Jump to content
  • 0

Wel getallen, geen tekst?

Organeduc

Question

Aan een veld heb ik de volgende scripting meegegeven:

"Totaal aantal records: "&Get ( TellingTotaalaantalRecords )&"¶"&

"Record nummer: "&Get ( RecordNummer )&"¶"&

"Totaal aantal gevonden records: "&Get ( GevondenTelling )&"."

Alleen wanneer ik in de tabel zoek, verschijnt er daadwerkelijk een antwoord zoals hierboven gewenst. Zoek ik echter niet, dan verschijnen er slechts 3 getallen, zonder spatiëring achter elkaar als uitkomst op de verzoeken.

Hoe komt dit en waarom verschijnt er niet gewoon tekst met daarachter de getallen als uitkomst?

10 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Dan heb jullie altijd ontzettend veel geluk gehad !

Want als je in de layout je getalvelden ook maar iets of wat geformatteerd had (aantal cijfers na de komma, 1000-tallen enz), zou je gezien hebben dat er plotseling niets meer te zien was ...

btw : "¶" gedraagt zich dan ook niet zoals het hoort. Dat moet toch al opgevallen zijn ? 8O

• 0

Rony's opmerkingen zijn terecht.

Daarbij komt nog dit: doe maar eens CTRL+i (of Command i) om de index te zien van zo'n veld. Dan zie je meteen dat enkel numerieke waarden zijn opgenomen. Met andere woorden: er wordt geen rekening gehouden met de tekstelementen die in het calculatie-resultaat verschijnen (evenmin als met tekstelementen die via het keyboard ingevoerd werden).

Hooguit kunnen we hier stellen dat FileMaker er misschien beter aan had gedaan een waarschuwing in die zin mee te geven: een numeriek veld of een calc field met num result houdt enkel rekening met numerieke waarden, niet met tekst (behalve natuurlijk de fameuze T, Y, F en N*).

-------------------

* Zie http://www.avd-ci.be/tip144.htm.

• 0

Dat lijkt me inderdaad verstandig, Wim.

Misschien nog een analoog voorbeeldje: als je een relatie legt tussen twee bestanden en het key field is langs de ene zijde text en langs de andere zijde number, dan kan dat een hele tijd onopvallend goed werken, maar in een aantal gevallen plots niet. Meer info hierover vind je hier:http://www.avd-ci.be/tip177.htm.

• 0
... als je een relatie legt tussen twee bestanden en het key field is langs de ene zijde text en langs de andere zijde number, dan kan dat een hele tijd onopvallend goed werken, maar in een aantal gevallen plots niet...

Een voorbeeld uit eigen keuken: sleutel 012345 aan de tekst kant wordt 12345 aan de nummer kant en zijn plots niet meer gerelateerd. Tot op het moment van constateren waren voorloop nullen niet voorgekomen.

rmw