Jump to content
  • 0

automatisch geplande CSV export/import

FMnewbie

Question

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw met Filemaker. Ik heb een website die gebruik maakt van een MySQL database. Ik wil een aantal velden uit mijn Filemaker database halen en importeren in deze MySQL database.

Ik heb gezien dat ik een script kan maken in FM die een aantal geselecteerde files in geselecteerde volgorde exporteerd (in een CSV-bestand)

Nu wil ik alleen nog weten hoe ik dit automatisch kan laten doen, steeds op tijdstip X.

EN, hoe kan ik het CSV-bestand dat ik uit de SQL database laat genereren weer automatisch in FM importen om zo de velden up to date te houden als er iets veranderd met de gegevens op de website?

Ik hoop dat iemand me hier mee kan helpen.

Vriendelijke groet,

Erik

Recommended Posts

• 0

je kunt een script maken die de import / export doet.

via een tweede filemaker bestand kan je dit script laten uitvoeren. (perform script :: external file)

Dit tweede bestand kan je op gezette tijden laten openen en dus een open script draaien.

Bv. via de windows scheduler, een applescript of ik weet niet wat...

Ik hoop dat dit je op weg helpt !

Joost

• 0

Als je dit vaak moet doen. kun je ook overwegen een SQL-plugin te gebruiken, zodat je direct naar je MYSQL dabase kunt schrijven en lezen.

Ook kun je eventueel een ODBC-koppeling gebruiken hiervoor.

De provider waar je MYSQL-database staat moet wel toestaan dat je vanaf externe locaties de MYSQL-server mag benaderen...sommige doen dat niet vanuit beveiligingsoogpunt.

Verder heb je een email-plugin van POP3-it, daar zit een commando die op geregeld tijden email kan inlezen, die commando kun je ook gebruiken om op geregelde tijdstippen andere aktiviteten te laten doen.

• 0

hoi FMNewbie,

wat jij nodig bent is: Servoy! http://www.servoy.com

Servoy werkt en lijkt heel veel op Filemaker, alleen het communiceert rechtstreeks met alle SQL-databases

dus geen heen en weer conversie van bestanden. gewoon rechtstreeks connecten naar de MYSQL-database (zowel lokaal of via internet)

Filemaker is hier niet echt een geschikte tool voor.

• 0

Rony,

Inderdaad, met pause/resume kun je bepalen wanneer een script moet worden gestart/vervolgen. Als je dat opneemt in een loop, heb je een prima timer. Met deze functie lezen wij iedere 15 minuten uit onze kassa's de verkopen om vervolgens voorraad en bestellingen bij te werken. Werkt prima. Overigens worden ook prijswijzigingen en nieuwe producten op dezelfde wijze weer naar de kassa gebracht. Zo hebben we er geen omkijken naar en kun je zonder delen van bestanden via netwerk, toch vauit meerdere plaatsen de databases en bestanden actualiseren. We gebruiken aan de kassa kant database's, welke met filemaker 6 developer zijn bewerkt tot runtime,s. Dat bespaart licenties.

P.S wat werkt het Clarify.net vandaag vreeeeeselijk traag.

• 0

Dit is toch van je reinste geknutsel? Als dit bedrijfskritisch moet worden stel ik mij enorme vragen.

Dan volg ik HJK. Filemaker dient hier niet voor. Het is goed voor zeer kleine applicaties die niet bedrijfskritisch mogen zijn. Beschouw het als een gebruiksvoorwerp à la Excel, niet als een ontwikkeltool. Mensen die denken dat ze Filemaker kunnen gebruiken om serieuze programma's in mekaar te boksen zitten verkeerd en zijn gepromoveerde amateurs.

De beste groeten,

Johan

• 0

"Mensen die roepen dat je FileMaker niet kunt gebruiken om bedrijfskritische applicaties te maken, zijn volkomen mis-geïnformeerd, sluiten hun ogen voor de werkelijkheid, weten niet wat je met FileMaker kunt maken, denken dat hun beperkte kennis van het programma maatgevend is voor ieder die er mee werkt, en denken dat hun mening wat voorstelt."

Van generalisaties is nog nooit iemand wijzer geworden.

Johan, als dit de toon van je bijdragen hier wordt, mag ik je dan vragen om een ander orkest op te zoeken?

