Jump to content
  • 0

File references ???

jw

Question

Na de conversie van een fm5 - oplossing naar fm7 worden tal van verwijzingen tussen losse databases in de "File References" bij elkaar gezet. Soms vooorzien van een pad-aanduiding, soms ook niet.

Deze oplossing is al 4 jaar in gebruik en vaak aangepast. Rarr maar waar, maar ik vind ook tal van paden terug die er eigenlijk niet in thuis horen. Wie weet hoe dit ontstaat en waar het precies van daan komt.

9 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Je kunt - VOOR conversie van 6 naar 7 - deze filereferences (in de 6-databases) laten opschonen door MetaDataMagic's Filereference-fixer: meerdere verwijzingen naar hetzelfde bestand worden dan 1 verwijzing.

Achteraf (dus in de 7-databases) kun je de filereferences niet meer samenvoegen.

MetaDataMagic is pittig geprijsd gereedschap, maar - zoals ik bijna dagelijks ervaar - zijn prijs meer dan waard tijdens het programmeren.

Of je kunt iemand vinden die MetaData's Fileref-fixer voor jou over je project kan gooien: het is immers maar eenmaal gewenst.

- http://www.newmillennium.com/Products_Bundle/

• 0
Je kunt - VOOR conversie van 6 naar 7 - deze filereferences (in de 6-databases) laten opschonen door MetaDataMagic's Filereference-fixer: meerdere verwijzingen naar hetzelfde bestand worden dan 1 verwijzing.

Kan ik hier uit afleiden dat mijn vermoeden juist was ?

PS : Ik begin (tot op heden) nog steeds vanaf "scratch", ook bij een bestaande 6-applicatie.

• 0

Klopt Rony.

Ik heb met de MDM in oude FM bestanden verwijzingen gevonden naar niet meer bestaande computers. FM sloeg elke unieke referentie op in het bestand.

Dat was ook de reden dat een lokale kopie van documenten die normaal door de server worden gehost, voor veel problemen kon zorgen: je dacht in de server versie te werken, maar was lokaal bezig.

rmw

• 0

Er is meer aan de hand als je een fm5 naar fm7 overzet. Daar is la veel over gediscussieerd. Tot nu toe begon ik ook steeds van scratch. Dat gaat hier oon gebeuren. Dus leuk dat er zo'n tool is, maar de toekomst zit toch in een gedegen fm7-oplossing en niet in een gemigreerde fm5. Gelukkig ziet mijn klant dat ook in.

Iets anders dat ik ook opmerkte:

de afhandeling van de logische operatoren is veranderd van fm5 naar 7:

NOT Isempty ( field1 ) AND ( field2 <> field3 )

moet in fm7 worden:

( NOT Isempty ( field1 )) AND ( field2 <> field3 )

anders wordt de hele uitkomst in NOT gezet.

En als ik al dit soort zaken moet gaan opsproren ven ik zo weken bezig met testen en corrigeren. Eigenlijk is dit wel heel slecht van fm.

Maar kom, in fm7 zit voldoende leven en toekomst.

• 0
Iets anders dat ik ook opmerkte:

de afhandeling van de logische operatoren is veranderd van fm5 naar 7:

NOT Isempty ( field1 ) AND ( field2 <> field3 )

moet in fm7 worden:

( NOT Isempty ( field1 )) AND ( field2 <> field3 )

anders wordt de hele uitkomst in NOT gezet.

8O

Doe je niet beter :

NOT(Isempty( field1 )) AND (field2 <> field3 ) ?

Dat ging vroeger goed, en nu nog steeds ...

Edited by Guest
  • 0
Rony, daar heb je gelijk in, maar een toepassing hierop aanpassen is een riskant werk.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens Joost. In principe moet je "de volgorde der bewerkingen" respecteren en kan er niets fout gaan. (Speciaal hiervoor hebben ze de haken uitgevonden.)

Je moet inderdaad oplettend blijven bij het aanpassen van bestaande formules, maar ook bij Filemaker development geldt de stelregel : een goed begin is het halve werk ...