Jump to content
  • 0

Kopieren van gegevens naar losse tabel, dmv print knop

loeserd

Question

2 tabellen: product, factuur

1 losse tabel: factuur archief

Formulier factuur heeft een portal van de productgegevens die in het veld 'gefactureerd' de waarde hebben van 'Nee'.

Vraagje 2:

Ik heb een formulier (factuur). Op dit formulier staat een print button. Onder deze printbutton staat een script uiteraard dat ie gaat printen, werkt priiima. Wat ik nou eigenlijk wil is dat zodra er op de printbutton geklikt word de gegevens die op dat moment zichtbaar zijn op het formulier gekopierd worden naar de losse tabel 'factuur archief'(deze heeft geen relaties).

Daarnaast wil ik ook dat als je op de printknop klikt dat bij de productgegevens (die in de portal staan) in het veld 'gefactureerd' van 'Nee' automatisch op 'ja' worden gezet. Is dit mogelijk?!

Alvast weer meeeeeega bedankt voor een ieder die mij een zetje in de goede richting kan geven!!

Loeserd

13 answers to this question

Recommended Posts

• 0
2 tabellen: product, factuur

1 losse tabel: factuur archief

Formulier factuur heeft een portal van de productgegevens die in het veld 'gefactureerd' de waarde hebben van 'Nee'.

Vraagje 2:

Ik heb een formulier (factuur). Op dit formulier staat een print button. Onder deze printbutton staat een script uiteraard dat ie gaat printen, werkt priiima. Wat ik nou eigenlijk wil is dat zodra er op de printbutton geklikt word de gegevens die op dat moment zichtbaar zijn op het formulier gekopierd worden naar de losse tabel 'factuur archief'(deze heeft geen relaties).

Daarnaast wil ik ook dat als je op de printknop klikt dat bij de productgegevens (die in de portal staan) in het veld 'gefactureerd' van 'Nee' automatisch op 'ja' worden gezet. Is dit mogelijk?!

Loeserd

Als je deze gegevens wilt kopieren, dan kan je hetzij exporteren en weer importeren of je gebruikt een lookup (maar dan moet je relatie leggen).

(tekst geredigeerd)

Voor het tweede gedeelte van je vraag gebruik je o.a. SetField in je script.

Ik neem aan dat ik niet alleen voor mijzelf spreek: Wij op het forum zijn echt bereid om een ieder te helpen met problemen, maar uit je vragen maak ik op dat je nog (erg) weinig basiskennis hebt van FMP, zeker voor hetgeen je (nu al) wilt realiseren.

Daarom gewoon een goedbedoelde tip: waarom lees je eerst niet eens de handleiding of helpfile door dan weet je wat er zoal mogelijk is in een database / FMP. Het is ook erg leerzaam om scripts in voorbeeld bestanden te bekijken.

vr.gr.

Arnoud

Edited by Guest
  • 0

Ik ben geen guru zoals jullie en heb continue de handleiding en helpfile bij de hand!! Kom er dan dus 'soms' nog niet uit! Erg motiverend werken deze opmerkingen niet!! :cry::cry::cry:

Maargoed misschien is er iemand anders die me wil helpen....

Met set field werkt het prima, alleen veranderd er maar 1 in de portal en uiteraard moeten ze allemaal wijzigen.

• 0

@Loeserd

Even enkele zaken op een rijtje.

1) Ik blijf staan achter de raadgeving van Arnoud, maar je interpreteert die verkeerd. Je moet de handleiding niet bij de hand hebben om eens even iets op te zoeken. Het is hier op het forum al zo vaak herhaald: zo leer je het niet, en zo heeft geen van ons het geleerd. Wat je moet doen is dit: trek er enkele avonden voor uit en ga die hele handleiding eens rustig zitten lezen. Zo krijg je een idee wat allemaal kan en welke instrumenten er zoal zijn. Dat geeft inzicht en leert je ook zoeken. Dat heet heuristiek, maar zo ver willen we hier niet gaan.

