje een dubbel gevoel. Aan de ene kant is het prachtig dat het clarify net er is. Met dergelijke aantallen voorziet het net in een behoefte en helpt het mee de gebruikers het pakket optimaal te laten gebruiken. Er staan erg veel nuttige en leerzame onderwerpen in. Aan de andere kant is het natuurlijk de vraag of het pakket niet teveel onduidelijkheden bevat, of dat de gebruikers misschien te snel het clarify forum met vragen bestoken die ze wellicht ook zelf hadden kunnen beantwoorden. Toch zou ik het clarify.net niet graag missen. Quote Link to comment
AvD Posted January 16, 2005 Share Posted January 16, 2005 Wim heeft hiermee een bondige maar scherpe analyse neergezet. Quote Link to comment
Durk Posted January 18, 2005 Share Posted January 18, 2005 Ik ben een relatief nieuwe gebruiker van FileMaker (ik ken het programma nu ongeveer een maand of 15, ben er dus in de nadagen van FMP6 mee in aanraking gekomen). In mijn ervaring heeft FileMaker een zeer lage instapdrempelwaarde, dus het is erg makkelijk om zonder veel kennis aan boord met het programma te werken, maar om FileMaker zinvol, dan wel professioneel in te zetten, heeft die laagdrempeligheid een groot nadeel: eigenlijk kun je al het broddelwerk wat je in het begin vol trots aan het werk krijgt, direkt weer bij het grofvuil zetten, zodra je aan je bouwsels eisen gaat stellen in de trant van snelheid, veiligheid en gebruikersgemak. Om vervolgens dan databases te produceren die snel, veilig en gebruikersvriendelijk zijn, komt er aardig wat kennis kijken, die niet noodzakelijkerwijze op het vlak van wetenschap ("hoe breng ik mijn db in de derde normaalvorm") of intelligentie ("think outside the box") ligt, maar eenvoudigweg bestaat uit, hm, laten we het enigszins badinerend "trucjes" noemen. Eenmaal geleerd, helpen die trucjes om er nieuwe bij te leren, maar die eerste trucjes, die moet een ander even uit de doeken doen. Dan is er ook nog een tak van kennis, die ik "informatie" noem: je moet maar net weten, dat de Zebra Plugin van Zoosoft in Timboektoe precies het antwoord is op jouw "hoe kan ik in Italics gedrukte barcodes in FMP6v3 inlezen"-probleem. Precies in de behoefte aan trucjes en informatie die er bij de FileMakergebruikers bestaat, voorziet clarify.net (alsmede andere fora) en haar gebruikers. (Waarvoor dus niets dan hulde!) We kunnen, denk ik, niet van FM Inc verwachten een zelfde rijkdom aan informatie te verschaffen. FM Inc leeft per slot van rekening niet van het programmeren van databases, maar van het programmeren van het gereedschap daarvoor. Ik zou het gat in de informatiemarkt dat gevuld wordt door clarify en consorten dus niet willen beschrijven als een tekortkoming van het produkt. Quote Link to comment
Recommended Posts