• 0

Volkomen met Sanne eens,

Als dierenspeciaalzaak ondernemer zou ik zeggen "ieder vogeltje zingt zoals hij is gebekt", dat telt ook voor computer programma's. Ook ik ben wel eens kritisch geweest over bepaalde mogelijkheden, maar heb elke keer te horen gekregen dat voor mijn kritische opmerking ook wel weer een oplossing is bedacht. Filemaker is relatief simpel, maar vervolgens ook weer vreselijk ingewikkeld te maken. Voor grote bedrijfskritische processen???, Tja wat moet je daar nu op zeggen. Voor het besturen van de database van een multinational zal er wel wat beters te krijgen zijn. Voor het besturen van een klein bedrijf / kleine organisatie met een paar werkstations zijn er prima oplossingen te maken. Wij hebben een database met kassa's, kantoor en magazijn computers. We gebruiken bestanden met 200.000 producten, hebben historische overzichten van al onze bestellingen en ontvangen producten, inkoopprijzen, facturering en duizenden klanttransacties van de laatste 5 jaren. We beheren de bestanden voor tientallen bedrijven die we voorzien van updates. En wat de gebruikers er ook mee uitspoken, het is eigenlijk niet kapot te krijgen. Tja dat noem ik een bedrijfskritisch proces. Overigens dient zich natuurlijk de vraag aan waarvoor automatisering nu eigenlijk is bedoelt, is het voor het ego van programmeurs die applicatie's maken die zo geweldig zijn dat andere programmeurs met bewondering zitten te kwijlen of dient het als onderdeel van een bedrijfsvoering waarin automatisering de taken van gebruikers verlicht en op positieve wijze bedraagt aan de bedrijfsvoering en het uiteindelijke bedrijfsresultaat.

Als ik naar Amsterdam moet pak ik de personenauto, als ik 15 zakken kattenbakvulling moet bezorgen is de personenauto niet geschikt, dan pak ik de bestelauto. Toch heb ik een hele fijne personenenauto.

• 0

Hier is ie wéér! De vrijemeningsterrorist van Clarify!

Boys & girls: the right tool for the right job! Alle respect, maar die oplossing hierboven is volgens mij ook puur geknutsel. Moest een klant aan mij vragen om zoiets in Filemaker te maken, dan durf ik te zeggen: "Daar is het niet voor gemaakt".

Sanne, een beetje respect voor de mening van een ander. Ik heb al oplossingen gezien van Johan, en die zijn van absolute topkwaliteit.

Ik heb mijn oude personenwagen ingeruild voor een andere. Die kost minder, rijdt sneller, valt nooit stil, heeft véél minder onderhoud nodig, zit vol met handige opties die bij de andere door een beunhaas moesten aangelast worden, als ik bij een klant komt neemt hij me serieus, en ik krijg er makkelijk 80 zakken kattenbakvulling in. Bovendien bedienen de garagagisten me op mijn wenken.

De oude staat nog in de garage, soms haal ik hem uit om in het dorp een brood te gaan halen, dat rijdt ook nog eens leuk. Ik zit in een club van het merk van de oude waar ze niet willen geloven dat mijn nieuwe zoveel beter is, ze willen nog niet eens een testritje maken en worden verschrikkelijk boos als ik mijn nieuwe merk nog maar uitspreek.

MVG

Stef

• 0

Even serieus: Stef, mag het woord Servoy hier niet genoemd worden?

Er wordt een vraag gesteld om FM als een frontend te gebruiken voor MYSQL.

Aangezien ik zelf de SQL-plugin cursus gedaan heb, kan ik je uit ervaring meldden: dat IS gestuntel. Dus geef ik een advies, om hier Servoy voor te gebruiken. The right tool for the right job!

Ook ik gebruik Servoy, maar ook nog steeds FM (voor bestaande klanten)

Kijk wat: j_vercarre zegt gaat wel erg ver. Maar ik ben het er wel mee eens om FM te gebruiken voor bedrijfskritieke SQL, dit absoluut niet geschikt is!

• 0

Er zijn vrijdenkers, gematigd gelovigen, sekteleden en fundamentalisten in de deze wereld, Harjo.