2) Je bent kennelijk in een probleemsituatie verzeild doordat er een te groot verschil is tussen je opdracht en je actuele vaardigheden. Dat los je NIET op door deelproblemen op te lossen. Je hebt een globale aanpak nodig (zie hierboven), maar ook en vooral TIJD en GEDULD. Twee zaken die je duidelijk mist. Zo gaat het dus niet, en zo is het voor geen van ons allen gegaan.

3) Wat je nu vraagt is dat een ander je deelprobleem even voordoet, zodat je kan geloven - ten onrechte - dat het opgelost is. Ook dat is verkeerd.

4) Wees dus verstandig, en volg Arnoud's advies.

"Toen ik acht was, vond ik mijn vader geregeld een zeurpiet. Toen ik achttien was, vond ik dat hij niets van de wereld begrepen had. Toen ik achtentwintig was, vond ik dat hij ondertussen enorm had bijgeleerd..."

• 0
Met set field werkt het prima, alleen veranderd er maar 1 in de portal en uiteraard moeten ze allemaal wijzigen.

"Gij se kieken!", zeggen ze hier.

Als je Arnoud's raad volgde, zou je tijdens je lectuur dingen tegenkomen zoals Replace Contents (dat zal wel "Inhoud vervangen" zijn of zoiets?) en zoals Loop. Dan had je gedacht: "Natuurlijk, zo kom ik er! Nu even de voorbeelden bekijken en...".

Zó werkt dat dus.

• 0

Wat ze hier zeggen:...... zal ik niet doen!!

Geduld heb ik zeker en met bij de hand, bedoel ik niet mee dat ze ergens onder in een la liggen. Weet absoluut wel wat mogelijk is en niet en dat is de reden waarom ik sommige dingen wil maar soms even door de bomen het spreekwoordelijke bos niet meer zie!!

Bedankt voor al je typewerk!! Maar volgens mij ben je niet verplicht te antwoorden op een vraag van mij en als jij het idee hebt dat je met een dommie te maken hebt prima, laat je de vraag toch gewoon varen!! No hard feelings!! Misschien zijn er andere die mij op zo'n moment wel een zetje in de goede richting willen geven! en zo niet kom ik op een andere manier wellicht wel achter!!

• 0
Wat ik nou eigenlijk wil is dat zodra er op de printbutton geklikt word de gegevens die op dat moment zichtbaar zijn op het formulier gekopierd worden naar de losse tabel 'factuur archief'(deze heeft geen relaties).

Als ik zo vrij mag zijn: waarom?

Een archief van geprinte facturen kan je beter in pdf bewaren en het vastleggen van het geprint zijn kan met een timestamp veld bij de factuur zelf.

Jawel, maar wel per (gerelateerd) record en niet in 1 keer.

rmw

@loeserd: antwoorden geven hier heeft voor mij (ik kan niet voor iedereen spreken...) een hoog 'plezier' gehalte. Niet het gewenste antwoord geven is geen boze opzet.

• 0

Sta me toe even in te pikken op de raadgevingen....

Samen met anderen op het forum verdien ik mijn boterham (hier heet dat tortillas) en iets om er tussen te leggen (dan heet het geheel tacos) met mensen (van 15 tot 69 jaar) wegwijs te maken in de database wereld, met FileMaker als programma.

We weten allemaal dat FM een vrij lage instapdrempel heeft en dat je vrij snel een database kunt opzetten.

Wat ik hier ondervonden heb, en ik niet alleen veronderstel ik, is dat de kracht van FM ligt in de mogelijkheid dat de user gebruikt maakt van de functies.

Het is vrij gemakkelijk om een simpele functie te gebruiken zoals Left(LastName, 1) om de eerste letter uit de veldnaam te krijgen.

Indien je verder gaat dan deze simpele functie en begint te combineren, krijg je toegang tot de echte kracht van FM.

