Jump to content
  • 0

max-functie

DBasine

Question

Ik gebruik momenteel de Max-functie om de hoogste waarde te verkrijgen uit de gerelateerde records.

Die waarde wordt vergeleken met de waarde uit een bepaald veld uit mijn hoofdtabel.

Wat ik echt wil vergelijken, is de eerste waarde van dat gerelateerd veld die hoger is dan de waarde van dat bepaald veld, en dus niet de hoogste van alle gerelateerde records.

Is dat mogelijk?

3 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Als ik je goed begrijp, zou ik het volgende voorstellen :

relatie::veld > bepaald_veld

Op die manier zal het eerste record wat voldoet aan de relatie gebruikt worden.

-----

edit :

Ik heb je blijkbaar niet goed begrepen. Je zoekt niet de eerste waarde maar de eerstvolgende hogere waarde.

Edited by Guest
  • 0

Ik vrees van niet. De max-functie die ik gebruik, is op een gerelateerd nummerveld uit een relatie tussen tekstvelden. Als ik dus zou zeggen: neem de eerstvolgende hogere waarde als er geen exacte match is tussen die twee tekstvelden, dan neemt hij de volgende tekst (alfabetisch), en ik wil dat hij enkel naar de nummers kijkt.

En ik kan ook geen relatie leggen tussen de nummervelden, want ik wil een gamma van nummers die enkel binnen die 'tekst'-relatie bestaan.

Een lookup is trouwens omslachtig als ik elke keer een update moet doen.

Alleszins bedankt! Als jullie iets anders zouden weten...