Jump to content
  • 0

getal van 4 of 5 cijfers in aflopende volgorde

MarceldB

Question

Kan je van een veld (getal of tekst maakt me niet uit), altijd 4 cijfers bevattend en een kaartverdeling in bridge voorstellende, via een calculatie deze in aflopende volgorde weergeven?

4333 , 3433, 3343, 3334 --> wordt 4333

6331 (met 12 mogelijkheden) --> wordt 6331

5431 (met 24 mogelijkheden) --> wordt 5431

Er zijn 560 mogelijke distributies (inclusief 13000, 01300, 00130 en 00013).

-zie attachment-

Om die in een "Case" te zetten wordt een nog al lange formule.

En voor het mooie zou indien het een 10 kaart of langer is de notatie dan dienen te worden : 10-210 of 10-111 of 10-300

Is er een andere handigere oplossing?

Bij voorbaat dank,

Marcel

shapes.gif.131e99d32d1c3c0cb5f6f553f765d485.gif

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Een echt "shot in the dark" want hier zitten geen kaarters: kan je iets aanvangen met de Max-functie die je loslaat op een calculatie die de vier cijfers in "concatenate" zet?

Het is me wel niet duidelijk wat je bedoelt met "altijd vier cijfers" terwijl je voorbeelden geeft met vijf.

• 0
Een echt "shot in the dark" want hier zitten geen kaarters: kan je iets aanvangen met de Max-functie die je loslaat op een calculatie die de vier cijfers in "concatenate" zet?

Het is me wel niet duidelijk wat je bedoelt met "altijd vier cijfers" terwijl je voorbeelden geeft met vijf.

Allereerst betr. "altijd 4 cijfers"; is inderdaad verwarrend mijnerzijds geformuleerd, ingegeven waarschijnlijk door het feit dat een 5-cijferige combinatie statistisch gezien niet veel voorkomt.

Mijn verontschuldiging daarvoor.

Ik heb vooraf reeds met een max-functie e.e.a. geprobeerd, doch kwam daar zelf niet veel verder mee.

Voor nieuwe spellen in die betrefende database gaat het steeds om ca. 8 nieuwe records, dat is "handmatig" uiteraard te behappen. Alleen voor de reeds bestaande records (een kleine 400 x 2 handen) zou een kant-en-klare formule aangenaam zijn.

Edoch geen man over boord; indien het uitdenken/toepassen van die calculatie meer tijd vergt dan deze 800 verdelingen op een regenachtige zondagmiddag handmatig te verwerken, waar heb ik het dan nog over ;-)

• 0

Left("99999";PatternCount( kaarten ; "9" )) &

Left("88888";PatternCount( kaarten ; "8" )) &

Left("77777";PatternCount( kaarten ; "7" )) &

Left("66666";PatternCount( kaarten ; "6" )) &

Left("55555";PatternCount( kaarten ; "5" )) &

Left("44444";PatternCount( kaarten ; "4" )) &

Left("33333";PatternCount( kaarten ; "3" )) &

Left("22222";PatternCount( kaarten ; "2" )) &

Left("11111";PatternCount( kaarten ; "1" )) &

Left("00000";PatternCount( kaarten ; "0" ))

HTH

Stef

• 0

Perfect Stef, hartelijk dank!

Heb de formule nog met een "If" voorzien indien -voor dat enkele geval: 0, 0011% of nog minder n.l.- het een 10 kaart of langer is. Doe dat dan handmatig en ben tevens nog vrij de notatie daarvan (later) aan te passen (spatie of liggend streepje e.d.).

M.v.g.,

Marcel