Met de ene andersgelovige kan je gerust uren discussiëren en hem zelfs overtuigen, er zijn er waar niet mee te praten valt en er zijn er die met vliegtuigen in buildings vliegen of filmregisseurs een kogel door de kop jagen.

Dit is blijkbaar niet anders in de IT. Je kan beter niet het Weesgegroet in een moskee uitschreeuwen.

MVG

Stef

• 0

Ik denk dat je op een FileMaker-forum kritisch over FileMaker kunt zijn.

Maar ongefundeerd dissen of schelden of roepen dat het een rotprogramma is en dat er betere programma's zijn ... En het daarbij en-passant het ook nog eens uiterst persoonlijk spelen.

Daar lijkt mij een FileMaker-forum niet geschikt voor, daar zijn andere forums voor.

http://forum.servoy.com/ bijvoorbeeld.

Ik vind de bijdrage van HJK prima: als je denkt dat iemand echt baat heeft bij een ander programma, dan moet je dat ook zeggen. Waarbij het vaak de toon is die de muziek bepaalt.

En jij Stef, mag van mij, wat dat betreft, ook bij een ander orkest gaan zingen. Hoe toevallig is het trouwens, dat Johan en jij vanaf hetzelfde IP-nummer hebben gepost?

• 0

Heb ik Filemaker ooit een rotprogramma genoemd? Ik vind het een prima programma voor bepaalde doeleinden. En daar gaat dit onderwerp nu eenmaal over. Als ik op een ander forum een bericht lees over iemand die een foto wilt bewerken in Excel zal ik daar ook op reageren dat dat niet zo goed gaat.

Mijn kritiek op Filemaker is dat ze geen vooruitgang boeken op bepaalde terreinen die ik belangrijk vind. Het was jaren revolutionair, maar ze zijn blijven steken.

Op het Servoy forum wordt er ook kritiek gegeven en nooit hatelijk gedaan. Het minste dat je hier kritiek hebt krijg je enkele personen in je nek.

Over Johan: mag ik geen collega's hebben misschien? Hij denkt veel negatiever over Filemaker dan ikzelf, maar een mening is een mening en ik vind niet dat je iemand daarvoor de deur moet wijzen. Zoek het woord "Forum" eens op in het woordenboek.

En word ik ook al buitengewezen? Mooi zo!

• 0

Jongens! Meisjes! wel lief zijn hoor! :lol:

Ik ken toevallig Johan ook, hij is niet zo blij met FM.

Johan, een beetje koest hé!! :) Kritiek mag hoor, maar een beetje genuanceerder mag ook wel!

Sanne, gelijk iemand de deur wijzen, is denk ik ook niet goed.

Argumenteren is beter! Ik lees ook uit je bericht dat je je persoonlijk voelt aangevallen?? Ik lees dat nergens.

• 0
Sanne (...) Ik lees ook uit je bericht dat je je persoonlijk voelt aangevallen?? Ik lees dat nergens.

Sorry, HJK, dat is wat oud zeer wat tussen Stef en mij speelt. Vast wel ergens op Clarify terug te vinden. Stef heeft er nu eenmaal een handje van om heel direct heel persoonlijk te spelen.

Overigens wijs ik niet iemand direct de deur. Ik schreef daarbij: "Als dit de toon van je postings wordt".

Edited by Guest
  • 0
Sorry, HJK, dat is wat oud zeer wat tussen Stef en mij speelt. Vast wel ergens op Clarify terug te vinden. Stef heeft er nu eenmaal een handje van om heel direct heel persoonlijk te spelen.

Sorry, Sanne.

Dit is ridicuul.

Geef eens wat verwijzingen aub.

Specifieer jezelf.

Bewijs je verwijten.

Het is niet mijn bedoeling om een onderwerp als dit te laten ontaarden. Maar ik mag me wel verdedigen.

Stef

• 0

Om de discussie even weer terug te brengen, waar hij begon het volgende. Ik beschreef de wijze waarop wij data transporteren tussen verschillende Filemaker applicatie's. Dus gewoon op bepaalde momenten met ingestelde tijdspaden data uitwisselen.

j_vercarre zegt: je reinste geknutsel.

Stef zegt: de oplossing is volgens mij ook geknutsel.

