Jump to content
  • 0

Openen bestand erg traag

werners

Question

Ik heb onlangs een reeks fp5 bestanden geconverteerd naar fp7 (v3 onder windows xp sp2). Ik heb 2 problemen :

- Bij het openen van sommige bestanden zie ik maar een stukje van het venster. Een minimize en maximize lost het probleem op. Een bugje neem ik aan ?

- Alle bestanden openen onmiddellijk. Maar bij één bestand duurt het bijna 2 minuten vooraleer het opengaat. Ondertussen lijkt het alsof filemaker bevriest maar na die 2 minuten werkt alles perfect. Niet echt handig natuurlijk. Het bestand is zowat het eenvoudigste uit de hele reeks. Geen relaties of niets. Recover vindt geen enkel probleem. Iemand een idee waar ik moet zoeken ? Dit bestand heeft wel behoorlijk wat layouts dus het is wat gek om alles opnieuw te moeten opbouwen.

Alvast bedankt !

5 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Of schakel je netwerkprotocol eens uit en open alle bestanden. Als het dan veel vlotter verloopt, is het te wijten aan de reden die Wim hierboven gaf.

(In je scripts zitten vaak verwijzingen opgeslagen als IP-nummer. Als je een ander toestel of netwerk hebt, zijn die IPs er plots niet meer. En FileMaker maar zoeken .... )

• 0

(uit mijn eigen aantekeningen)

File References

Na een conversie kan de toepassing in FMP7 veel trager zijn geworden: de reden hiervoor zijn de filereferences.

File > Define > File References

* = subnetmask in het netwerk (zoals je via host doet: je ziet daar binnen hetzelfde subnetmask de FileMakers die aan het hosten zijn)

FMP bekijkt alle filereferences: loopt dus hele netwerk af

Tip: na een conversie direct de File References opschonen. Dit is echter niet zo eenvoudig, omdat je file references niet kunt "consolideren": van meerdere 1 maken.

Nog betere tip: Gebruik vóór de conversie de File Ref Fixer van MetaData Magic. Deze zorgt voor de consolidatie vóór de conversie.

http://www.metadatamagic.com/

Meer informatie: in de megabrief is een apart hoofdstuk over filerefs, met veel achtergrondinformatie over hoe ze werken.

================================

* File References in FileMaker Pro 7 - Corn Walker

-----

Te vinden in:

• Upgrading to FileMaker 7: Migration Foundations and Methodologies - FileMaker Inc., compiled, edited and principally authored by Danny Mack, President of New Millennium Communications, Inc.

http://www.filemaker.com/support/whitepapers.html

http://www.filemaker.com/downloads/pdf/techbrief_fm7_foundations.pdf

13 MB

196 pagina's

AKA: Megabrief

-------

Megabrief pagina 41: Een stuk over de filereferences. Er zijn verschillende soorten filerefs: named en unnamed. Het verschil zit in de wijze waarop ze in FMP7 worden bijgehouden.

"In FileMaker Pro 7 file references for script steps are stored separately from file references used by the relations graph and value lists (with three exceptions: the script steps Open File, Close File en Perform Script.)".

De "named" filerefs zijn toegankelijk via de Define File References-dialoog.

De "unnamed" filerefs zijn alleen toegankelijk via de script stap waarin zij zijn opgeslagen: Import Records, Export Records, Convert File, Save a Copy as, Recover File, Send Mail, Send Event.

Er is een uitleg van het path types: de notatie van paden. Hoe zoekt FileMaker Pro naar de bestanden en wanneer wordt een bestand als vermist genoteerd.

Hoe gedragen filerefs zich na conversie: "Duplicates that are in use are not consolidated", en: "On conversion, extensions are removed from file names in the file references, yet in newly created .fp7 files the file references, by default, include the file extension."

In de Define File Refs dialoog wordt niet duidelijk op welke plekken de fileref gebruikt wordt. Hiervoor zal een DDR moeten worden uitgedraaid.

================================

• 0

Maar FM7 is sowieso trager is onze ervaring qua openen. Wij zijn helemaal opnieuw begonnen met bouwen. Waar vroeger onze gelijkwaardige applicatie binnen 1 minuut opstartte is hij nu goed 3 minuten bezig.

5 files. 100+ tabellen, 100-en occurences. Dit is niet grappig. Bij het aanpassen van de database definitie ben ik gewoon op OSX 10+ minuten aan het doorrekenen. Op Win is het sneller maar dat is weer een ander verhaal.

Zit er nog een snelheids update in het vat ?