Jump to content
  • 0

filemaker 5.0 en windows xp sp2

edc

Question

Filemaker 5.0 schijnt niet te werken onder windows xp sp2.

Zijn er onder jullie die daar wel in slagen?

Bij een klant van mij lukt het in ieder geval niet. Filemaker start op en sluit direct daarna weer af. Met windows xp sp1 werkt alles probleemloos.

Kan iemand dit bevestigen? Bestaat er info over?

Bedankt op voorhand voor jullie reactie.

edc

5 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Geen ervaring mee.

Maar ik kan je wel dit meegeven :

Ik had vandaag problemen met FM 6.04 onder WIN XP SP2 (error 10048). Clean install gedaan op een fonkelnieuwe PC ... en het was onmogelijk om zelf bestanden te sharen of gehoste bestanden van een andere PC te openen.

Oplossing (waarschijnlijk, want tot nu toe operationeel) :

Zorg dat FM de eerste applicatie is die iets doet met de IP-stack. Laat de PC niet eerst op internet gaan bvb, of het is (was) nougabollen.

Wat rondvraag leerde mij dat de SP2 firewall nogal wat problemen kan opleveren ...

• 0
Filemaker start op en sluit direct daarna weer af.

Dit is toch wel een heel typisch gebeuren. Telkens ik het ben tegengekomen, was dat omdat FileMaker (onzichtbaar) nog draaide en de gebruiker - geheel onschuldig - FileMaker opnieuw opstartte.

In de taakbalk was telkens niets te zien: geen enkel programma actief.

Maar met Task Manager zag de zaak er helemaal anders uit en bleek FileMaker nog running te zijn. Een simpele End Task in de Task Manager ruimde het spookprogramma op, en FileMaker kon weer perfect gestart worden.

Kan het dat zijn?

• 0

Ik ben dit inderdaad ook nog tegengekomen bij vroegere versies. Vooral bij Filemaker 4.0 onder windows NT, kon dit nogal eens voorkomen.

Het probleem bij mijn klant ligt wel iets anders. Met XP service pack 2 zijn ze er nog niet in geslaagd filemaker 5.0 op te starten. Het gaat om een instelling uit de zorgsector en budgetten om zomaar up te graden liggen daar niet voor het rapen. (15 licensies + 1 server).

• 0

Misschien heb je er niets aan, maar ik heb deze problemen niet. Zowel filemaker 4 en 4 runtime programma, filemaker 5 en filemaker 6 en 6 runtime programma's draaien prima op xp sp2. Ik zou daaraan de conclusie willen verbinden dat het probleem niet gezocht dient te worden in filemaker maar meer in windows xp sp2. Misschien is het een combinatie van verkeerde drivers en een misschien niet geheel correctie installatie van xp. Ik heb wel gemerkt dat bij verouderde / fout geinstalleerde drivers er meer programmas zijn die onverklaarbare problemen geven

• 0

Wim heeft gelijk, denk ik.

Hebben jullie niets over het hoofd gezien tijdens de installatie, of beter gezegd: meteen ná de installatie van XP2? Hier verscheen toen een vraag op de schermen om die software-pakketten aan te duiden waarmee het ingebouwde nieuwe security-system rekening moest houden. We hebben toen FileMaker netjes aangewezen, en nooit een probleem gehad.

Ga eens kijken bij die Firewall options van SP2.