Mijne heren het is een oplossing die door heel veel bedrijven wordt toegepast. Niets mis mee. Ik zou via internet niet graag konstante verbindingen tussen databases open hebben staan, dat geeft hele leuke fouten als het eens even wat minder met de verbinding gaat. Dus moet je allerlei oplossingen bedenken die dit voorkomen. Uiteraard verdienen de professionals hier hun boterham mee. Ik heb al vaak gezien dat er oplossingen worden bedacht die wel heel hoogstaand zijn wat techniek betreft, maar in de praktijk niet goed werken. De schade's die hieruit zijn ontstaan hebben diverse bedrijven een hele hoog geld gekost. Eenvoud is nog steeds prima. Een van mijn collega's heeft een kassapakket welke geschreven is onder DOS. Draait op een 386, met een snelheid waar ik van achterover val. Kijk dat is wel het alleruiterste, maar als de man er gelukkig mee is, heb ik geen kommentaar.

Deze methode van pakketje data importeren en exporteren, is door ons gekozen na bestudering van diverse "professioneel" gemaakte programma's. Ik geef toe dat je wel moet kijken bij welke processen je dit kunt gebruiken. Natuurlijk zullen er veel processen zijn waarop het nodig is om online verbindingen te hebben. Maar bij ons werkt het prima. Relatief simpel en goedkoop, en KAN een oplossing zijn.

• 0

Wim,

Kijk naar de eerste post, niet enkel naar die van u. Het gaat hier over bestanden syncroniseren met SQL, niet over uw fantastisch kassasysteem.

Data uitwisselen tussen Filemaker bestanden vind ik OK. Alleen zou ik nooit runtimes gebruiken enkel en alleen om licenties te besparen. Dan krijg je "eilanden" van data en dat moet vroeg of laat mislopen. Ik spreek hier niet vanuit het oogpunt van een ontwikkelaar die in-house ontwikkelt en constant kan bijspringen als er iets misloopt, wel over iemand die een professionele oplossing aanbiedt.

De oplossing die hier aangeboden wordt (qua SQL) is dat één machine in pause/resume wordt geplaatst om data te synchroniseren, of een tweede open versie op een pc die al FM draait. En dan vind ik in dit geval Filemaker niet de goede keuze (vergeef me!). Er zijn andere programma's die dit beter doen, hiervoor mijn excuses aan de volledige fundamentalistische Filemakergemeenschap, ik kan het ook niet verhelpen en heb al een mail naar Monseigneur Goupil gestuurd om mij alstublieft te vergeven voor mijn ketterij.

Maar ik kan er volledig naast zitten natuurlijk. Daar dient nu eenmaal een forum voor.

De beste gevoelens in deze barre tijden,

Stef "The Jackall" Bin Compeers

• 0

Even over een andere boeg gooien, met welles nietes spelletjes geraak je niet vooruit...

Een reden om regelmatig data in FileMaker te importeren, kan zijn dat je deze gegevens nodig hebt in je toepassing om te gebruiken. Het is niet gezegd dat een interface op een sql databank een oplossing is. Het zou best kunnen dat je helemaal geen rechten hebt om om hier interfaces op te gaan schrijven. Ik denk bijvoorbeeld aan prijslijsten. In je boekhoudsoftware kunnen de prijzen zitten van het verleden, vandaag en de toekomst. Je toepassing kan enkel geinteresseert zijn in de prijzen van vandaag. Regelmatige imports en exports gebeuren niet alleen tussen FileMaker en SQL databanken, maar ook tussen SQL databanken en SQL databanken.

Indien je FileMaker wil gaan gebruik als heuse front-end op een sql databank en je bij manier van spreken constant zou moeten gaan synchroniseren, dan is dit inderdaad niet de beste oplossing. Dan kun je beter andere technologie gebruiken of volledig overschakelen naar FileMaker uiteraart ;)

Om nu jouw geval even te bekijken. Je SQL databank staat wellicht ergens anders gehost dan waar je FileMaker bestanden staan. Het is ook niet gezegd dat de poorten beschikbaar zijn van buitenaf om hierop een interface te bouwen. Kun je wat meer vertellen over je hosting setup. Hoe komen de bestanden bij jouw terecht? Hoe zet je precies de CSV bestanden op de server?

Koen

Edited by Guest