Jump to content
  • 0

Samengebruik via internet?

Johnny

Question

Ik gebruik een in FMpro 6.0 gemaakte relatiemanager voor mijn zakelijke contacten. Mijn 'businesspartner' woont een dorp verderop en wil nu ook gebruik maken van deze relatiemanager. Hij heeft er genoeg van om telkens zijn klantgegevens naar mij te emailen, die ik vervolgens braaf intik in mijn relatiemanager. Of ik 'even' wil regelen dat hij via internet zijn gegevens kan intikken.

Natuurlijk heb ik gezegd dat dat kan. :) Immers, zo denk ik dan maar, FM is een prima netwerkprogramma en internet is een netwerk, dus moet het kunnen.

Wil ik dan publiceren op internet? Nee dat wil ik niet, ik wil dat mijn partner mijn database in kan. Dus ik wil FM 'samen gebruiken'. Ik denk dus in de eerste plaats aan de optie 'samengebruik'.

Zit ik goed om dit als uitgangspunt te nemen? Of moet het anders? Wie geeft me de hints en de tips om dit klusje even snel te klaren? :idea:

3 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Zit ik goed om dit als uitgangspunt te nemen?

Ja, dit is het juiste spoor.

Je moet er nu nog alleen voor zorgen dat je partner jouw (dynamische) IP adres kent. Maar ook daar zijn truken voor om dat te regelen (DynDNS, NO-IP, ...)

En tenslotte maar hopen dat je firewall dit allemaal toelaat (poort 5003 bvb) ...

• 0
Ja, dit is het juiste spoor.

Je moet er nu nog alleen voor zorgen dat je partner jouw (dynamische) IP adres kent. Maar ook daar zijn truken voor om dat te regelen (DynDNS, NO-IP, ...)

En tenslotte maar hopen dat je firewall dit allemaal toelaat (poort 5003 bvb) ...

Ok, ik heb een ADSL verbinding en mijn partner beschikt over een kabelverbinding voor internet toegang. We zetten FMpro beiden op samengebruik. Partner logt in via HOST, en toetst mijn IP adres in. Hoe kom ik (of liever gezegd: de ander) aan mijn IP adres? Hoe weet ik of dat dynamisch of statisch is? Om van firewalls e.d. maar te zwijgen, want daar heb ik geen verstand van. Ik zit zelf op een thuisnetwerk met router. Heb ik door een technisch bedrijf laten installeren en het schijnt helemaal veilig te zijn (ik heb inderdaad geen last van virussen e.d.).

Johnny :?

• 0
Hoe kom ik (of liever gezegd: de ander) aan mijn IP adres? Hoe weet ik of dat dynamisch of statisch is? Om van firewalls e.d. maar te zwijgen, want daar heb ik geen verstand van. Ik zit zelf op een thuisnetwerk met router. Heb ik door een technisch bedrijf laten installeren ...

Intern is je IP waarschijnlijk toegekend via DHCP, extern is bijna altijd dynamisch (statisch is "onbetaalbaar" voor particulieren).

Als je een router hebt, neem je best contact op met je technisch bedrijf en stel hen de vraag of poort 5003 open staat. Dat moet zo zijn, anders is er geen communicatie tussen FM-versies mogelijk.

Er bestaan op het internet tools om je IP te achterhalen (http://www.whatismyip.com/ ) bvb, het is dit IP dat je moet doorgeven.