Jump to content
  • 0

ferm truukske

Peter Wagemans

Question

Ik ontdek hier net iets handigs. Ben waarschijnlijk niet de eerste die het ziet, maar vond dit truukje niet op het forum, dus...

Als je een bestandje op de server zet, en je wil het zaakje een beetje gebruiksvriendelijk maken, dan maak je een "startertje", je weet wel, zo'n typisch FileMaker bestandje dat als enige functie heeft om het menu op de server te openen, of rechtstreeks de toepassing in kwestie.

Eigenlijk is dat niet nodig.

Op Mac en op Windows kan je namelijk URL documentjes maken.

Op Windows maak je een nieuwe shortcut, en je geeft 'm

fmp7://mijnserver/mijnfile

als locatie.

op Mac tik je het even in Safari in, en sleept die URL op de desktop.

In beide gevallen heb je een documentje dat je zelfs een custom icon kan geven, en dat helemaal geen FileMaker documentje is, maar perfect een bestand op de server opent.

Waarschijnlijk is er niemand kaport van dit alles, maar ik los hiermee wel een redelijk vervelend probleem op. Als je FileMaker 7 op een terminal server draait, maakt de applicatie er volledig onterecht een probleem van dat ze een SINGLE user bestand niet kan sharen. Zodra er 1 FileMaker 7 draait, of die nu lokaal single user of multi user bestanden geopend heeft, de applicatie grabbelt gewoon poort 5003, zelfs nadat die bestanden terug gesloten zijn. De volgende FileMaker van een andere gebruiker op de terminal server die lokaal een single user bestandje opent, heeft het vlaggen, er komt een error dialoog te voorschijn dat FileMaker het bestand niet kan sharen(?!). Een klassiek starter bestandje in FileMaker is dus geen optie. De URL techniek fmp7://[login:passwoord@]server/file werkt echter prima omdat er nooit lokaal een file geopend wordt.

Stuur we hem naar Advisor? De T-shirt verloten we dan op de volgende confituursessie. :)

12 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Ik probeer dit net. Op de Mac gaat het helemaal goed, maar op Windows XP niet.

Ik krijg de melding:

"The file fmp7://192.168.1.12/Filename cannot be found."

Wanneer ik een bestaande shortcut probeer aan te passen, zegt Windows:

"The name 'fmp7://192.168.1.12/Filename' specified in the Target box is not valid. Make shure ... " enz.

Uiteraard heb ik de echte bestandsnaam gebruikt, daar waar 'Filename' staat. Geprobeerd met en zonder .fp7 extensie.

Wat kan dit zijn? Moet het fmp7 protocol worden aangemeld o.id.?

• 0

Aanvulling:

Na het maken van een html document met bovenstaande link, heb ik in Explorer hierop geklikt. Toen kreeg ik een 'page not found ...' resultaat. Vervolgens heb ik het icoon in het adres naar de desktop gesleept (inderdaad, ik ben een Mac-gebruiker) en dat leverde me een Internet Shortcut op.

Wanneer ik hierop dubbelklik zegt Windows:

"Unable to open this Internet Shortcut. The protocol "fmp7" does not have a registered program."

Hoe registreer ik FileMaker voor dit protocol?

• 0

Blijkbaar loopt er toch iets fout met de "internet protocol registratie" bij de installatie van Filemaker op MacOS X: het "truucje" met de fmp5:// of fmp7:// url's lukt hier bij mij enkel voor de user die filemaker geïnstalleerd heeft op de mac; als je inlogt met een andere user herkent MacOS X het fmp5 of fmp7 "protocol" niet!

De enige oplossing die ik tot nu toe heb gevonden is voor elke extra user via internet explorer (moest ik uiteraard eerst nog downloaden & installeren) > preferences > protocol helpers manueel fmp5 en/of fmp7 toevoegen. Iemand andere oplossingen?

• 0

Wanneer ik dergelijke shortcut gebruik, dan werkt het,

maar windows blijft vragen om een programma te selecteren om het bestand te openen, zelfs al eindig ik de regel met ".fp7 ".

wanneer ik aanvink "dit programma altijd gebruiken ..." dan nog moet ik de volgende keren Filemaker aanduiden als programma