Een database aanmaken is zoals het bouwen van een huis, dat kun je doen met nagel en hamer (AVD sig), maar indien het aantrekkelijk en functioneel en handelbaar moet zijn, heb je toch wat meer nodig.

Hetzelfde is nodig met FM.

Je kunt bijna alles doen wat je wil met FM als het aankomt op organiseren, uitvoeren, aanmaken, verplaatsen etc van data in een bestanden structuur. De integriteit van gelijk welke stuctuur, ook die van een FM database, hangt af van de totale sterkte van de fundering.

De fundering hier is de mogelijkheid, de bekwaamheid, om iedere functie te begrijpen.

De functies begrijpen, weten wat ze doen, weten wat jij ermee kunt doen, is bepalend voor hetgeen jij kunt doen met je database.

De vorige posters hebben gelijk, wij kunnen je zoveel kracht geven met volledig uitgewerkte voorbeelden en oplossingen, als je het niet begrijpt, niet weet wat er eigenlijk gebeurt, met het gebruik van de beschikbare middelen, berekeningen en functies, is het op termijn nutteloos.

De basis, en de kracht, is functies en scripting.

Er zijn meer dan 130 verschillende functies in FM. Sommige ga je bijna altijd gebruiken, andere minder, en sommige zelfs nooit, maar allen zijn ze belangrijk als je FM wilt leren gebruiken.

Je moet deze functies kennen, en dat wil zeggen ze leren. Er is geen weg rond, je moet erdoor.

Best is kleine bestandjes te maken waar je de functies toepast, zaken uitprobeert, het geheel begrijpt en die dan pas gaan toepassen in je eigen applicatie.

Indien je er 5 tot 10 per dag neemt, heb je de hele reeks in zowat een maand tijd afgewerkt, en zul je meer plezier in het ontwikkelen hebben. Je hoeft ze daarom niet allemaal van buiten te kennen, wel weten dat ze bestaan en wat ze doen, wat jij ermee kunt doen.

Neem de tijd om het fundamentele werk te doen (hebben we trouwens allemaal moeten doen), en dat gaat op voor alle zaken. Dit is investeren in de toekomst en vloeit rechtsreeks voort uit ‘no pain, no gain’.

Niemand denkt dat je een d*** bent, verre van, dat je met FileMaker werkt bewijst al het tegendeel...

De raad die forumleden je geven is niet alleen puur technisch, het omvat veel meer dat gebaseerd is op hun eigen jarenlange ervaring. Dat ze het vel van hun vingers typen om je raad te geven buiten het zuivere technische, is dat ze een bekommernis hebben, dat ze zouden willen dat je het goed doet, goed kunt, vooruit geraakt, om uiteindelijk ‘op eigen vleugels’ verder te gaan, zonder de nare gevolgen te moeten ondervinden die zij waarschijnlijk hadden...

Wat geeft er uiteindelijk meer voldoening te kunnen zeggen (zoals sommige van mijn studenten): ‘Ik heb dit helemaal alleen gedaan...en het werkt’....

My 2 centavos.

• 0

Wat is er zo vreemd aan de vraag dat er zoveel commentaar gegeven moet worden? Ik vraag me soms af waarvoor dat forum hier dient. Ik vind dit persoonlijk een "lekkere" vraag die mooie perspectieven kan bieden.

Archiveren van fakturen is een belangrijke kwestie en kan op verschillende creatieve manieren benaderd worden.

1. Waarom een extra file? Volstaat niet een veldje met als keuzes "Actief" en "gearchiveerd". Met wat sturingen kun je de navigatie naar een read-only layout sturen zodat er niets meer gewijzigd kan worden.

2. Toch een extra file: met een extra bestand kun je alles in één record trekken, zonder lijnbestand. De faktuurlijnen kunnen met wat knip- en plakwerk (copy all records) in een tekstveld gegoten worden.

Alle gerelateerde records in één keer op "ja" zetten kan niet? Komaan boys! Gotorelated(show) en een loopje of een replace.

HTH

Stef