Jump to content
  • 0

Velden splitsen

Flurk

Question

Dag iedereen,

In een database met namen waarvan de voor- en achternaam in 1 veld staan moet ik de voornaam afzonderlijk in een veld zien te krijgen los van de achternaam.

vb. jan janssens in veld1 wordt jan in veld2 en janssens in veld3

vb. jan baptiste van de velde wordt jan baptiste in veld2 en van de velde in veld3

vb. peter de paepe wordt peter in veld2 en de paepe in veld3

Merk op dat zowel de voor- als achternaam uit verschillende delen kan bestaan.

Zou er een mogelijkheid zijn zoiets op te lossen me een script, ik veronderstel dat er toch wel enig handwerk zal bij te pas komen aangezien iedere naam niet uit een gelijk aantal delen bestaat.

Groeten van

Flurk

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0

het kan eventueel opgelost worden met een script die data knipt en plakt in een ander veld, maar het probleem is natuurlijk dat het volledig veld meegenomne wordt en dus niet alleen de voor-OF achternaam.

Bestaat er geen mogelijk dat het script enkel het woord (of woorden) die op dat moment geselecteerd is (zijn) meeneemt?

Flurk

• 0

Ik gebruik hiervoor calcvelden in de zin van (FullName is het volledige dataveld):

Case(Position("sr.don.sjr.lic.ing.dhr.alc.mr.mrs.miss.dr."; Left(FullName; Position(FullName; " "; 1; 1) -1); 1; 1);Left(Full Name; Position(FullName; " "; 1; 1) -1);"")

om de aanspreking in welke vorm dan ook,

Case(IsEmpty(Title); LeftWords(FullName; 1); MiddleWords(FullName;2; 1))

om de voornaam afzonderlijk te krijgen.

Case(Position("Jr.IIIVEsq.MDSr.PhD"; Right(FullName; Length(FullName) - Position(FullName; " "; 1; PatternCount(FullName; " ")));1; 1);

Right(FullName; Length(FullName) - Position(FullName; " "; 1;

PatternCount(FullName; " ")));"")

om ieder job of familiegraad afzonderlijk te krijgen,

LeftWords(RightWords(FullName; Case(IsEmpty(Suffix);1;2));1)

om de achternaam eruit te krijgen

Case(MiddleWords(FullName; Case(IsEmpty(Title); 2; 3); 1) = Last

Name;"";MiddleWords(FullName; Case(IsEmpty(Title); 2; 3); 1))

om het tussenstuk eruit te krijgen.....

En gezien het feit dat iedereen hier twee tot drie voornamen heeft en minstens twee familienamen....

Met een beetje tweaken kan het voor verschillende zaken gebruikt worden. Je kunt een berekeningscript maken voor ieder stuk....